WoS İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
Permanent URI for this collectionhttps://hdl.handle.net/20.500.12514/3595
Browse
Browsing WoS İndeksli Yayınlar Koleksiyonu by Author "03. Faculty of Fine Arts / Güzel Sanatlar Fakültesi"
Now showing 1 - 8 of 8
- Results Per Page
- Sort Options
Article Comparison of Ottoman and British War Magazines in the Context of Propaganda in the First World War Period: The Case of "The War Illustrated" and "Harp Mecmuasi"(2022) Eşitti, Şakir; Işık, Mehmet; Işık, Mehmet; 03.01. Department of Radio, Television, and Cinema / Radyo, Televizyon ve Sinema Bölümü; 03. Faculty of Fine Arts / Güzel Sanatlar Fakültesi; 01. Mardin Artuklu University / Mardin Artuklu Üniversitesiİlk kitlesel savaş olan I. Dünya Savaşı’nda, kitle iletişim araçlarının propaganda amacıyla yoğun şekilde kullanıldığı görülmektedir. Savaş yılları boyunca basın sıkı bir denetim altında tutulmuş, bizzat devlet eliyle çıkarılan gazete ve dergilerle halka ve askerlere verilmek istenilen mesajlar doğrudan iletilmiştir. Bu dönemde çıkarılan “savaş dergileri” (war magazine) ya da “askeri dergiler” (military magazine), mesajların doğrudan hedef kitleye iletilmesi açısından önemli bir yere sahiptir. Mevcut literatürde Osmanlı Devleti’nin I. Dünya Savaşı yıllarında yaptığı propaganda faaliyetleriyle savaştığı ülkelerdeki propaganda faaliyetlerini karşılaştırarak inceleyen çalışmaların sayısının oldukça yetersiz olduğu gözlenmektedir. Bu çalışmanın temel amacı I. Dünya Savaşı yıllarında, dönemin süper gücü konumundaki Büyük Britanya’nın ve Osmanlı Devleti’nin askeri dergilerdeki propaganda faaliyetlerini propaganda teknikleri açısından karşılaştırmalı olarak incelemek, bu yolla dönemin iki karşıt devletinin propagandalarındaki benzerlik ve farklılıkları ortaya koymaktır. Bu doğrultuda çalışmada, I. Dünya Savaşı yılarında Büyük Britanya’da yayınlanan The War Illustrated dergisi ile Osmanlı Devleti’nde çıkarılan Harp Mecmuası dergisinin içerik ve söylemleri propaganda teknikleri açısından karşılaştırmalı olarak incelenmiştir. Yapılan analizler sonucunda The War Illustrated dergisinde Domenach’ın güçlü propagandanın beş temel kuralına uygun bir propaganda kampanyası yürütüldüğü Harp Mecmuası’nda ise bu kurallara yeterince uyulmadığı sonuçlarına ulaşılmıştır.Article Citation - WoS: 2From sacrificing sister to star sister: the history of queer celebrity in Turkey(Taylor & Francis Online, 2022) Duyan, Yektanurşin; 03.01. Department of Radio, Television, and Cinema / Radyo, Televizyon ve Sinema Bölümü; 03. Faculty of Fine Arts / Güzel Sanatlar Fakültesi; 01. Mardin Artuklu University / Mardin Artuklu ÜniversitesiThis article investigates the relationship between celebrity and queerness in Turkey by examining the social media celebrities Kerimcan Durmaz, Selin Ciğerci, and Murat Övüç. Although they resemble lesbian, gay, bisexual, and transgender (LGBT) celebrities from earlier periods, queer Turkish celebrities on digital platforms like Instagram can enrich our understanding of general changes to queer celebrity in modern Turkey. While the secular nature of the Turkish Republic is revered by many, Islam is often regarded as the essence of Turkish culture. In this context, queerness is stringently repressed by religiously informed national norms, with the stage representing the sole avenue for tacitly accepted queer expression.1 For this reason, most queer artists make use of Islamic discourse. For example, they emphasise their Muslim identity and make frequent references to Allah in conversations, interviews, performances, and songs. In essence, they emphasise that they are Muslims in all circumstances and under all conditions. Any attempt to analyse and understand queer celebrity and conservative discourse in Turkey calls for a reflection on Islam and secularism. Examining these connections will be the task of this studyArticle The Frozen Memory(TAYLOR & FRANCIS LTD, 2013) Sarıkartal, Zekiye; Sarikartal, Zekiye; Sarikartal, Zeynep; 03.02. Department of Painting / Resim Bölümü; 03. Faculty of Fine Arts / Güzel Sanatlar Fakültesi; 01. Mardin Artuklu University / Mardin Artuklu Üniversitesi…Article Citation - WoS: 1Presentation