MAÜ GCRIS Standart veritabanının içerik oluşturulması ve kurulumu Research Ecosystems (https://www.researchecosystems.com) tarafından devam etmektedir. Bu süreçte gördüğünüz verilerde eksikler olabilir.
 

Aristotelianism and the disintegration of the late antique theological discourse

No Thumbnail Available

Date

2013

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Ashgate Publishing Ltd

Open Access Color

OpenAIRE Downloads

OpenAIRE Views

Research Projects

Organizational Units

Organizational Unit
Department of History / Tarih Bölümü
Tarih Bölümü Türkçe ve Arapça dillerinde lisans, tezli, tezsiz yüksek lisans ve doktora programlarına sahiptir. Öğretim elemanları Ortaçağ'dan Cumhuriyet dönemine farklı zaman aralıkları ve farklı coğrafyalarda ağırlıklı olarak Osmanlı ve Ortadoğu coğrafyası ile ilgili araştırmalar yapmaktadır. Sosyo-ekonomik, siyasi, idari ve kültürel tarih yazımında öğrencilere, araştırmacılara ve bölge tarihiyle ilgilenen tarihseverlere rehberlik edilmektedir. Programda yerel tarihten dünya tarihine geniş bir yelpazeyle açılan dersler ile öğrencilerin ve araştırmacıların uzmanlaşmak istedikleri konuda ihtisas sahibi olmaları hedeflenmektedir. Mardin şehri ve yer aldığı bölgenin zengin kültürel değerlerinden beslenen Tarih bölümü, objektif tarih yazımı bilincini güçlendirmeyi amaçlamaktadır.

Journal Issue

Events

Abstract

One of the most striking characteristics of early Christianity was the willingness despite occasional misgivings to engage with Greek philosophy. From the second century onwards Christian writers borrowed terms and concepts from the different philosophical schools in order to formulate their understanding of the Christian God and his relation to Jesus Christ. Following the groundbreaking work of Origen, this engagement reached new levels of depth and sophistication in the controversies of the fourth century. It was in the course of these controversies that the three Cappadocians, Basil of Caesarea, Gregory of Nazianzus and Gregory of Nyssa developed a radically new conceptual framework, which distinguished between one divine substance or nature and the three hypostases or persons, Father, Son and Holy Spirit, and which associated the former with a set of common qualities such as ‘incorporeality’ and the latter with specific properties such as ‘begotten’ in the case of the Son. This model is evidently influenced by the contemporary philosophical discourse but it has proved difficult to identify its exact antecedents. In the last 50 years scholars have attempted to make the case for Aristotelian, Neoplatonic or Stoic provenance but none of these hypotheses has found universal acceptance.

Description

Keywords

Turkish CoHE Thesis Center URL

Fields of Science

Citation

WoS Q

Scopus Q

Source

Interpreting the Bible and Aristotle in Late Antiquity: The Alexandrian Commentary Tradition Between Rome and Baghdad

Volume

Issue

Start Page

151

End Page

164