Biçimsel ve Genel Geçer Değerler Arasında Yaşayan Belagat Bedî (Mecâz) Sanatı Örneği

dc.contributor.author Aljarah, Amer
dc.contributor.other 12.01. Arabic Language and Culture Programme / Arap Dili ve Kültürü Programı
dc.contributor.other 12. Institute of Living Languages / Türkiye’de Yaşayan Diller Enstitüsü
dc.contributor.other 01. Mardin Artuklu University / Mardin Artuklu Üniversitesi
dc.date.accessioned 2020-09-04T13:17:27Z
dc.date.available 2020-09-04T13:17:27Z
dc.date.issued 2019
dc.description.abstract Belagatin terimleri başlangıç aşamasında çeşitlilik göstermiştir. Câhız’da beyân, İbnu’l Mu‘tez’de bedî terimleri olarak ortaya çıkarken; fesahatve belagat terimleri ise Abdulkâhir’de kendini göstermiştir. Bu terimlerin sınıflandırılmasında Sekkâkî’nin büyük bir etkisi vardır. Bedî ilmini ya da başka bir deyişle söz sanatlarını meânî ve beyân ilmine zeyl kılmıştır. Kazvînî ise bu söz sanatlarını ‘bedî’ ilmi olarak kullanan ilk kişi olmuştur. Bununla birlikte Sekkâkî bu sanatların türlerini sınıflandırmada ve lafzî ile manevî kısımlara ayırmada kendisinden önce davranmıştır. Sekkâkî’nin belagat anlayışında bedî türleri, güzellik (tahsinî) amaçlı kullanılmıştır. Bu amaç, biçimsel güzelliğe ya da kendisini canlı tutan ve geniş yelpazeye yayılmasını sağlayan faydasına ışık tutmadan bir lafzın ya da bir mananın salt güzelliğinde kendini göstermiştir. Bedî sanatları, asıl yararlılık ve estetiklik açısından uzak boyutlara sahip sanatlar olarak kabul edilmektedir. Biçimi işleyen çalışmaların, genel olarak belagatin estetik boyutlarını gün yüzüne çıkarmada önemli bir etkisi olmuştur. Ayrıca genel geçer çalışmalar da belagatin sağladığı fayda boyutlarının açığa çıkmasında etkili olmuştur. Bu iki çalışmanın dayanışması sonucu yaşayan belagat adını verdiğimiz yeni bir belagat ilmini tesis ettik. Buna bağlı olarak çalışmada iki girişin olmasını uygun gördük. Birincisi üslup, genel geçerliliği ve bu ikisinin modern çalışmalar perspektifinden belagat ilmiyle ilişkisi; ikincisi ise özel bir perspektiften incelenmesi. Bu iki mukaddimeden sonra iki konu gelmektedir: Birincisi, bedî sanatlarının estetik biçim formatları; diğeri ise genel geçer fayda formatlarıdır. Son olarak çalışmadan elde edilen neticeler ve sonuç gelmektedir. en_US
dc.identifier.issn 2147-6659
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.12514/2314
dc.language.iso ar en_US
dc.publisher (jms)مجلة بلاد ما بين النهرين en_US
dc.relation.ispartof dergi en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject Bedî , Şekilsellik, delil, Genel geçerlilik, Yaşayan belagat. en_US
dc.title Biçimsel ve Genel Geçer Değerler Arasında Yaşayan Belagat Bedî (Mecâz) Sanatı Örneği en_US
dc.title.alternative ‏‏االبلاغة الحيّة بين القيم الأسلوبية والتداولية؛ فنون البديع نموذجًا en_US
dc.type Article en_US
dspace.entity.type Publication
gdc.author.id 0000-0002-8665-101X
gdc.description.department MAÜ, EnstitülerTürkiye'de Yaşayan Diller Enstitüsü en_US
gdc.description.endpage 318 en_US
gdc.description.issue 2 en_US
gdc.description.publicationcategory Konferans Öğesi - Ulusal - Kurum Öğretim Elemanı en_US
gdc.description.startpage 301 en_US
gdc.description.volume 4 en_US
relation.isAuthorOfPublication c79e0651-8e0e-42f1-a887-5a5d98bf1f6c
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery c79e0651-8e0e-42f1-a887-5a5d98bf1f6c
relation.isOrgUnitOfPublication 23fce90d-7dea-453b-b2c6-d67d2cb5e6bc
relation.isOrgUnitOfPublication a041d05f-ee8c-47cd-b17c-245e51de5335
relation.isOrgUnitOfPublication 39ccb12e-5b2b-4b51-b989-14849cf90cae
relation.isOrgUnitOfPublication.latestForDiscovery 23fce90d-7dea-453b-b2c6-d67d2cb5e6bc

Files

Original bundle

Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
تام البلاغة الحية.pdf
Size:
1.72 MB
Format:
Adobe Portable Document Format
Description:

License bundle

Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
1.44 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: