MAÜ GCRIS Standart veritabanının içerik oluşturulması ve kurulumu Research Ecosystems (https://www.researchecosystems.com) tarafından devam etmektedir. Bu süreçte gördüğünüz verilerde eksikler olabilir.
 

Yirminci yüzyılda makine öğrenmesi ve felsefi arka planı

dc.contributor.advisor Gökdağ, Kamuran
dc.contributor.author Gökdağ, Kamuran
dc.contributor.other Department of Philosophy / Felsefe Bölümü
dc.date.accessioned 2023-09-02T12:02:59Z
dc.date.available 2023-09-02T12:02:59Z
dc.date.issued 2022
dc.department MAÜ, Enstitüler, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Felsefe Ana Bilim Dalı en_US
dc.description.abstract Kavramın özel içeriğiyle yapay zekâ, esas olarak son yüz yıl içinde gelişen makinelerin öğrenme biçimine işaret eder. Bilgi-bilimsel olarak temelleri yaklaşık yarım asır öncesine uzanan bu konunun, Leibniz'den bu yana, yani aşağı yukarı üç yüz yıldır, "Makineler düşünebilir mi?" sorusu etrafında felsefe alanında da gittikçe daha görünür bir şekilde tartışıldığı söylenebilir. Bu sebeple, günümüz felsefe araştırmalarında da önemli bir yer edinmeye başlayan bu konu, öyle anlaşılıyor ki zaman ilerledikçe felsefecilerin gündemini daha çok meşgul edecektir. Bu çalışma, söz konusu alandaki son gelişmelerin de eşliğinde, makinelerin öğrenme biçimleriyle insanın öğrenme biçimini karşılaştırarak makine öğrenmesinin tarihçesini ve felsefedeki yerini araştırmayı amaçlamaktadır. Çalışma kapsamında, biri daha önce yapılan çalışmalarda sıkça rastlanan iki araştırma sorusuna cevap aranmaktadır. Çünkü Yapay Zeka üzerinde incelemelerde bulunan araştırmaların temelde şu iki soru üzerinde yoğunlaştıkları görülmektedir: "Makineler öğrenebilir mi?" ve "Makineler düşünebilir mi?" Ancak, bu sorulara ilave olarak, "düşünme" ve "öğrenme" pratiklerinin nasıl olacağına ilişkin daha alt soruların da sorulması gerekmektedir. Dolayısıyla, yapay zekânın öğrenme sürecindeki gelişmelerin irdelenmesiyle bir tarihçe sunulması ve felsefi arka planının odak noktasını görmek açısından önemli olmaktadır. en_US
dc.description.abstract With the specific content of the concenpt, artificial İntelligence mainly refers to the way of learning machines that has developed the last hundred years. Since Leibniz, that is, about three hundred years ago, this subject, whose information-scientific foundations date back to about half a century ago, has been asked, "Can machines think?" it can be said that this question discussed more and more visibly in the field of philosophy. For this reason, this subject, which has started to take an important place in today's philosophy research, seems to occupy the agenda of philosophers more as time progresses. This study aims to investigate the history of machine learning and its place in philosophy by comparing the learning styles of humans, accompanied by the latest developments in the field. Within the scope of the study, one of which is two research questions frequently encountered in previous studies. Because it is seen that the researches on Artificial Intelligence mainly focus on the following two questions: "Can machines learn?" and "Can machines think?" However, in addition to these questions, it is necessary to ask sub-questions about how "thinking" and "learning" practices will be. Therefore, it is important to provide a history with the examination of artificial intelligence in the learning process and to see the focal point of the philosophical background. en_US
dc.identifier.endpage 71 en_US
dc.identifier.startpage 1 en_US
dc.identifier.uri https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=CG8WvdvvxJP04Unr7YecfwFMdTNTeFhWNgUCigtPiblDrv5akW07hiZMOutu9Qi9
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.12514/3677
dc.identifier.yoktezid 727603 en_US
dc.institutionauthor Erkıran, Berivan
dc.language.iso tr en_US
dc.publisher Mardin Artuklu Üniversitesi en_US
dc.relation.publicationcategory Tez en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject Felsefe en_US
dc.subject Philosophy en_US
dc.title Yirminci yüzyılda makine öğrenmesi ve felsefi arka planı en_US
dc.title.alternative History and philosophical background of machine learning in the twentieth century en_US
dc.type Master Thesis en_US
dspace.entity.type Publication
relation.isAuthorOfPublication 5585a75a-b18a-4e2d-80bc-1daa9f3e9119
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery 5585a75a-b18a-4e2d-80bc-1daa9f3e9119
relation.isOrgUnitOfPublication fe8d5df1-f233-40c6-ae6c-3f3f0ee13770
relation.isOrgUnitOfPublication.latestForDiscovery fe8d5df1-f233-40c6-ae6c-3f3f0ee13770

Files

Original bundle

Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
727603.pdf
Size:
15.23 MB
Format:
Adobe Portable Document Format
Description:
Tam Metin / Full Text