Sosyal Mühendislik Saldırılarına Karşı Web Tabanlı Bir Farkındalık Eğitimi

Loading...
Thumbnail Image

Date

2018

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Future Learning

Open Access Color

OpenAIRE Downloads

OpenAIRE Views

Research Projects

Organizational Units

Department
08.01. Department of Computer Engineering / Bilgisayar Mühendisliği Bölümü
Bölümde çağdaş teknolojik gelişmeler doğrultusunda, teknolojiyi yakından takip ederek yeni teknoloji ve uygulamaların geliştirilmesine katkı sağlamak amacıyla, nitelikli bilgisayar mühendisleri yetiştirilmesi amaçlanmaktadır. Eğitimler kapsamında, özellikle yapay zeka, makine öğrenmesi, derin öğrenme, görüntü işleme, sinyal işleme, büyük veri ve veri madenciliği, nesnelerin interneti gibi teknolojik konularda hem teorik hem de uygulamalı bir eğitim modeli hedeflenmektedir.

Journal Issue

Abstract

Bir kurumda bulunan çalışanlardan, herhangi birisinin, siber ortamdaki güvenlik konusundaki bilgisinin yetersiz olması tüm kurumu etkileyecek bir güvenlik ihlali olayına sebep olabilmektedir, bu açıdan bakıldığında güvenlik ile ilgili farkındalık eğitimlerinin önemi daha da belirgin bir hal almaktadır. Bu çalışmada Kemp, Morrison ve Ross öğretim modeli baz alınarak ve Adobe Captivate ve yardımcı (Snagit, Filomar, Windows Filmler ve TV) bazı Programlar kullanılarak Sosyal Mühendislik Farkındalığı ile ilgili web tabanlı bir eğitim uygulaması hazırlanmıştır.
The inadequacy of any of the employees in an institution with respect to security in the cyber environment may cause a security breach that will affect the entire institution. From this point of view, the importance of safetyrelated awareness trainings becomes more evident. In this study, a web-based training application has been prepared with Adobe Captivate in order to create Social Engineering Awareness based on Kemp, Morrison and Ross teaching model by using auxiliary programmes such as Snagit, Filomar, Windows Movies and TV.

Description

Keywords

Sosyal Muhendislik, Bilgi Guvenliği, Farkındalık Eğitimi, Social Engineering, Information Security, Awareness Training

Turkish CoHE Thesis Center URL

Fields of Science

Citation

Irmak, H. ve Reis, Z. A. (2018). Sosyal Mühendislik Saldırılarına Karşı Web Tabanlı Bir Farkındalık Eğitimi. S. Gülseçen, Ç. Selçukcan Erol, Z. Ayvaz Reis ve M. Gezer (Ed.), Future-Learning 2018, 7th International Future-Learning Conference On Innovations In Learning For The Future: Digital Transformation in Education Proceedings Book içinde (ss. 108–117). İstanbul-Turkey.

WoS Q

Scopus Q

Source

7th International Conference on Innovations in Learning for the Future 2018: Digital Transformation In Education

Volume

Issue

Start Page

108

End Page

117
Page Views

7

checked on Oct 12, 2025

Downloads

150

checked on Oct 12, 2025

Google Scholar Logo
Google Scholar™

Sustainable Development Goals

3

GOOD HEALTH AND WELL-BEING
GOOD HEALTH AND WELL-BEING Logo

5

GENDER EQUALITY
GENDER EQUALITY Logo

7

AFFORDABLE AND CLEAN ENERGY
AFFORDABLE AND CLEAN ENERGY Logo

11

SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES
SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES Logo

12

RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION
RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION Logo

14

LIFE BELOW WATER
LIFE BELOW WATER Logo

16

PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS Logo