Dokuma Geleneğinin Sanata Evrilme Süreci

Loading...
Thumbnail Image

Date

2022

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Palet Yayınları

Open Access Color

OpenAIRE Downloads

OpenAIRE Views

Research Projects

Organizational Units

Organizational Unit
03.04. Department of Handicrafts / El Sanatları Bölümü
El Sanatları Bölümü, sanat eğitimi olarak görme ve algılama becerisi kazanan, el sanatlarını araştıran, saptayan, arşivleyen ve koruyarak çağdaş anlamda ileri götürmeyi amaçlayarak özgün tasarım yapan sanatçı adayları yetiştirerek Türk kültür miras ve birikiminin değerlendirilmesine önem vermektedir.

Journal Issue

Abstract

Dokuma geleneğinin sanata evrilme sürecini şekillendiren sanatçılar, akımlar ve sergiler bu araştırmanın odak noktasını oluşturmaktadır. 20. yüzyılda geleneksel yapısının dışında yeni biçim ve içerik üreten, teknik ve malzemenin kullanım alanını genişleterek çağdaş sanatın içinde kendisine yeni bir alan açan sanat disiplini ve gelişim parametreleri incelecektir. Uluslararası literatürde fiber art (lif sanatı), Textile art (tekstil sanatı) olarak tanımlanan bu sanat en temelinde sanat ve zanaatın birleştiği uygulamalı sanatlar olarak tarif edilebilir. Lif sanatının çıkış noktası dokuma sanatı olduğu bilinmektedir. Dokuma geleneğinin sanata alan açacak çok fazla veri barındırması bu süreçte çok etkili olduğu düşünülmektedir. Bu oluşum batıdan başlamıştır. İlk etkilerden biri tapestry tekniğini kullanarak o dönemin sanatçılarının eserlerinin dokunması ile başladığını görmekteyiz. 15.ve 18. yüzyıllarda en popüler dönemini yaşayan tapestrylere olan ilgi 19.yüzyılda sanayi devrimi ile birlikte azalmıştır. William Morris’in öncülüğünde başlayan Arts and Crafts ve devamı niteliğinde ortaya çıkan Art Nouveau hareketleri ile Bauhaus Okulu açılmasıyla tapestry üretimi tekrardan canlanmıştır. Bu hareketlenmelerin, dokuma resim sanatının başlangıcı olduğu düşünülmektedir. 20.yüzyılın en önemli tapestry sanatçısı kabul edilen Jean Lurçat’ın girişimleriyle tapestrylerin modern sanatla yeniden gündeme geldiğini görmekteyiz. Yaşanan tüm bu süreçlerin lif sanatının temellerinin atılmasında etkili olduğu yapılan araştırmalar sonucunda söylenebilir. Bu sürece Doğu Avrupalı sanatçıların katkısının büyük olduğunu ve lif sanatının uluslararası arenada yer alması, lif sanatçılarının bir araya geldiği ve izleyici ile buluşulan etkinlikler, lif sanatının çağdaş sanattaki varlığı açısından oldukça önemli olduğu görülmektedir.

Description

Keywords

Lif Sanatı, Tapestry, Lozan Bienali, Dokuma, Tekstil

Turkish CoHE Thesis Center URL

Fields of Science

Citation

DİKEÇ B, & ARSLAN S. Dokuma Geleneğinin Sanata Evrilme Süreci, Sosyal Bilimler Araştırmaları 2, Palet Yayınları, 2022, s. 432-444

WoS Q

Scopus Q

Source

Sosyal Bilimler Araştırmaları 2

Volume

Issue

Start Page

432

End Page

444
Page Views

22

checked on Sep 16, 2025

Downloads

163

checked on Sep 16, 2025

Google Scholar Logo
Google Scholar™

Sustainable Development Goals

SDG data is not available