MAÜ GCRIS Standart veritabanının içerik oluşturulması ve kurulumu Research Ecosystems (https://www.researchecosystems.com) tarafından devam etmektedir. Bu süreçte gördüğünüz verilerde eksikler olabilir.
 

Ortaokullarda okul iklimi ve istenmeyen öğrenci davranışlarına ilişkin öğretmen görüşleri

dc.contributor.advisorÖzdaş, Faysal
dc.contributor.authorÇetin, Berçem
dc.date.accessioned2023-09-02T12:02:56Z
dc.date.available2023-09-02T12:02:56Z
dc.date.issued2021
dc.departmentMAÜ, Enstitüler, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalıen_US
dc.description.abstractAraştırmanın amacı ortaokullarda görev yapan öğretmenlerin, okul iklimi ve öğrencilerdeki istenmeyen davranışları nasıl değerlendirdiklerini ortaya koymaktır. Araştırmanın evrenini Diyarbakır ilinde ortaokullarda görev yapan öğretmenler oluşturmaktadır. Örneklemi ise Diyarbakır ilinin dört merkez ilçesindeki(Bağlar, Sur, Kayapınar, Yenişehir) ortaokullarda görev yapan 245 öğretmen oluşturmaktadır. Veriler, Betimsel araştırma yöntemlerinden karma araştırma modeli kullanılarak toplanmıştır. Nicel veri toplama aracı olarak "Okul İklimi" ve "İstenmeyen Davranış Ölçeği" ölçekleri, nitel veriler için de görüşme formu kullanılmıştır. Nicel verilerin analizinde, ortalama, standart sapma, Bağımsız Gruplar t-testi ve Tek Yönlü Varyans Analizi kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına bakıldığında cinsiyete göre "Bireyler Arası İlişkiler" ve "Sınıf Dışı Davranışlar" boyutu "Bazen" düzeyinde "Zarar Verici Davranışlar" boyutu ise "Hiçbir Zaman" düzeyindedir. Eğitim durumu ve mevcut okulda çalışma süresine göre öğretmen görüş ortalamaları arasındaki farklar anlamlı değildir. "Okul İklimi" ölçeğine göre "Demokratiklik ve Okula Adama", "Liderlik ve Etkileşim", "Başarı Etkenleri" ve "Samimiyet" boyutları cinsiyete göre "Çoğu Zaman"; "Çatışma" boyutu "Nadiren" düzeyindedir. Okul ikliminin "liderlik ve etkileşim" alt boyutunda cinsiyete göre öğretmen görüşlerinin ortalamasına bakıldığında erkek öğretmenler lehine anlamlı bir fark vardır. Erkek öğretmenlerin yöneticilerle daha iyi ilişki kurdukları söylenebilir. Eğitim durumu ve mevcut okulda çalışma süresine göre görüş ortalamaları arasındaki fark anlamlı değildir. Mesleki kıdemde ise kıdemi 1-5 yıl olan öğretmenlerle 6-10 yıl olan öğretmenlerin görüşleri ortalamasının arasındaki fark hem okul iklimi hem de istenmeyen öğrenci davranışlarına göre anlamlıdır. Buna göre yeni başlayan öğretmenler deneyimli öğretmenlere göre daha çok sorun yaşamaktadır. Bu durumun deneyim eksikliğinden kaynaklandığı söylenebilir.en_US
dc.description.abstractThe aim of the study is to reveal how the teachers working in secondary schools evaluate the school climate and misbehaviors of students. Teachers working in secondary schools consist of the universe of the study. The sample consists of 245 teachers working in secondary schools in four central districts of Diyarbakır(Bağlar,Sur,Kayapınar,Yenişehir). The datawere collected using the mixed research model, one of the descriptive research method."School Climate" and "Undesirable BehaviorScale" scales were used as quantitative data collection tools, and an interview form was used for qualitative data. Mean, Standard deviation, Independent Groups t-test and One-Way Analysis of Variance were used in the analysis of quantitative data. According to the results of the research, the "Relationships Between Individuals" and "Out of Class Behaviors" dimension are at the level of "Sometimes" and the dimension of "Harmful Behaviors" is at the level of "Never". The differences between the averages of teachers' opinions according to educational status and working time at the current school are not significant. According to the "School Climate" scale, "Democracy and Dedication to School", "Leadership and Interaction", "Success Factors" and "Sincerity" dimensions are "Always"; The "Conflict" dimension is at the "Rarely" level. In the "leadership and interaction" sub-dimension of the school climate, there is a significant difference in favor of male teachers when the average of teachers' opinions by gender is examined. It can be said that male teachers have a better relationship with the administrators. The difference between the mean views according to education level and working time at the current school is not significant. In terms of professional seniority, the difference between the opinions of teachers with 1-5 years of seniority and teachers with 6-10 years of seniority is significant according to both school climate and undesirable student behaviors. Accordingly, novice teachers have more problems than experienced teachers. It can be said that this situation is due to the lack of experience.en_US
dc.identifier.endpage138en_US
dc.identifier.startpage1en_US
dc.identifier.urihttps://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=8tbPippmWV_b-Irrn9YEAisTAsxTd6eF3Ld4F2wWCJKqeZ-E3dbiwsCdXsyYGnXI
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12514/3654
dc.identifier.yoktezid671574en_US
dc.institutionauthorÇetin, Berçem
dc.language.isotren_US
dc.publisherMardin Artuklu Üniversitesien_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectÖğretmenen_US
dc.subjectOkul İklimien_US
dc.subjectDavranışen_US
dc.subjectİstenmeyen Öğrenci Davranışlarıen_US
dc.subjectTeacheren_US
dc.subjectSchool Climateen_US
dc.subjectBehavioren_US
dc.subjectMisbehavior in Studentsen_US
dc.subjectEğitim ve Öğretimen_US
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.subjectOkul iklimien_US
dc.subjectSchool climateen_US
dc.subjectOrtaokul öğrencilerien_US
dc.subjectSecondary school studentsen_US
dc.subjectOrtaokullaren_US
dc.subjectSecondary schoolsen_US
dc.subjectÖlçekleren_US
dc.subjectScalesen_US
dc.subjectÖğretmen görüşlerien_US
dc.subjectTeacher opinionsen_US
dc.subjectİstenmeyen öğrenci davranışıen_US
dc.subjectUnwanted student behavioren_US
dc.titleOrtaokullarda okul iklimi ve istenmeyen öğrenci davranışlarına ilişkin öğretmen görüşlerien_US
dc.title.alternativeTeacher views relating to school climate and misbehaviors of student in secondary schoolsen_US
dc.typeMaster Thesisen_US
dspace.entity.typePublication

Files

Original bundle

Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
671574.pdf
Size:
2.47 MB
Format:
Adobe Portable Document Format
Description:
Tam Metin / Full Text