Okul yöneticilerinin etik liderlik davranışlarının öğretmenlerin öznel iyi oluş ve iş doyumları üzerindeki etkisi

dc.contributor.author Karadaş, Halil
dc.contributor.author Katıtaş, Sevda
dc.contributor.author Çoşkun, Başak
dc.contributor.other 18.02. Department of Child Development / Çocuk Gelişimi Bölümü
dc.contributor.other 18. Vocational Higher School of Midyat/ Midyat Meslek Yüksekokulu
dc.contributor.other 01. Mardin Artuklu University / Mardin Artuklu Üniversitesi
dc.date.accessioned 2023-12-21T09:04:30Z
dc.date.available 2023-12-21T09:04:30Z
dc.date.issued 2022
dc.description.abstract Bu araştırmada okul yöneticilerinin sergiledikleri etik liderlik davranışlarının öğretmenlerin öznel iyi oluşu ve iş doyumu üzerindeki etkisi incelenmiştir. Araştırmanın örneklemini, Mardin ili kamu okullarında görev yapan ve basit seçkisiz örnekleme yöntemi ile belirlenen 545 öğretmen oluşturmuştur. Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın verileri “Etik Liderlik Ölçeği”, “Öğretmen Öznel İyi Oluş Ölçeği” ve “İş Doyumu Ölçeği” kullanılarak toplanmıştır. Verilerin analizinde betimleyici istatiksel analizler, Pearson Korelasyon Analizi ve Basit Doğrusal Regresyon Analizi uygulanmıştır. Araştırma sonucunda öğretmen algılarına göre okul yöneticilerinin etik liderlik davranışları sergileme düzeyleri ile öğretmenlerin öznel iyi oluş ve iş doyum düzeyleri yüksek çıkmıştır. Eğitim örgütlerinde okul yöneticilerinin etik liderlik davranışları ile öğretmenlerin öznel iyi oluşları ve iş doyumları arasında olumlu yönde ve anlamlı bir ilişkinin olduğu bulunmuştur. Ayrıca etik liderliğin öğretmenlerin öznel iyi oluşlarının ve iş doyumlarının anlamlı bir yordayıcısı olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Araştırma sonuçları ilgili literatür ışığında tartışılmış ve sonrasında araştırmacılar ve uygulayıcılar için öneriler geliştirilmiştir. en_US
dc.description.abstract The effect of ethical leadership behaviors of school administrators on teachers' subjective well-being and job satisfaction was examined in this research. The sample of the research consisted of 545 teachers working in public schools in Mardin province, identified by the simple random sampling method. Correlational survey model, one of the quantitative research methods, was used in the research. The research data was collected using “Ethical Leadership Scale”, “Teacher Subjective Well-Being Scale”, and “Job Satisfaction Scale”. Descriptive statistical analyses, Pearson Correlation Analysis, and Simple Linear Regression Analysis were applied in the analysis of the data. As a result of the research, it was found out that according to the teacher perceptions, school administrators' levels of ethical leadership behaviors and teachers' subjective well-being and job satisfaction levels were high. Besides, it was observed that there was a positive and significant relationship between the ethical leadership behaviors of school administrators and the teachers' subjective wellbeing and job satisfaction in educational organizations. It was also concluded that ethical leadership was a significant predictor of teachers' subjective well-being and job satisfaction. The results of the research were discussed in the light of the relevant literature and then recommendations were developed for researchers and practitioners. en_US
dc.identifier.citation Katıtaş, S., Karadaş, H. ve Coşkun, B. (2022). Okul düzeninin etik yönetiminin bireysel bireysel iyi oluşumu ve iş doyumları üzerindeki etkisi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (62), 182-207. https://doi.org/10.21764/maeuefd.949243 en_US
dc.identifier.doi 10.21764/maeuefd.949243
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.12514/5105
dc.language.iso tr en_US
dc.publisher Burdur Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi en_US
dc.relation.ispartof Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject Etik Liderlik en_US
dc.subject Öznel iyi oluş en_US
dc.subject İş doyumu en_US
dc.subject Regresyon analizi en_US
dc.title Okul yöneticilerinin etik liderlik davranışlarının öğretmenlerin öznel iyi oluş ve iş doyumları üzerindeki etkisi en_US
dc.title.alternative The effect of ethıcal leadershıp behavıors of school admınıstrators on teachers’ subjectıve well-beıng and job satısfactıon en_US
dc.type Article en_US
dspace.entity.type Publication
gdc.author.id 0000-0003-0855-3702
gdc.author.id 0000-0003-3512-6677
gdc.author.id 0000-0002-0042-7130
gdc.author.institutional Karadaş, Halil
gdc.author.wosid AEU-6040-2022
gdc.description.department MAÜ, Fakülteler, Sağlık Bilimleri Fakültesi, Çocuk Gelişimi Bölümü en_US
gdc.description.endpage 207 en_US
gdc.description.issue 62 en_US
gdc.description.publicationcategory Makale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanı en_US
gdc.description.startpage 182 en_US
gdc.description.volume 1 en_US
gdc.identifier.wos AEU-6040-2022
relation.isAuthorOfPublication 88bd70b1-6f74-4a43-acc9-6b6060dbf2d2
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery 88bd70b1-6f74-4a43-acc9-6b6060dbf2d2
relation.isOrgUnitOfPublication 454259aa-3d3a-41d2-9809-8efab7c80126
relation.isOrgUnitOfPublication 40ad0271-fe36-439f-8e80-c581ab5f293c
relation.isOrgUnitOfPublication 39ccb12e-5b2b-4b51-b989-14849cf90cae
relation.isOrgUnitOfPublication.latestForDiscovery 454259aa-3d3a-41d2-9809-8efab7c80126

Files

Original bundle

Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
10.21764-maeuefd.949243-1811991.pdf
Size:
624.52 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
Description:

License bundle

Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
1.44 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: