Examining Elementary School Students’ Scientific Process Skills Levels

dc.contributor.author İşıker, Yakub
dc.contributor.author Işıker, Yakup
dc.contributor.author Emre, İrfan
dc.contributor.other 13.03. Department of Physical Education and Sports / Beden Eğitimi ve Spor Bölümü
dc.contributor.other 13. School of Physical Education and Sports / Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu
dc.contributor.other 01. Mardin Artuklu University / Mardin Artuklu Üniversitesi
dc.date.accessioned 2023-12-13T11:24:11Z
dc.date.available 2023-12-13T11:24:11Z
dc.date.issued 2020
dc.description.abstract With the preparation of the science curricula in our country in accordance with constructivism, scientific process skills have also gained importance. The examination of science curricula revealed that scientific process skills are either considered as a separate learning area or classified as field-specific skills. In this context, scientific process skills are defined as skills that enable students to learn science while actively involving in the learning process and conducting research appropriate for their age. Individuals with these skills are aware of how scientific research is conducted and solve problems they encounter during a daily life by using these skills. In this respect, it is critical to teach scientific process skills to students starting from an early age. To this end, this study aims to determine third and fourth grade students’ scientific process skills. The participants consisted of 147 third and fourth grade students. For data collection, the basic skills scale with 31 items was administered to the participants. Third- and fourth-year students participated in the study. Frequencies and percentages were calculated and One-way analysis of multiple variances (MANOVA) were conducted to identify gender and grade level differences. For analysis, the SPSS 21.0 (Statistical Package for the Social Sciences) program was used. The results revealed that while there was no significant difference based on grade level, a significant difference was observed in favor of female students in terms of scientific process skills. en_US
dc.description.abstract Ülkemizdeki fen bilimleri dersi programlarının yapılandırmacılığa uygun biçimde hazırlanmasıyla birlikte bilimsel süreç becerileri de ayrı bir önem kazanmıştır. Günümüze kadar yapılan Fen Bilimleri dersi programları incelendiği zaman bilimsel süreç becerilerinin ya ayrı bir öğrenme alanı olarak değerlendirildiği ya da alana özgü beceriler şeklinde sınıflandırıldığı görülmektedir. Bu bağlamda bilimsel süreç becerileri, öğrenme sürecinde öğrencilerin aktif olarak yer aldıkları, kendi yaş seviyelerine uygun biçimde araştırma yapmalarına olanak sağlayan ve dolayısıyla bilimi öğrenmeye ilişkin beceriler olarak tanımlanabilir. Bu becerilere sahip bireyler, bilimsel olarak bir araştırmanın nasıl yapılması gerektiğinin farkına varır ve günlük yaşamda da edindikleri bu becerileri kullanarak karşılaştıkları problemleri çözerler. Bu açıdan bilimsel süreç becerilerinin öğrencilere erken yaşlardan itibaren öğretilmesi büyük önem arz etmektedir. Bu araştırmada bu noktadan hareketle, ilkokul 3. ve 4. sınıf öğrencilerinin bilimsel süreç becerilerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Öğrencilerin bilimsel süreç becerilerini belirlemek amacıyla 31 maddelik “Temel Bilimsel Süreç Becerileri Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırmaya üçüncü ve dördüncü sınıf öğrencileri katılmıştır. Araştırmadan elde edilen verilerin analizi için frekans (f) ve yüzde (%) testlerinin yanı sıra sınıf seviyeleri ve cinsiyet değişkeni açısından karşılaştırma yapmak amacıyla da tek yönlü çoklu varyans analizi (MANOVA) kullanılmıştır. Verilerin istatistiksel analizleri için SPSS 21.0 (Statistical Package for the Social Sciences 21.0) programı kullanılmıştır. Araştırmanın sonuçları incelendiğinde sınıf seviyesi değişkeni bakımından anlamlı farklılığa ulaşılmazken cinsiyet değişkeni açısından kız öğrenciler lehine anlamlı farklılığa ulaşılmıştır. en_US
dc.identifier.citation İşıker, Y., & Emre, İ. (2020). Examining Elementary School Students’ Scientific Process Skills Levels. Disiplinlerarası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 4(8), 204-211. en_US
dc.identifier.issn 2602-2516
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.12514/4641
dc.language.iso en en_US
dc.publisher Disiplinlerarası Eğitim ve Araştırma Derneği en_US
dc.relation.ispartof The Journal of Interdisciplinary Educational Research en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject Elementary school en_US
dc.subject Science circula en_US
dc.subject Scientific process skill en_US
dc.subject Bilimsel süreç becerileri en_US
dc.subject Cinsiyet en_US
dc.subject İlkokul en_US
dc.title Examining Elementary School Students’ Scientific Process Skills Levels en_US
dc.type Article en_US
dspace.entity.type Publication
gdc.author.id 0000-0003-3493-0620
gdc.author.institutional İşıker, Yakub
gdc.author.scopusid 60104501
gdc.author.wosid HPH-3917-2023
gdc.coar.access open access
gdc.coar.type text::journal::journal article
gdc.description.department MAÜ, Meslek Yüksekokulları, Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu, Çocuk Bakımı ve Gençlik Hizmetleri Bölümü en_US
gdc.description.endpage 211 en_US
gdc.description.issue 8 en_US
gdc.description.publicationcategory Makale - Uluslararası - Editör Denetimli Dergi - Başka Kurum Yazarı en_US
gdc.description.startpage 204 en_US
gdc.description.volume 4 en_US
relation.isAuthorOfPublication 82af8b1f-8734-408e-b2fa-1b0d7aeec800
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery 82af8b1f-8734-408e-b2fa-1b0d7aeec800
relation.isOrgUnitOfPublication 4feb314a-7271-4390-b521-a3cd2efab58e
relation.isOrgUnitOfPublication 0078a290-f6de-4ef3-bde9-4ddd3603423b
relation.isOrgUnitOfPublication 39ccb12e-5b2b-4b51-b989-14849cf90cae
relation.isOrgUnitOfPublication.latestForDiscovery 4feb314a-7271-4390-b521-a3cd2efab58e

Files

Original bundle

Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
isiker_Examining Elementary School Students_Scientific Process Skills Levels.pdf
Size:
312.13 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
Description:
Makale dosyası

License bundle

Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
1.44 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: