Psikoloji Bölümü Koleksiyonu
Permanent URI for this collectionhttps://hdl.handle.net/20.500.12514/74
Browse
Browsing Psikoloji Bölümü Koleksiyonu by Author "Department of Educational Sciences / Eğitim Bilimleri Bölümü"
Now showing 1 - 20 of 20
- Results Per Page
- Sort Options
Article Ability, Examination and Inclusive Education: Stretching the Hard Lines of the Educational System(2016) Sakız, Halis; Department of Educational Sciences / Eğitim Bilimleri BölümüThe aim of this paper is to delve into the debate about the epistemological nature of ability and examination, which we have been continuously exposed to, but rarely scrutinized. In the paper, I refer to Turkey as a case and argue that the dominance of ability-based paradigm and its associated assessment and placement systems have created a new educational order which categorizes schools and students based on how they perform at a single point in time. What is more, I critically evaluate the construction of “abilities” and “disabilities” through the means employed in the education system, followed by a discussion of the examination culture as a product of an ability-based system. Finally, I propose inclusive education as a powerful means of transforming the education system to an equitable and educationally effective one in which all students are welcomed and provided with education of good quality that both enriches childhood and maximizes chances of leading a fulfilled adult life.Article Alliance of Psychosocial and School-related Factors: Impact on Achievement and Psychological Resilience.(International Conference on Humanities, Social Sciences and Education, 2017) Sakız, Halis; Department of Educational Sciences / Eğitim Bilimleri BölümüSchool achievement in competitive and examination- based education systems is getting increasingly important, often with neglected emphasis on its influence on the wellbeing of stu- dents. This study directs a closer look at achievement and psycho- logical resilience at school with a framework shaped by the interac- tion of psychosocial and school factors among 81 students in Turk- ish secondary schools. Findings indicated influence of the psycho- social and school-related factors on both school achievement and psychological resilience. Findings of the study call for attention to reform schools in ways that consider the individual needs of all students and target the development and learning of all.Article COVID-19 Sürecinde Önleyici Davranışlar ile Yaşam Kalitesi Arasındaki İlişkinin İncelenmesi(2021) Ergün, Naif; Sakız, Halis; Department of Psychology / Psikoloji Bölümü; Department of Educational Sciences / Eğitim Bilimleri BölümüCOVID-19 pandemisini önlemek amacıyla önleyici tedbirlerin (sosyal mesafe, sokağa çıkmama, elleri yıkamak gibi hijyen kurallarına uyma) insanların yaşam kalitesini olumsuz yönde etkileyebileceği düşünülmektedir. Bu bağlamda, virüsün bulaşmasını önlemek amacıyla önleyici davranışlara uyma düzeyi ile insanların yaşam kalitesi arasındaki ilişkinin çeşitli demografik değişkenler açısından incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma, Mardin Artuklu Üniversitesi 11.04.2020 tarih ve 34233153-050.04.04 sayı kararı ile etik açıdan uygun bulunduktan sonra çalışmanın verileri toplanmaya başlanmıştır. Araştırma, Türkiye’nin yedi bölgesinden 18-64 yaş aralığında toplam 1308 katılımcıyla yürütülmüştür. Araştırma sonuçları, (a) katılımcıların önleyici davranışlara uyma düzeylerinin cinsiyet gibi bazı demografik değişkenlere göre farklılık gösterdiğini, (b) genel anlamda önleyici davranışlara uyma düzeyinin yüksek olduğunu, (c) yaşam kalitesinin coğrafi bölge, cinsiyet ve sosyoekonomik düzeye göre anlamlı düzeyde farklılaştığını, (d) yaşam kalitesi düzeyinin önleyici davranışlarla ilişkili olduğunu, ve (e) el yıkama ve sosyal ortamdan uzak durmanın yaşam kalitesini pozitif; evde kalma ve maske/eldiven kullanmanın ise yaşam kalitesini negatif yordadığını ortaya koymuştur. Elde edilen bu sonuçlar, COVID-19 pandemisi döneminde medikal sonuçlarla birlikte psikolojik, sosyal ve çevresel sonuçların da göz önünde bulundurulması gerektiğini işaret etmektedir.Book Part Deconstructing the Methodological Imperatives in the Field of Educational185 Psychology: Current Needs and Trends(Mardin Artuklu Üniversitesi Yayınları, 2018) Sakız, Halis; Department of Educational Sciences / Eğitim Bilimleri Bölümü…Article Does disability matter in counselling? Views of counsellors with visual disabilities and their clients(British Journal of Guidance & Counselling, 2017) Sakız, Halis; Sarıçalı, Mehmet; Türküm, Ayşe Sibel; Department of Educational Sciences / Eğitim Bilimleri BölümüThis study investigated the case of disability from the perspective of counsellors with visual disability (CWVD) and their clients by focusing on the counselling skills of CWVD, the relationships with their clients and the perspectives of their clients in relation to their counselling experiences. 15 CWVDs and 11 clients (n=26) were interviewed and data were analysed thematically. Findings showed that CWVDs used their entire set of skills effectively to build trustworthy therapeutic relationships through genuineness, established here and now relations in therapeutic encounter effectively and produced meaningful outcomes. Findings of this research indicate the need to re-consider the field of counselling around pluralist, inclusive and multicultural paradigms.Article Establishing an Inclusive Psychology of Migration: An Alternative Model(GÖÇ ARAŞTIRMALARI DERGİSİ, 2016) Sakız, Halis; Department of Educational Sciences / Eğitim Bilimleri BölümüDünya üzerinde artan göç olgusu göçmenler, mülteciler ve yerel toplumlar arasında, huzursuzluk, acıma ve olumlu kabul gibi farklı psikolojik reaksiyonlara neden olmuş- tur. Bu makalenin amacı, göçü kaotik, düzensiz ve olumsuz yanlarını öne çıkaran ku- ram ve yaklaşımların aksine, bütünleştirici bir psikolojik anlayış içerisinde değerlendir- mektir. İyi yönetilmediği durumlarda göç hareketlerinin neden olabileceği muhtemel zorlukların var olduğunun kabul edildiği bu yazı, göçün topluluklar arasında olumlu psikolojik tepkiler verilmesi ve toplumsal bütünleşmenin güçlendirilmesine yönelik bir etkisi olduğunu göstermeyi amaçlamaktadır.Article An Evaluation of Teachers’ Opinions about the Servant Leadership Behaviours of School Principals(Educational Process: International Journal, 2016) Ekinci, Abdurrahman; Sakız, Halis; Ekinci, Abdurrahman; Sakız, Halis; Department of Educational Sciences / Eğitim Bilimleri BölümüThe aim of this study was to determine the servant leadership behaviors that were displayed, or expected to be displayed, by principals towards the teaching staff at their schools, from the teachers’ perspectives. The data was collected during focus group discussion with 12 teachers who were in service in primary and secondary schools. The teachers were chosen using the snowball sampling method. The data obtained from the participants was analyzed using content analysis. When the findings were evaluated, it was determined that the principals were not qualified enough to display servant leadership behaviors. Moreover, the teachers stated that principals should display servant leadership behaviors that are oriented towards community building, sharing, empathy, active listening, humility, and altruism. In this respect, it can be suggested that principals should receive servant leadership education through instructional programs that should be developed.Article Göçmen çocuklar ve okul kültürleri: Bir bütünleştirme önerisi(Göç Dergisi, 2016) Sakız, Halis; Department of Educational Sciences / Eğitim Bilimleri BölümüBu makale, Türkiye’de yoğun göç almakta olan Güneydoğu Anadolu Bölgesi’ndeki okullarda, göçmen çocukların okullara dâhil edilmesine yönelik olarak idarecilerin düşünce, inanç ve tutumlarını inceleyen nitel bir araştırmanın sonuçlarını bildirmektedir. Araştırma özelde, okul yöneticilerinin göçmen çocukların kendi okullarında eğitilmesine yönelik tutumlarını, bu eğitimin önünde duran ve okul ikliminden kaynaklanan engelleri ve göçmen çocukların kendini ait hissettikleri bütünleştirici okul iklimleri inşa edilebilmesi için eğitim sistemindeki mevcut fırsatları ortaya koymayı amaçlamıştır. Araştırmada, 18 okul yöneticisinden nitel araştırma yöntemlerinden olan yarı- yapılandırılmış görüşmeler kullanılarak veri toplanmış ve bu veriler tematik analiz yöntemiyle çözümlenmiştir. Araştırma sonucunda (i) okul yöneticilerinin göçmen çocuklara ayrıştırılmış ortamlarda eğitim verilmesini desteklediği ve kendi okullarında eğitim görmelerine dair olumsuz tutumlar beslediği, (ii) yapısal yetersizliklerin ve düşük toplumsal kabul düzeyinin göçmen çocukların eğitimine