of Nuri Bilge Ceylan and his Cinema in the Turkish Media(UNIV PITTSBURGH, UNIV LIBRARY SYSTEM, 2018) Parlak, Zafer; Isik, Mehmet; Işık, Mehmet; 03.01. Department of Radio, Television, and Cinema / Radyo, Televizyon ve Sinema Bölümü; 03. Faculty of Fine Arts / Güzel Sanatlar Fakültesi; 01. Mardin Artuklu University / Mardin Artuklu ÜniversitesiNuri Bilge Ceylan is the most famous Turkish film director with numerous international prizes. However, Ceylan's presentation by the Turkish media is far from emphasizing his success, talent, creativity, style, technique, and cinematography. He often falls victim to undeserved and superficial criticism of "would be" critics who openly confess they did not watch Ceylan's movies. He is sometimes portrayed as a political figure and critic of the present day Turkish politics and system. This article focuses on how two mainstream Turkish newspapers, columnists and microbloggers portrayed and reacted to Ceylan and his cinema after his film Winter Sleep won the top prize (the Golden Palm) at Cannes Film Festival in 2014 and the reasons behind this portrayal.Article Redefining Security in the Middle East: Representation of Security as an Emancipatory Discourse in the capernaum Film(Istanbul Univ, Fac Communication, 2020) Isik, Mehmet; Ozdemir, Emrah; Işık, Mehmet; 03.01. Department of Radio, Television, and Cinema / Radyo, Televizyon ve Sinema Bölümü; 03. Faculty of Fine Arts / Güzel Sanatlar Fakültesi; 01. Mardin Artuklu University / Mardin Artuklu ÜniversitesiThe Middle East is considered as a marginalized geography and difficult to understand for Western countries due to an orientalist and postcolonial perspective. Today, Lebanon, which offers an important opportunity to understand the Middle East from the political, economic, sociological and security perspectives, is a country facing various problems such as poverty, economic and political instability, ethnic and sectarian conflicts, uncontrolled migration movements and gender inequalities. Capernaum is a significant and effective example in terms of reflecting different living conditions and security perceptions in the Lebanon. In this study, how the security is defined through the eyes of the people from the Lebanon and how the perception of threats is shaped by the security issues of Lebanon are examined through the compelling Capernaum (2018) film of Lebanese female director and screenwriter Nadine Labaki. In this respect, the qualitative thematic content analysis of the film is carried out and it is revealed how the economic, social and religious problems of the Lebanese individuals evaluated in the context of human security are reflected in the film. As a result of the analysis, Capernaum is an exemplary film in terms of addressing the security concerns of Lebanon with a human security and gender perspectives. However, the film cannot address the causes, historical and social origins of these problems adequately, so, this might cause disconnections in the imagination of the audience.Article Citation - WoS: 1Reflections from a Matt Surface: On fine arts education in Turkey(TAYLOR & FRANCIS LTD, 2016) Gürelli, Kutlu; 03.02. Department of Painting / Resim Bölümü; 03. Faculty of Fine Arts / Güzel Sanatlar Fakültesi; 01. Mardin Artuklu University / Mardin Artuklu ÜniversitesiThe relatively short history of the modern art education in Turkey inevitably mirrors the constitutional predicaments that the young nation undergoes for nearly a century. The article aims to survey the pivotal implementations, starting from the early days of the Republic, and brings close together an evaluative reading about what has been done to keep the Turkish higher education in fine arts relative and up to date. Consequently, the main focus has been on and about the manifold complexities that arose as a result of such pitfalls like the absenceand in some cases, also the presenceof mandatory legislative frameworks, art's and art education's assumed role and promise in the university context and the both mutual and separate motives of academics and students in the field. It can be said that the symptomatic qualities put forward a set of associations in-between those issues, causing a similarity among the key problems. Most apparent of those are about to be on the difficulty of translationfrom one expression, structure, history, modality, experience or body of knowledge into another. Thus, the futility and dulling caused by the widespread institutional and individual custom of metaphrasing could be identified as a core issue whereas the necessity to paraphrase and to contextualize gains critical urgency. The concept of artistic research discussed in this context is a possible mode of structuring and programming the art education itself that could, it is hoped, be antidotal to the existing alienating and anaesthetic practicewhich becomes especially significant today in a public institutional education environment that is expected to assure a free, relevant and worthy higher arts education that still has a chance to avoid the distorting restraints faced extensively by the private sector.Article Türkiye Cumhuriyetinin İlk Döneminde Aşırı Milliyetçi Söylem ve Türk Medyasında Yansımaları: Gök-Börü Dergisi Örneği(Istanbul Unıv, 2018) Işık, Mehmet; Işık, Mehmet; 03.01. Department of Radio, Television, and Cinema / Radyo, Televizyon ve Sinema Bölümü; 03. Faculty of Fine Arts / Güzel Sanatlar Fakültesi; 01. Mardin Artuklu University / Mardin Artuklu ÜniversitesiMilliyetçilik ortaya çıkışından bu yana, toplumlar üzerinde etkisini sürdürmektedir, medya ise milliyetçi ideolojilerin, ritüellerin, sembollerin, mitlerin ve söylemlerin yeniden üretilmesine imkan vermiştir. Milliyetçilik hem zaman içinde hem de farklı siyasal re- jim ve toplumlar arasında değişip ve dönüşmüştür. Bu nedenle, milliyetçi ideolojilerin mevcut durumunu tam olarak anlamak için, milliyetçiliğin tarihsel gelişimini ve bu gelişmenin medyadaki yansımalarını incelemek önemlidir. Bu makale Türk milliyetçiliğinin erken dönem biçimlerini ve Türk medyasındaki yansımalarını incelemektedir. Türkiye Cumhuriyeti’nin kuruluşundan sonra, özellikle 1923-1950 arası dönemde, yeni kavramlar ve kurumlar topluma yerleşmiştir. Bu dönemde tartılan önemli kavramlardan biri de, yeni Türkiye Cumhuriyeti’nin bir ulus devlet olarak kurulması nedeniyle, milliyetçiliktir. Literatürde Türk milliyetçiliğinin çoğunlukla dış dünyanın politik ve sosyal değişimlerinden etkilendiği belirtilmektedir. İki dünya savaşı arasında, aşırı milliyetçi ideolojiler tüm düny- ada popüler bir durumdadır. Dış dünyanın bu atmosferi Türk milliyetçi söylemini dolayısıyla da bu söylemin medyadaki yansımalarını etkilemiştir. “Gök-börü” Dergisi aşırı Türk milliyetçi söyleminin önemli bir örneğidir. Dergi, dünyada ve Türkiye’de aşırı milliyetçiliğin popüler olduğu bir dönemde, Almanya’nın Rusya içlerine ilerlediği 1942 sonbaharında yayımlanmaya başlamıştır. Dergi dönemde yayınlanan diğer Türkçü dergilerden sert söylemiyle ve kan milliyetçiliği konusundaki düşünceleriyle farklılaşmaktadır.Article Violence in Zeki Demirkubuz's Cinema: Innocence and Destiny(ANKARA UNIV, FAC COMMUNICATION, 2015) Erdal Aytekin, Pelin; 03.01. Department of Radio, Television, and Cinema / Radyo, Televizyon ve Sinema Bölümü; 03. Faculty of Fine Arts / Güzel Sanatlar Fakültesi; 01. Mardin Artuklu University / Mardin Artuklu ÜniversitesiThis article focuses on how Zeki Demirkubuz approaches to the phenomenon of violence in his movies. The study aims at making the world transformed by violence comprehensible, rather than using the film narrative only as a means to discover the concept of violence. The phenomena of violence in Innocence (1997), in which Demirkubuz views violence as "a way of human nature", and Destiny (2006) are subjected to detailed film analysis The cinematographic language created by Demirkubuz in the above mentioned movies is examined through auteur analysis. The diversifying appearances of violence in Demirkubuz's movies are revealed by an analysis informed by mise-en-scene criticism. Thus, the article suggests that Demirkubuz, is one of the significant directors of Turkish cinema who make violence visible through the atmosphere he creates with his characters. It is observed that Demirkubuz's embittered and resigned characters unfold the phenomenon of violence in the movies analysed.