The Relationship Between Mobbing (Psychological Violence) and Burnout in Preschool Education Institutions

Thumbnail Image

Date

2015

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

SEEK DIGITAL LIBRARY

Open Access Color

OpenAIRE Downloads

OpenAIRE Views

Research Projects

Organizational Units

Organizational Unit
21.03. Department of Child Care and Youth Services / Çocuk Bakımı ve Gençlik Hizmetleri Bölümü
Çocuk Gelişimi Programının temel amacı, çocuk gelişimi ve eğitiminin önemini benimseyen, 0–18 yaş aralığı çocuk ve ergenlerin gelişim özelliklerini tanıyıp, alışkanlık ve gereksinimleri konusunda bilgi kazanmış, çocukların karşılaşabilecekleri sorunlara önlemler alabilen elemanlar yetiştirmektir. Bununla birlikte programda özel eğitime gereksinim duyan çocukları tanıyıp, bu çocuklar için uygun eğitim ortamını düzenleyebilen, anne sağlığı konusunda bilinçli olan teknik elemanlar yetiştirmek amaçlanmaktadır. Programın diğer amaçları; 0-18 yaş grubunda görülebilen hastalıkların belirtileri hakkında bilgi sahibi olan, bu konuda korunma yollarını ve hastaya bakım tekniklerini bilen, ilk yardım konusunda temel bilgi ve beceriye sahip nitelikli elemanları bu alana kazandırmak; çocukların gelişim düzeylerine ve gelişen teknolojiye uygun, eğitici oyuncaklar hazırlamak, kullandığı makine araç ve gereçlerin bakım ve onarımını yapabilen, çalışılan yerde günlük menü ve yiyecekleri ilkelerine uygun hazırlayabilen elemanlar yetiştirmek şeklinde sıralanabilir.

Journal Issue

Abstract

The main aim of this study is to determine the relationship between mobbing incurred by preschool teachers and their burnout level. The sample of the study is consisted of preschool teahers who work in pre-schools and nursery classes in the province of Mardin, Turkey. The study was conducted on 396 Pre-school teachers working in different schools which give preschool education. The data was collected by using the scales of “Negative Acts Questionnaires” (NAQ) [1, 2]. and “Burnout Inventory” [3, 4]. To analyze the data frequency, percentage, mean, correlation analysis and multiple regression analysis techniques were used. According to research findings; it was concluded that mobbing incurred by preschool teachers is positively associated with their burnout level. Additionally, considering multiple regression analysis, mobbing is a significant predictor of burnout level of teachers.

Description

Keywords

mobbing, psychological violence, burnout, preschool teachers, nursery classes.

Turkish CoHE Thesis Center URL

Fields of Science

Citation

WoS Q

Scopus Q

Source

International Journal of Social Science & Human Behavior Study– IJSSHBS

Volume

Volume 2

Issue

Issue 2

Start Page

37

End Page

41
Page Views

6

checked on Aug 18, 2025

Downloads

129

checked on Aug 18, 2025

Google Scholar Logo
Google Scholar™

Sustainable Development Goals

16

PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS Logo