yönelik olumsuz tutumları önemli ölçüde etkilediği ve (iii) bütünleşik okul kültürlerinin oluşması için paydaşların psiko-sosyal ve yapısal anlamda desteklenmesi gerektiği ortaya çıkmıştır.Article Including Students with Visual Difficulty withinHigher Education: Necessary Steps(ExceptionalityA Special Education Journal, 2017) Sakız, Halis; Sarıçalı, Mehmet; Department of Educational Sciences / Eğitim Bilimleri BölümüThe aim of this research study was to investigate the inclusion of students with disabilities studying in Turkish universities. Students with visual difficulty were selected as a case from 24 different universities. A survey with seven dimensions was administered to 73 students, and 12 students were inter- viewed. Survey and interview findings revealed both progress and, to a larger extent, dissatisfaction with (i) the physical and psychosocial environment of universities; (ii) the way diversity and disability were viewed; (iii) the way support was planned and delivered; (iv) the level and quality of communica- tion and collaboration; (v) the teaching and learning processes; and (vi) the way higher education policy was made and implemented. Findings highlight the need for prioritizing university cultures that are inclusive of students with diverse backgrounds and translation of the inclusiveness into effective prac- tice of providing pedagogical and material support to these students.Article Mediator Role of Metacognitive Awareness in the Relationship between Educational Stress and School Burnout among Adolescents(2017) Sakız, Halis; Çelik, İsmail; Sakız, Halis; Department of Educational Sciences / Eğitim Bilimleri BölümüMetacognition is accepted as a process that affect learning of students directly and is composed of metacognitive skills such as planning of learning, use, regulation and evaluation of learning strategies as well as information on the individual, duty and strategy variables. Educational stress is defined as reactions given by all individuals in the school to the problems they encounter as they carry out their duties and it has an impact on their success both at and outside of school. School burnout is handled in the dimensions of exhaustion against school demands, scornful attitude towards school and the inadequacy felt as a student. The aim of this study is to investigate the relationship between metacognition, educational stress and school burnout and the mediator role of metacognitive awareness in the relationship between educational stress and school burnout. The sample of 303 students was selected from 7th, and 8th grade students who were at 13, 14 and 15 years old at middle schools in Ağrı, Turkey. The Junior Metacognitive Awareness Inventory, the Educational Stress Scale and the School Burnout Scale were used for data collection. Pearson Product Moment Correlation Analysis was applied in order to determine relationship between the variables and simple, multiple/stepwise regression analysis were used to determine predictor roles of metacognition and educational stress on the school burnout. In correlation analysis, there are statistical significant correlations between metacognition, educational stress and school burnout. In stepwise regression analysis, metacognition is a mediator in relationship between educational stress and school burnout, and educational stress was strongest predictor of school burnout.Other ‘‘Öğrenilen başarısızlık’’: Türkiye’de okul sınıflandırması ve öğrencilerin akademik öz-yeterliği algıları ile(Anı Yayıncılık, 2017) Sakız, Halis; Baş, Güldest; Kıraç, Ferdi; Department of Educational Sciences / Eğitim Bilimleri Bölümü; Department of Psychology / Psikoloji Bölümü…Article Öğrenme Güçlüğü Olan Çocukların ve Ebeveynlerinin Yaşam Kalitesi Algılarının Belirlenmesi(Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 2019) Sakız, Halis; Baş, Güldest; Department of Educational Sciences / Eğitim Bilimleri Bölümü; Department of Psychology / Psikoloji BölümüBu araştırmanın amacı, öğrenme güçlüğü olan çocukların ve ebeveynlerinin yaşam kalitesi algılarını incelemektir. Araştırmada 120 çocuk ve 120 ebeveynin yaşam kalitesi algıları sırasıyla Çocuklar İçin Genel Amaçlı Sağlıkla İlgili Yaşam Kalitesi Ölçeği (KINDL-R) ve Dünya Sağlık Örgütü Yaşam Kalitesi Ölçeği-Kısa Formu Türkçe Versiyonu (WHOQOL-BREF-TR) ile ölçülmüş olup; yaşam kalitesi