Okulların Değerlere Göre Yönetilme Durumlarına İlişkin Yönetici ve Öğretmen Algılarının Analizi (Kızıltepe Örneği)
Loading...
Files
Date
2024
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Open Access Color
OpenAIRE Downloads
OpenAIRE Views
Abstract
Çalışmanın amacı: Bu araştırmanın amacı, okulların değerlere göre yönetilme durumlarına ilişkin yönetici ve öğretmen algılarının cinsiyet, yaş, kıdem, okul kademesi, okul türü, okul bölgesi ve görev türü değişkenleri açısından analizini yapmaktır. Materyal ve Yöntem: Araştırma karma yöntem kullanılarak yapılmıştır. Araştırma evreni, 2021-2022 eğitim öğretim yılında Mardin ilinin Kızıltepe ilçesindeki resmi ve özel ilkokul, ortaokul ve liselerde görev yapan 3338 yönetici ve öğretmenden oluşmaktadır. Araştırmanın nicel boyutunun örneklemi, basit seçkisiz örnekleme tekniğiyle belirlenen 340 katılımcıdan oluşurken; nitel boyutun çalışma grubu ise maksimum çeşitlilik tekniğiyle seçilen 10 yönetici ve 10 öğretmenden oluşmaktadır. Araştırmanın nicel boyutunun verileri Yılmaz (2006) tarafından geliştirilen “Değerlere Göre Yönetim Ölçeği” kullanılarak toplanmıştır. Nitel boyutunun verilerini toplamak için ise araştırmacı tarafından geliştirilen ve altı sorudan oluşan yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Cinsiyet, görev türü, okul bölgesi ve okul türü değişkenleri için T-testi; yaş, kıdem ve çalıştıkları okul kademesi değişkenleri için ise ANOVA kullanılmıştır. Aralarında anlamlı fark olan değerlerin kaynağını tespit etmek için Tukey Testi yapılmıştır. Nitel veriler için ise içerik analizi yapılmıştır. Bulgular: Hem nitel hem de nicel verilerin analizi sonucunda katılımcıların okulların değerlere göre yönetilme durumlarına ilişkin olumlu algılara sahip olduğu bulgulanmıştır. Bununla birlikte cinsiyet, yaş, okul kademesi, okul türü, okul bölgesi ve görev türü değişkenlerine göre gruplar arasında anlamlı fark tespit edilmemiştir. Kıdem değişkeninin 1-5 yıl ile 11-15 yıl çalışma deneyimine sahip grupları arasında anlamlı fark bulunmuştur. Önemli Vurgular: Araştırmadan elde edilen verilere ve ayrıca literatür taramasına göre öğretmen ve yöneticilerin okulların değerlere göre yönetildiğiyle ilgili olumlu algıları olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Araştırmaya dayanarak önemli bir ihtiyaç olmasından dolayı yöneticilerin yetiştirilmesi için programlar düzenlenmelidir.
Description
Keywords
Turkish CoHE Thesis Center URL
Fields of Science
Citation
WoS Q
N/A
Scopus Q
N/A
Source
Kastamonu Eğitim Dergisi
Volume
32
Issue
4
Start Page
630
End Page
651