MAÜ GCRIS Standart veritabanının içerik oluşturulması ve kurulumu Research Ecosystems (https://www.researchecosystems.com) tarafından devam etmektedir. Bu süreçte gördüğünüz verilerde eksikler olabilir.
 

İlhanlı ve Timurlu Miraçnamelerindeki Horoz Tasviri ve İkonografisi Üzerine Karşılaştırmalı Bir İnceleme

Thumbnail Image

Date

2022

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Düzce Üniversitesi

Open Access Color

OpenAIRE Downloads

OpenAIRE Views

Research Projects

Organizational Units

Organizational Unit
Department of History of Art / Sanat Tarihi Bölümü
Sanat Tarihi bölümümüz 2009 yılında kurulmuş olup 2011 yılında da öğrenci alımına başlamıştır. %30 İngilizce eğitim veren bölümümüzde öğrenciler önce hazırlık eğitimi alır. Öğrencilerimiz daha sonra dört yıllık sanat tarihi eğitimini tamamlayarak Sanat Tarihçi ünvanını alarak mezun olur. Bölümümüzde Türk İslam Sanatı, Genel Sanat Tarihi, Bizans Sanatı ile Batı Sanat ve Çağdaş Sanatı olmak üzere dört anabilim dalı bulunmaktadır. Sanat Tarihi Bölümünün temel amacı, sanat tarihi eğitimini geniş bir kültür çerçevesi içinde yürüterek öğrenciye etkin bir sanat görüşü kazandırmak ve sanat tarihi eğitimini donanımlı bir biçimde uygulayabilecek, sanat yapıtlarını koruma ve geleceğe aktarmada faydalı ve etkili olabilecek uzman araştırmacılar yetiştirmektir. Bölümümüzdeki hocalarımızdan Prof. Dr. Evindar Yeşilbaş Anadolu’nun önemli kalelerinden olan Mardin Kale Kazısı bilimsel danışmanlığını yürütürken, Doç. Dr. Zekai Erdal da Hasankeyf Arkeolojik Kazılarına başkanlık etmektedir. Öğrencilerimiz hem bu kazılarda hem de diledikleri diğer kazı ve kurumlarda staj uygulamalarını gerçekleştirebilmektedir. Mardin kentinin sunduğu tarihi ve kültürel miras, Sanat Tarihi eğitimi almak isteyen öğrenciler için bulunmaz bir fırsattır. Adeta bir açık hava müzesi konumundaki kent, teorikte öğretilenler her bir bilgiyi, uygulamada anlama, deneyimleyerek yaşama imkanı sunar.

Journal Issue

Events

Abstract

Hz. Muhammed’in Mescid-i Haram’dan Mescid-i Aksâ’ya yaptığı yolculuğunu ifade eden miraç, Kur’an-ı Kerim’de Hz. Muhammed’in tek mucizesi olarak geçmekte ve göğe çıkma olarak tanımlanmaktadır. Bu olayın aşamalarının anlatıldığı miraçnameler, sahip oldukları resimli örnekleri ile İslam resim sanatının önemli yapıtlarındandır. İlhanlı döneminden Nakkaş Ahmet Musa’nın 1317- 1335 civarlarına tarihlenen miraçnamesi ile 1436’da Timurlu Hükümdarı Şahruh için hazırlanan miraçname bu üretimin bilinen örneklerdendir. Farklı dönemlere ait bu iki eserde, Hz. Muhammed’in beyaz horoz suretinde bir melekle tanışmasını betimleyen sahnelere yer verilmiştir. Çalışmanın amacı, örneğine az rastlanan bu sahnenin resim programına dâhil edilmesinde nakkaşların ana motivasyonunu araştırmaktır. Bu doğrultuda, horozun İslam inancındaki yerine değinilerek İlhanlı ve Timurlu miraçnamelerindeki beyaz horozun neyi temsil ettiği incelenecektir. Son olarak İslam inancındaki beyaz horoz temsili ile bu iki miraçnamedeki beyaz horoz figürü arasındaki bağlantılar değerlendirilecektir.

Description

Keywords

Miraçname, Beyaz Horoz, İslam Resim Sanatı

Turkish CoHE Thesis Center URL

Fields of Science

Citation

WoS Q

Scopus Q

Source

Tykhe Sanat ve Tasarım Dergisi

Volume

7

Issue

13

Start Page

163

End Page

172