düzeyleri ve bu düzeyler arasındaki ilişki ile çocuk yaşam kalitesinin ebeveyn yaşam kalitesi algılarını ne düzeyde yordadığı betimsel ve çıkarımsal istatistiksel analiz yöntemleri ile araştırılmıştır. Bulgular, çocuk ve ebeveyn yaşam kalitesi algıları arasında anlamlı ilişkiler olduğunu ve çocuk yaşam kalitesinin ebeveyn yaşam kalitesini anlamlı düzeyde yordadığını göstermiştir. Elde edilen sonuçlardan yola çıkılarak ebeveynlerin yaşam kalitelerini artırmanın yolunun çocuklarının yaşam kalitesini artırmaktan geçtiği söylenebilir.Article Öğrenme Güçlüğünde Yaşanan Zorlukların Eğitsel Çerçevede İncelenmesi(Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2016) Sakız, Halis; Ekinci, Abdurrahman; Ekinci, Abdurrahman; Department of Educational Sciences / Eğitim Bilimleri BölümüBu araştırmanın temel amacı, ilk ve ortaokullarda eğitim görmekte olan ve öğrenme güçlüğü (ÖG) tanısı almış çocukların yaşamış oldukları sorunları eğitsel alan çerçevesinde incelemektir. Araştırmanın ikinci amacı, belirlenen zorluk alanlarının cinsiyet ve okul kademesi açısından farklarını ve boyutlarının birbiri ile ilişkisini incelemektir. Araştırmada, Rehberlik ve Araştırma Merkezleri’nde tanılanmış ve kaynaştırma yoluyla eğitim uygulaması yapan okullarda bireyselleştirilmiş eğitim programı kapsamında eğitim gören 261 çocuğun öğretmenlerinden Öğrenme Bozukluğu Belirti Tarama Testi kullanılarak veri toplanmıştır. Araştırma sonucunda öğrencilerin testin tüm boyutlarında sorun yaşadığı, en sık sorun yaşanan alanların, ‘akademik başarı’, ‘yazma’, ‘sosyal-duygusal’, ‘aritmetik’, ‘sıralama’, ‘organize olma’, ‘okuma’, ‘dikkat’, ‘motivasyon’ ve ‘çalışma alışkanlığı’ olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca bazı alanlarda hem cinsiyet, hem de okul seviyesi (ilkokul ve ortaokul) açısından öğrenme güçlüğü belirtilerinde anlamlı farklılıklar bulunmuş; ölçeğin boyutları arasında da anlamlı ilişkiler belirlenmiştir. Araştırma sonuçlarının ÖG olan çocukların sorun alanlarının tespitine ve uygun okul stratejileri ve öğretmen uygulamalarına rehberlik edeceği öngörülmektedir.Presentation Öğretmenlerin Öz-Yeterlik Anlayışı ve Algılanan Yönetim Becerilerine Dair İlişkisel Bir İnceleme(Anı Yayıncılık, 2018) Sakız, Halis; Baş, Güldest; Özdaş, Faysal; Özdaş, Faysal; Department of Educational Sciences / Eğitim Bilimleri Bölümü; Department of Psychology / Psikoloji Bölümü…Presentation Öğretmenlerin Öz-Yeterlik Anlayışı ve Algılanan Yönetim Becerilerine Dair İlişkisel Bir İnceleme(Anı Yayıncılık, 2018) Ekinci, Abdurrahman; Sakız, Halis; Özdaş, Faysal; Baş, Güldest; Department of Educational Sciences / Eğitim Bilimleri Bölümü; Department of Psychology / Psikoloji Bölümü…Article Okul Yöneticilerinde Algılanan Yaşam Kalitesi(Gaziantep University Journal of Social Sciences, 2017) Ekinci, Abdurrahman; Sakız, Halis; Bindak, Recep; Department of Educational Sciences / Eğitim Bilimleri BölümüBu makale Türkiye’de Güneydoğu Anadolu Bölgesinde görev yapmakta olan 127 okul yöneticisinin yaşam kalitesini çeşitli değişkenler açısından inceleyen bir araştırma bulgularından yola çıkılarak yazılmıştır. Araştırmada okul yöneticilerinin yaşam kalitesine dair kendi görüşleri, Dünya Sağlık Örgütü Yaşam Kalitesi Ölçeği (WHOQOL-BREF) Türkçe formu kullanılarak alınmıştır. Araştırmada nicel desen kullanılmış ve analizler betimsel istatistik ve fark testleri (t-testi) ve korelasyon testi (Pearson) kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Araştırma bulguları, (i) okul yöneticilerinin yaşam kalitelerinin hem toplamda hem de çevresel, psikolojik, fiziksel ve sosyal ilişkiler alanlarında ortalamanın üstünde olduğunu, (ii) yaşam kalitesi puanlarının medeni durum, deneyim, çalışılan okulların öğrenci ile öğretmen sayıları gibi değişkenlere bağlı olarak anlamlı farklılıklar içerdiğini ve (iii) yaşam kalitesi alanlarının tümünün birbiriyle anlamlı ilişkilere sahip olduğunu göstermiştir. Araştırma sonucunda, okul yöneticilerinin okullarında nitelikli eğitim sunulması sürecini yönetmeleri için kendi yaşam kalitelerinin düzeyini anlama ve ihtiyaç duyulan alanlarda iyileştirilmesinin bir gereklilik olduğunu savunmaktadır. Anahtar Kelimeler: Okul yöneticileri, yaşam kalitesi, tarama çalışması, demografik değişkenlerPresentation Özelleştirilmiş özel eğitimde etkililik analizi(Anı Yayıncılık, 2018) Sakız, Halis; Baş, Güldest; Tören, Zeliha; Baş, Güldest; Department of Educational Sciences / Eğitim Bilimleri Bölümü; Department of Psychology / Psikoloji Bölümü…Article Citation - WoS: 2Citation - Scopus: 2The Role of Technological Devices in Parent-Children Interactions: The Correlated Variables of Children's Well-Being and Life Satisfaction(Sage Publications inc, 2025) Ergün, Naif; Ergun, Naif; Göksu, İdris; Goksu, Idris; Department of Psychology / Psikoloji Bölümü; Department of Educational Sciences / Eğitim Bilimleri BölümüThis study aims to examine children's well-being and life satisfaction in terms of various variables related to parents' and children's problematic technology usage. Specifically, parent/child responses during their technology use and parents' phubbing and technoference behaviors were considered. The study was conducted with 185 children (8-14) and their parents (mother = 96, father = 89). The data were analyzed by performing correlation analysis, multiple regression analysis, t test, and one-way ANOVA. According to the results, there were negative correlations between children's life satisfaction and age, children's technological device (smartphone, computer) usage time, and children/parents responding negatively to each other when engaged in technological devices. Children's well-being was negatively correlated to their age and children/parents responding negatively to each other when engaged in technological devices. A positive correlation was found between children's life satisfaction and well-being as well as parents' phubbing and technoference. According to another result, the well-being of children having their own computer was significantly higher than those who do not have a computer. Finally, children/parents responding negatively to each other when engaged in technological devices negatively predicted the children's life satisfaction and well-being.Article Citation - WoS: 5Citation - Scopus: 9Teachers’perceptions of their school managers’skills andtheir own self-efficacy levels(International Journal of Leadership in Education Theory and Practice, 2019) Sakız, Halis; Abdurrahman, Ekinci; Hakan, Sarıçam; Department of Educational Sciences / Eğitim Bilimleri BölümüThis paper investigated the relationships between teachers’per-ceptions of their school managers’skills and their own self-efficacylevels. A total of 651 teachers working in Turkey participated in thecurrent study. All the teachersfilled in two questionnaires andsubsequent quantitative data were analyzed through descriptiveand inferential statistics. Findings indicated significant positivecorrelations between perceived teacher self-efficacy and teachers’perceptions of their school managers’skills. Also, perceived man-agerial skills significantly predicted perceived self-efficacy. Finally,perceived self-efficacy and perceived managerial skills changedsignificantly based on teacher characteristics such as experienceand subject area. Findings highlight the need to develop holisticapproaches to improve the quality, efficiency, and management ofhuman resources in education.Article Thinking Change Inclusively: Views of Educational Administrators on Inclusive Education as a Reform Initiative(Journal of Education and Training Studies, 2016) Sakız, Halis; Department of Educational Sciences / Eğitim Bilimleri BölümüThis paper is an attempt to delve into the debate about educational change and evaluate this concept around the paradigms introduced by inclusive education. The paper embarks on views of 27 educational administrators working in different educational institutions in Turkey. Participants are asked to provide their views on educational change and the role which the movement of inclusive education in Turkey can play within this context. Several key themes emerged out of the interview survey: (a) participants had various conceptualizations of educational change; (b) inclusive education was conceived as an opportunity (though difficult to implement) to realize educational change towards educational improvement; and (c) the current competitive and centralized system left little space to utilize inclusive education to catalyze positive educational change. Findings are discussed in relation to relevant literature and suggest that future educational reforms oriented with principles of inclusive education can lead to constructive educational change.