Ortaokullarda okul iklimi ve istenmeyen öğrenci davranışlarına ilişkin öğretmen görüşleri

dc.contributor.advisor Özdaş, Faysal
dc.contributor.author Çetin, Berçem
dc.contributor.author Özdaş, Faysal
dc.contributor.other 02.04. Department of Educational Sciences / Eğitim Bilimleri Bölümü
dc.contributor.other 02. Faculty of Letters / Edebiyat Fakültesi
dc.contributor.other 01. Mardin Artuklu University / Mardin Artuklu Üniversitesi
dc.date.accessioned 2023-09-02T12:02:56Z
dc.date.available 2023-09-02T12:02:56Z
dc.date.issued 2021
dc.description.abstract Araştırmanın amacı ortaokullarda görev yapan öğretmenlerin, okul iklimi ve öğrencilerdeki istenmeyen davranışları nasıl değerlendirdiklerini ortaya koymaktır. Araştırmanın evrenini Diyarbakır ilinde ortaokullarda görev yapan öğretmenler oluşturmaktadır. Örneklemi ise Diyarbakır ilinin dört merkez ilçesindeki(Bağlar, Sur, Kayapınar, Yenişehir) ortaokullarda görev yapan 245 öğretmen oluşturmaktadır. Veriler, Betimsel araştırma yöntemlerinden karma araştırma modeli kullanılarak toplanmıştır. Nicel veri toplama aracı olarak "Okul İklimi" ve "İstenmeyen Davranış Ölçeği" ölçekleri, nitel veriler için de görüşme formu kullanılmıştır. Nicel verilerin analizinde, ortalama, standart sapma, Bağımsız Gruplar t-testi ve Tek Yönlü Varyans Analizi kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına bakıldığında cinsiyete göre "Bireyler Arası İlişkiler" ve "Sınıf Dışı Davranışlar" boyutu "Bazen" düzeyinde "Zarar Verici Davranışlar" boyutu ise "Hiçbir Zaman" düzeyindedir. Eğitim durumu ve mevcut okulda çalışma süresine göre öğretmen görüş ortalamaları arasındaki farklar anlamlı değildir. "Okul İklimi" ölçeğine göre "Demokratiklik ve Okula Adama", "Liderlik ve Etkileşim", "Başarı Etkenleri" ve "Samimiyet" boyutları cinsiyete göre "Çoğu Zaman"; "Çatışma" boyutu "Nadiren" düzeyindedir. Okul ikliminin "liderlik ve etkileşim" alt boyutunda cinsiyete göre öğretmen görüşlerinin ortalamasına bakıldığında erkek öğretmenler lehine anlamlı bir fark vardır. Erkek öğretmenlerin yöneticilerle daha iyi ilişki kurdukları söylenebilir. Eğitim durumu ve mevcut okulda çalışma süresine göre görüş ortalamaları arasındaki fark anlamlı değildir. Mesleki kıdemde ise kıdemi 1-5 yıl olan öğretmenlerle 6-10 yıl olan öğretmenlerin görüşleri ortalamasının arasındaki fark hem okul iklimi hem de istenmeyen öğrenci davranışlarına göre anlamlıdır. Buna göre yeni başlayan öğretmenler deneyimli öğretmenlere göre daha çok sorun yaşamaktadır. Bu durumun deneyim eksikliğinden kaynaklandığı söylenebilir. en_US
dc.description.abstract The aim of the study is to reveal how the teachers working in secondary schools evaluate the school climate and misbehaviors of students. Teachers working in secondary schools consist of the universe of the study. The sample consists of 245 teachers working in secondary schools in four central districts of Diyarbakır(Bağlar,Sur,Kayapınar,Yenişehir). The datawere collected using the mixed research model, one of the descriptive research method."School Climate" and "Undesirable BehaviorScale" scales were used as quantitative data collection tools, and an interview form was used for qualitative data. Mean, Standard deviation, Independent Groups t-test and One-Way Analysis of Variance were used in the analysis of quantitative data. According to the results of the research, the "Relationships Between Individuals" and "Out of Class Behaviors" dimension are at the level of "Sometimes" and the dimension of "Harmful Behaviors" is at the level of "Never". The differences between the averages of teachers' opinions according to educational status and working time at the current school are not significant. According to the "School Climate" scale, "Democracy and Dedication to School", "Leadership and Interaction", "Success Factors" and "Sincerity" dimensions are "Always"; The "Conflict" dimension is at the "Rarely" level. In the "leadership and interaction" sub-dimension of the school climate, there is a significant difference in favor of male teachers when the average of teachers' opinions by gender is examined. It can be said that male teachers have a better relationship with the administrators. The difference between the mean views according to education level and working time at the current school is not significant. In terms of professional seniority, the difference between the opinions of teachers with 1-5 years of seniority and teachers with 6-10 years of seniority is significant according to both school climate and undesirable student behaviors. Accordingly, novice teachers have more problems than experienced teachers. It can be said that this situation is due to the lack of experience. en_US
dc.identifier.uri https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=8tbPippmWV_b-Irrn9YEAisTAsxTd6eF3Ld4F2wWCJKqeZ-E3dbiwsCdXsyYGnXI
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.12514/3654
dc.language.iso tr en_US
dc.publisher Mardin Artuklu Üniversitesi en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject Öğretmen en_US
dc.subject Okul İklimi en_US
dc.subject Davranış en_US
dc.subject İstenmeyen Öğrenci Davranışları en_US
dc.subject Teacher en_US
dc.subject School Climate en_US
dc.subject Behavior en_US
dc.subject Misbehavior in Students en_US
dc.subject Eğitim ve Öğretim en_US
dc.subject Education and Training en_US
dc.subject Okul iklimi en_US
dc.subject School climate en_US
dc.subject Ortaokul öğrencileri en_US
dc.subject Secondary school students en_US
dc.subject Ortaokullar en_US
dc.subject Secondary schools en_US
dc.subject Ölçekler en_US
dc.subject Scales en_US
dc.subject Öğretmen görüşleri en_US
dc.subject Teacher opinions en_US
dc.subject İstenmeyen öğrenci davranışı en_US
dc.subject Unwanted student behavior en_US
dc.title Ortaokullarda okul iklimi ve istenmeyen öğrenci davranışlarına ilişkin öğretmen görüşleri en_US
dc.title.alternative Teacher views relating to school climate and misbehaviors of student in secondary schools en_US
dc.type Master Thesis en_US
dspace.entity.type Publication
gdc.author.institutional Çetin, Berçem
gdc.coar.access open access
gdc.coar.type text::thesis::master thesis
gdc.description.department MAÜ, Enstitüler, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı en_US
gdc.description.endpage 138 en_US
gdc.description.publicationcategory Tez en_US
gdc.description.startpage 1 en_US
gdc.identifier.yoktezid 671574 en_US
relation.isAuthorOfPublication 30015aaf-a841-4455-a96f-1d2650e4fecc
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery 30015aaf-a841-4455-a96f-1d2650e4fecc
relation.isOrgUnitOfPublication a790e378-929e-4ae7-87aa-69b5e059d4b6
relation.isOrgUnitOfPublication 53031234-d01f-45d0-9ce1-acef5d93d46e
relation.isOrgUnitOfPublication 39ccb12e-5b2b-4b51-b989-14849cf90cae
relation.isOrgUnitOfPublication.latestForDiscovery a790e378-929e-4ae7-87aa-69b5e059d4b6

Files

Original bundle

Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
671574.pdf
Size:
2.47 MB
Format:
Adobe Portable Document Format
Description:
Tam Metin / Full Text