Suriyeli Öğrencilerin Ebeveynlerinin Çocuklarının Eğitimlerine İlişkin Görüşleri

dc.contributor.author Işıker, Yakup
dc.contributor.author Ateş, Seyit
dc.contributor.other 13.03. Department of Physical Education and Sports / Beden Eğitimi ve Spor Bölümü
dc.contributor.other 13. School of Physical Education and Sports / Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu
dc.contributor.other 01. Mardin Artuklu University / Mardin Artuklu Üniversitesi
dc.date.accessioned 2023-12-13T11:25:13Z
dc.date.available 2023-12-13T11:25:13Z
dc.date.issued 2022
dc.description.abstract Türkiye’de geçici koruma statüsündeki Suriyeli öğrencilerin eğitim sistemi içerisinde uyumlu ve etkili bir eğitim görmeleri aynı zamanda bu eğitim sistemi içerisinde karşılaşabilecekleri problemlerin en aza indirilmesi için başta ebeveynleri olmak üzere eğitim paydaşlarının ortak bir şekilde hareket edebilmesi gerekmektedir. Bu sebeple bu araştırmada Suriyeli öğrencilerin eğitimlerine ilişkin olarak ebeveynlerinin görüşlerinin alınması amaçlanmıştır. Araştırmada “Suriyeli öğrencilerin eğitimlerine yönelik ebeveynlerinin görüşleri nelerdir?” sorusunun cevabını bulmak için nitel araştırma yöntemlerinden olan durum çalışması modeli kullanılmıştır. Çalışmanın örneklem grubunu 2018-2019 eğitim öğretim yılında Mardin İli’nde öğrenim görmekte olan Suriyeli öğrencilerin ebeveynleri oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri, odak grup görüşmesine uygun olarak araştırmaya katılan ebeveynlerin görüşlerini derinlemesine anlamak amacıyla araştırmacı tarafından hazırlanmış olan yarı yapılandırılmış görüşme formu tarafından toplanmıştır. Araştırma süresince 6, 7 ve 5 kişiden oluşan toplamda 3 grup ile odak grup görüş- meleri gerçekleştirilmiştir. Görüşmelerde araştırmanın amacı hakkında bilgi verilerek, tartışma süresince uyulması gereken kurallar belirtilmiş ve görüşmeler ses kayıt cihazı ile kayıt altına alınmıştır. Görüşmeler 40 dk. ile 50 dk. arasında sürmüş ve araştırmacı tarafından yazıya geçirilmiştir. Görüşmeler gerçekleştirildikten sonra alınan ses kayıtlarının çözümlenmesi için kayıtlar bilgisayar ortamına aktarılmış, daha sonra içerik analizi gerçekleştirilmiştir. Suriyeli ebeveynlerle yapılan odak grup görüşmesinden elde edilen veriler incelendiğinde; Suriyeli ebeveynlerin çocuklarının eğitimlerine dair olumlu görüşlere sahip olmakla birlikte çeşitli problemler yaşadıkları aynı zamanda çocuklarının eğitimlerine yönelik çeşitli beklentilerinin olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Bu doğrultuda Suriyeli ebeveynlerin çocuklarının eğitimlerine dair yaşadıkları problemler incelendiğinde sırasıyla en fazla; yönetici, diğer öğrenciler ve dil farklığından dolayı kültürel farklılıklar ile eğitim dili, ders kitapları, denetimsizlik ve ders saatlerindeki farklılıklardan kaynaklı eğitim farklılığı kökenli problemler yaşadıkları bununla birlikte çocuklarının eğitimlerinde savaş döneminden kalma etkilerin hala etkili olduğu, Türkiye’deki yaşantı farklılığı ve ekonomik nedenler ile çocukların sınıf düzeyleri ve öğrencilere yönelik gerçekleştirilen yardımlarda çeşitli problemler yaşadıklarını belirtmişlerdir. Araştırmada Suriyeli ebeveynlerin çocuklarının eğitim süreçlerine ilişkin yaşadıkları problemlerle birlikte çocuklarının eğitim süreçlerine yönelik olarak dil problemine, diğer velilere ve okula yönelik birtakım beklentilerinin olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Bu doğrultuda elde edilen bulgular incelendiğinde; Suriyeli ebeveynlerin çocuklarının eğitimlerine dair en çok Türk öğrenciler ile birlikte eğitim almaları, ilgi gösterilmesi, okulda dağıtılan yardımlarda eşitliğin sağlanması, okula yönelik yapısal iyileştirilmelerin sağlanması, dini eğitimin verilmesi ve çocukları- nın yardımcı öğrenciler ile desteklenmeleri, Türkçe kurslarının açılması, Arapça öğretmeni ve tercüman desteği gibi beklentilerinin olduğunu belirtmişlerdir. Bununla birlikte Suriyeli ebeveynlerin veli iş birliği, kaynaşma, veli desteği ve veli toplantılarına yönelik olarak birtakım beklentilerinin de olduğu görülmüştür. Araştırmada son olarak Suriyeli ebeveynlerin çocuklarının eğitimlerine ilişkin olarak genel anlamda memnuniyet duyduklarını, öğrencilere ve eğitime verilen önem ile öğretmenlerin ilgisine yönelik olumlu görüşler belirttikleri sonucuna ulaşılmıştır. Bu sonuçlar doğrultusunda araştırmada Suriyeli öğrenciler ve ebeveynlerine yönelik destekleyici dil kurslarının verilmesi, öğrenci ve ebeveynler için uyum programlarının hazırlanması, sosyal destek kuruluşlarıyla gerçekleştirilecek koordinasyon ile Suriyeli öğrencilere yönelik gerçekleştirilen yardımların daha verimli bir şekilde karşılanabilmesi son olarak farklı araştırmalarda daha kapsamlı bir şekilde Suriyeli ebeveynlerin görüşlerinin alınması ve bunların eğitim paydaşlarıyla paylaşılması önerilmektedir. en_US
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.12514/4647
dc.language.iso tr en_US
dc.publisher Uluslararası Göç ve Yükseköğrenimde Göçmenler Kongresi en_US
dc.relation.ispartof Uluslararası Göç ve Yükseköğrenimde Göçmenler Kongresi en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject Syrian Parents en_US
dc.subject Parents' Opinions en_US
dc.subject Students with Temporary Protection Status en_US
dc.subject Primary school en_US
dc.subject Migration en_US
dc.subject Suriyeli Ebeveynler en_US
dc.subject Ebeveyn Görüşleri en_US
dc.subject Geçici Koruma Statüsündeki Öğrenciler en_US
dc.subject İlkokul en_US
dc.subject Göç en_US
dc.title Suriyeli Öğrencilerin Ebeveynlerinin Çocuklarının Eğitimlerine İlişkin Görüşleri en_US
dc.type Conference Object en_US
dspace.entity.type Publication
gdc.author.id 0000-0003-3493-0620
gdc.author.institutional Işıker, Yakup
gdc.author.scopusid 60104501
gdc.author.wosid HPH-3917-2023
gdc.description.department MAÜ, Meslek Yüksekokulları, Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu, Çocuk Bakımı ve Gençlik Hizmetleri Bölümü en_US
gdc.description.publicationcategory Konferans Öğesi - Uluslararası - Başka Kurum Yazarı en_US
relation.isAuthorOfPublication 82af8b1f-8734-408e-b2fa-1b0d7aeec800
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery 82af8b1f-8734-408e-b2fa-1b0d7aeec800
relation.isOrgUnitOfPublication 4feb314a-7271-4390-b521-a3cd2efab58e
relation.isOrgUnitOfPublication 0078a290-f6de-4ef3-bde9-4ddd3603423b
relation.isOrgUnitOfPublication 39ccb12e-5b2b-4b51-b989-14849cf90cae
relation.isOrgUnitOfPublication.latestForDiscovery 4feb314a-7271-4390-b521-a3cd2efab58e

Files

Original bundle

Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
isiker_göc sempozyumu özet bildiri.pdf
Size:
21.55 MB
Format:
Adobe Portable Document Format
Description:
Bildiri

License bundle

Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
1.44 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: