Turizm Rehberliği Bölümü Koleksiyonu
Permanent URI for this collectionhttps://hdl.handle.net/20.500.12514/592
Browse
Browsing Turizm Rehberliği Bölümü Koleksiyonu by Author "Arabacıoğlu, Dilan"
Now showing 1 - 15 of 15
- Results Per Page
- Sort Options
Article Is there an intergenerational difference in the perception of tourist guide service quality?(2023) Arabacıoğlu, DilanThe perceived service quality offered by tourist guides is regarded as a significant determinant in travelers' overall satisfaction with their tour experience. The objective of this study is to ascertain thevariations in the opinion of service quality among tourists from different generations with regards to tourist guides. The qualitative research method of interview technique was employed within the parameters of this study. The data for this study were obtained from a sample of 30 participants who engaged in guided tours. These individuals belonged to the X, Y, and Z generations, and their responses were gathered through semi-structured interviews. The study's demographic comprises travelers belonging to Generations X, Y, and Z who have actively engaged in guided tour experiences. The study employed stratified purposive sampling as its sampling technique. The data were subjected to analysis using the MAXQDA 2022 software. Based on the findings of the investigation, it was determined that there exist variations in the perception of tourist guide services across different generations.Book Part Konaklama Sektörü(Detay Yayıncılık, 2021) Harman, Serhat; Arabacıoğlu, Dilan; Arabacıoğlu, Dilan...Other Book Part MARDİN'İN SEKTÖREL PANORAMASI TEMATİK BAZI SORUNLAR VE ÇÖZÜM ÖNELERİLERİ (MARDİN'DE TURİZM SEKTÖRÜNÜN TEMEL SORUNLARI VE POTANSİYEL İŞ BİRLİĞİ ALANLARI)(MAÜ Yayınevi, 2023) Aykol, Şehmus; Bayar, İlyas; Arabacıoğlu, Dilan...Article The Moderating Role of Information Quality in the Relationship Between guides’ Communication Skills and Tour Satisfaction(Routledge, 2023) Arabacıoğlu, Dilan; Dedeoğlu, Bekir BoraThis study aims to determine the moderating effect of the quality of information given by guides on the relationship between guides’ communication skills and tour satisfaction. The data for this study were collected from 300 foreign tourists who participated in guided tours in Nevsehir province, Core Cappadocia, by means of surveys. The partial least squares method was used to test the developed model. According to the analysis results, guides’ communication skills significantly affect tourist tour satisfaction. However, guides’ empathy skills had no significant impact on tourists’ satisfaction with tours. The quality of information given by guides was found to have a moderating role in the relationship between guides’ respect toward tourists and tour satisfaction. On the other hand, information quality had no moderating effect on the relationship between guides’ self-expression skills and tour satisfactionBook Part REKREASYON LİDERLİĞİ VE TURİST REHBERLİĞİ(Çizgi Yayınevi, 2021) Arabacıoğlu, DilanGünümüzde rekreatif faaliyetlere olan talebin artması ile beraber turizm çalışanlarına da farklı rol ve sorumluluklar yüklenmiştir. Bu sorumluluğun yüklendiği sektör çalışanlarının başında turist rehberleri gelmektedir. Turist rehberleri tur boyunca ziyaretçiler ile ilgilenen ve iletişim halinde olan turizm çalışanları olmaları sebebiyle rekreatif faaliyetlerin gerçekleştiği esnada da çeşitli rol ve sorumluluklar mesleklerine atfedilmektedir. Bu bağlamda rekreatif faaliyetlerin doğru ve etkili ilerleyebilmesi bir yol gösterici ile mümkün olmaktadır. Rekreasyonel liderlik kavramı bu noktada turist rehberliği ile ilişkilendirilmiştir. Turist rehberlerinin tur boyunca liderlik yaptığı göz önünde bulundurulduğunda rehberlik mesleği açısından önemi yadsınamaz nitelikte önemli sektör çalışanlarıdır. Rekreasyonel liderlik ve turist rehberlerinin liderliklerini anlamak için öncelikle her birine atfedilen özellikleri rolleri ve sorumlulukları belirlemek önem arz etmektedir. Bu bölüm kapsamında rekreasyonel liderlik ve turist rehberlerine ilişkin sorumluluk ve rollerin çerçevesi belirlenerek rekreasyonel liderlerin ve turist rehberlerinin mesleki açıdan birbirleriyle bir bütün içinde gelişim gösterdiklerini açıklamak amaçlanmaktadır. Turist rehberleri onlara atfedilen rollerin yanında açık ve kapalı rekreatif etkinlikler ile rekreasyonel liderlik de yapmaktadırlar. Bu bağlamda rekreasyonel liderliğin gerektirdiği rolleri ve sorumlulukları da üstelenmeleri gerekmektedir. Turist rehberlerinin rollerinin rekreasyonel liderlerin rollerinden farklılaştığı noktalar bulunmasına karşın ortak pek çok faktörün olması bu liderlerin aynı amaçlar doğrultusunda hareket etmelerinin gerekliliğini ortaya koymaktadır. Böylelikle boş zaman yaratan bireyler rekreatif etkinliklerde, turistler ise tur gruplarında ziyaretleri esnasında motive şekilde ve tatmin olmuş biçimde destinasyondan ayrılacaklar bunun yanı sıra doğa ve çevreyi koruma odaklı hareket eden liderler kültürel mirasın ve ekolojik dengenin bozulmaması adına da ortak bir paydada buluşmuş olabileceklerdir.Book Part TURİST REHBERİNİN YEREL MUTFAK BİLGİSİ VE GASTRONOMİ UZMANLIĞI(Çizgi Yayınevi, 2021) Arabacıoğlu, DilanBireylerin temel gereksinimleri arasında yer alan yeme içme ihtiyacı günümüz koşullarında turistlerin seyahat motivasyonlarından birine dönüşerek turistler açısından seyahat edilecek destinasyonun bilinirliğinde önemli bir unsur haline gelmiştir (Hazurhan ve Altıntaş, 2020). Destinasyonların tanıtılmasında ve bölge, ülke imajının yansıtılmasında ise kültür aktarıcısı rolü üstlenen turist rehberleri tercih edilen destinasyonun yeme içme kültürü hakkında turisti tatmin edecek nitelikte bilgiler vermelidir. Turistlerin turistik destinasyonda yerel halkın yeme içme kültürünü öğrenmesi hatta bunu deneyimlemesi turistik hareketin unutulmaz bir deneyime dönüşmesine de imkân verebilmektedir. Bir destinasyonun tarihi, doğal güzellikleri, önemli yapıları ve yerel halkın gelenek ve görenekleri konusunda turistlere bilgi vermekle yükümlü olan çalışanlar turist rehberleridir. Turist rehberlerinin turistlerin destinasyonda yiyecek ve içecekleri deneyimlemelerine yardımcı olmak gibi önemli sorumlulukları bulunmaktadır (Özöğütçü ve Akay: 2019). Turistler, destinasyonda karşılaştıkları ilk kişi olan turist rehberinin doğru bir bilgi kaynağı olduğunu düşünmektedirler. Turist rehberinin vereceği her bir bilgi turistin destinasyondan memnun ayrılarak yeniden ziyaret etme eylemi göstermesine, hatta ağızdan ağıza pazarlama ile çevresindeki bireylerin ziyaretlerine imkân verebilmektedir. Ülkelerin ve tercih edilen turistik bölgelerin yeme içme kültürünün ve yiyeceklerinin tanıtılmasında önemli sorumluluk alan turizm çalışanlarından turist rehberi turistin destinasyona geldiği ilk andan ayrılış süresine dek karşılaştığı kişiler olmanın yanı sıra ülkenin ve bölgenin imajını yansıtarak turiste unutulmaz tur deneyimi sağlayacak olan turist rehberleri yerel mutfak tanıtımında ve gastronomi turizminin gelişiminde de etkin rol almalı, bu alanda kendini geliştirmelidirConference Object Turist Rehberlerinin Destinasyon Yönetimi Kavramına Yaklaşımları: Kelime İlişkilendirme Testi ile Analizi(2022) Özaltaş Serçek, Gülseren; Arabacıoğlu, Dilan; Aktaş, Abidin CanDestinasyonların kalkınması ortak karar alma mekanizmasının işlemesiyle daha kolay hale gelmektedir. Destinasyon yönetimi kavramı bu bağlamda ön plana çıkmaktadır. Destinasyon yönetimi tüm paydaşların ortak kararı doğrultusunda destinasyona yönelik sürdürebilirliği ve gelişimi sağlamak ile ilişkilidir. Bahsedilen paydaşlar arasında sıklıkla destinasyonları turistlerle ziyaret eden profesyonel turist rehberleri yer almaktadır. Profesyonel turist rehberlerinin destinasyon yönetiminde paydaşlar arasında olmasından dolayı kavrama yönelik bakış açılarını ortaya çıkarmak önemli görülmektedir. Bu çalışmanın amacı destinasyon yönetiminde paydaş olarak nitelen dirilen profesyonel turist rehberlerinin “destinasyon yönetimi” kavramına yönelik algılarını kelime ilişkilendirme testi (KİT) ile analiz edip açıklamaktır. KİT ile veri toplanırken destinasyon yönetimi kavramı bir sayfaya 10 kez yazılacak şekilde sıralan mıştır. Bu sıralamanın sebebi katılımcının zincirleme şekilde cevap vermesinin önüne geçmektir. Çalışmaya 25 profesyonel turist rehberi katılmıştır. Katılım sağlayan 25 profesyonel turist rehberine KİT ve çalışma hakkında bilgi verilmiş ve KİT’in cevaplanması için 30 saniye süre verilmiştir. Katılımcılar 30 saniye içerisinde anahtar kavrama yönelik akla gelen kelimeleri forma aktarmıştır. Sonuç olarak katılım sağlayan 25 profesyonel turist rehberi toplamda 76 kelime ifade etmişlerdir. Katılımcı ların 11’i bölgesel 14’ü ülkesel çalışma kartı sahibidir. Bununla birlikte KİT’e vermiş oldukları cevaplar ile destinasyon yönetimi kavramını en çok; Paydaş (n: 8), sürdürülebilirlik (n: 6), planlama (n: 6), yönetim (n: 5), reklam (n: 5), otel (n: 5) kelimeleri ile ilişkilendirdikleri görülmüştür. Kelimeler değerlendirildiğinde destinas yon yönetimi içerisinde yer alan paydaşların ve sürdürülebilirlik amacının ön plana çıkması profesyonel turist rehberlerinin bu kavrama yönelik bilgi sahibi olduğunu göstermektedir.Book Part Turist Rehberlerinin Destinasyon Yönetimi Kavramına Yaklaşımları: Kelime İlişkilendirme Testi ile Analizi(Gazi Kitapevi, 2022) Arabacıoğlu, Dilan; Arabacıoğlu, Dilan; Aktaş, Abidin Can,...Book Part Turist Rehberlerinin Destinasyon Yönetimi Kavramına Yaklaşımları: Kelime İlişkilendirme Testi ile Analizi(Gazi Kitapevi, 2022) Özaltaş Serçek, Gülseren; Arabacıoğlu, Dilan; Aktaş, Abidin CanDestinasyonların kalkınması ortak karar alma mekanizmasının işlemesiyle daha kolay hale gelmektedir. Destinasyon yönetimi kavramı bu bağlamda ön plana çıkmaktadır. Destinasyon yönetimi tüm paydaşların ortak kararı doğrultusunda destinasyona yönelik sürdürebilirliği ve gelişimi sağlamak ile ilişkilidir. Bahsedilen paydaşlar arasında sıklıkla destinasyonları turistlerle ziyaret eden profesyonel turist rehberleri yer almaktadır. Profesyonel turist rehberlerinin destinasyon yönetiminde paydaşlar arasında olmasından dolayı kavrama yönelik bakış açılarını ortaya çıkarmak önemli görülmektedir. Bu çalışmanın amacı destinasyon yönetiminde paydaş olarak nitelendirilen profesyonel turist rehberlerinin “destinasyon yönetimi” kavramına yönelik algılarını kelime ilişkilendirme testi (KİT) ile analiz edip açıklamaktır. KİT ile veri toplanırken destinasyon yönetimi kavramı bir sayfaya 10 kez yazılacak Şekilde sıralanmıştır. Bu sıralamanın sebebi katılımcının zincirleme Şekilde cevap vermesinin önüne geçmektir. Çalışmaya 25 profesyonel turist rehberi katılmıştır. Katılım sağlayan 25 profesyonel turist rehberine KĠT ve çalışma hakkında bilgi verilmiş ve KİT‟in cevaplanması için 30 saniye süre verilmiştir. Katılımcılar 30 saniye içerisinde anahtar kavrama yönelik akla gelen kelimeleri kâğıda aktarmıştır. Sonuç olarak katılım sağlayan 25 profesyonel turist rehberleri toplamda 76 kelime ifade etmişlerdir. Katılımcıların 11‟i bölgesel 14‟ü ülkesel çalışma kartı sahibidir. Bununla birlikte KİT‟e vermiş oldukları cevaplar ile destinasyon yönetimi kavramını en çok; Paydaş (n: 8), sürdürülebilirlik (n: 6), planlama (n: 6), yönetim (n: 5), reklam (n: 5), otel (n: 5) kelimeleri ile ilişkilendirdikleri görülmüştür. Kelimeler değerlendirildiğinde destinasyon yönetimi içerisinde yer alan paydaşların ve sürdürülebilirlik amacının ön plana çıkması profesyonel turist rehberlerinin bu kavrama yönelik bilgi sahibi olduğunu göstermektedir.Article Turist Rehberlerinin İletişim Becerilerinin Algılanmasında Turistlerin Cinsiyetlerinin ve Yaşlarının Rolü(SEDAT ÇELİK, 2021) Arabacıoğlu, Dilan; Dedeoğlu, Bekir BoraThe communication skill of the tourist guide is seen as a very important factor in terms of the tour experience and tour satisfaction of the tourists. At the point of perceiving the communication skills of the tourist guide, the variability of the age groups and the differentiation of the genders of the visitors in the tour group necessitate the tourist guide to display a behavior by reviewing his communication competence. The gap created in the literature by a study in which the age and gender elements of the tourists are included in the communication skill of the tourist guide has been identified. The present study aims to contribute to the elimination of this gap. The main purpose of the research is to reveal whether the age and gender variables of tourists make a difference in perceiving the communication skills of the tourist guide. Research data were collected from foreign tourists visiting Nevşehir province of the Cappadocia Region through a questionnaire. According to the analysis of the data obtained from 300 people, it was concluded that both the gender and age factors of the tourists did not make any significant difference in the perception of the tourist guide's communication skills.Book Part Book Part Turizm ve Ekonomi(Detay Yayıncılık, 2021) Harman, Serhat; Arabacıoğlu, Dilan; Arabacıoğlu, Dilan...Conference Object Ziyaretçilerin Fotoğraf Çekme Davranışlarının İncelenmesi: Göbeklitepe Örneği(Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Yayınları, 2022) Harman, Serhat; Arabacıoğlu, Dilan; Akgül, OnurTurizm ve fotoğraf, birbirini tamamlayan ayrılmaz birer olgudur. Bireyler, hayatlarının her önemlianında olduğu gibi seyahat ve turizm aktivitelerine katılırken yaşadıkları deneyimlerifotoğraflamak istemektedirler. Ancak fotoğraf çekme davranışlarının ne şekilde ve ne üzerineolduğu üzerine birtakım belirsizlikler vardır. Bu bağlamda çalışmanın amacı, Göbeklitepe’ye gelenziyaretçilerin fotoğraf çekme davranışlarının incelenmesidir. Çalışmada nitel araştırmayöntemlerinden biri olan gözlem tekniğinden yararlanılmıştır. Araştırmacı, katılımcı olarakönceden hazırlanmış gözlem formu ile gözlem sürecine dâhil olmuştur. Araştırma kapsamında 50ziyaretçi gözlemlenerek, elde edilen bulgular gözlem formuna kaydedilmiştir. Elde edilen verilerinanalizinde tematik analizden faydalanılmış ve ana temalar, alt temalar ile kodlar belirlenerekfotoğraf çekme davranışlarının sıklık değerleri tespit edilmiştir. Bulgular ışığında, ziyaretçilerinfotoğraf çekme davranışlarına ilişkin 3 ana tema, 5 alt tema ve bunlarla ilgili kodlar ortayaçıkmıştır. Ziyaretçilerin daha çok arkadaşlarıyla birlikte fotoğraf çektikleri ve özçekim (selfie)yaptıkları görülmüştür. Bu esnada çeşitli jest ve mimiklerde bulundukları da tespit edilmiştir.Ayrıca ziyaretçilerin kendi fotoğraflarının yanında bulundukları doğal çevrenin de fotoğrafınıçektiği ortaya çıkmıştır. Zyaretçilerin Göbekliltepe’de fotoğraf çekme davranışlarını sergilerkenözellikle “T” biçimli sütunların ve sütunlar üzerinde yer alan kabartmaların görünebileceğinoktada fotoğraf çektikleri görülmüştür. Fotoğraf çekerken jest ve mimiklerinin daha çok şaşkınlıkve mutluluk içerdiği de tespit edilmiştir. Ayrıca ziyaretçilerin güneş ışığını fotoğraf çekim açısınagöre ayarlamak gibi çeşitli faktörlere de dikkat ederek fotoğraf çektikleri sonucuna ulaşılmıştır.Other Ziyaretçilerin Fotoğraf Çekme Davranışlarının İncelenmesi: Göbeklitepe Örneği(2022) Arabacıoğlu, Dilan; Harman, Serhat; Akgül, Onur...