1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Harman, Serhat"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 20 of 39
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Book Part
    21. YÜZYIL BİLGİ VE BECERİLERİ: SOSYAL SORUMLULUK
    (2020) Özaltaş Serçek, Gülseren; Özaltaş Serçek, Gülseren; Harman, Serhat; Harman, Serhat; 11.03. Department of Tourism Management / Turizm İşletmeciliği Bölümü; 11.02. Department of Tourism Guidance / Turizm Rehberliği Bölümü; 11. Faculty of Tourism / Turizm Fakültesi; 01. Mardin Artuklu University / Mardin Artuklu Üniversitesi
    Sosyal Sorumluluk Kavramı ve Gelişimi Bireysel sorumluluk kişinin kendi davranışının sonucunu üstlenmesi olarak ele alınmakta olup kurumsal sosyal sorumluluk, kurumların bulunduğu topluma ve yasalara uygun davranış sergilemesi ve sonucunu üstlenmesi olarak tanımlanabilir.
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Other
    6 Şubat Depremleri Sonrası Karanlık (Dark) Turizm Adıyaman İçin Kurtarıcı Olabilir mi?
    (2025) Harman, Serhat; Uzut, Sultan
    6 Şubat 2023 tarihinde Türkiye’de meydana gelen ve asrın felaketi olarak nitelendirilen depremler, 11 ilde ciddi can ve mal kayıplarına yol açmıştır. Depremlerden etkilenen iller arasında Adıyaman da yer almaktadır. Depremler öncesinde, GAP turları kapsamında turistik bir destinasyon olarak değerlendirilen Adıyaman, sahip olduğu tarihi, kültürel ve dini değerler ile ziyaretçi talebi görmekteydi. Yaşanan felaketin ardından ekonomik ve sosyal anlamda çeşitli zorluklarla karşı karşıya kalan ilde, turistik talep yönünden de belirgin bir düşüş yaşanmıştır. Mevcut turizm potansiyelinin çeşitlendirilerek ekonomik ve sosyal toparlanma sürecine katkı sağlayabileceği düşüncesinden hareketle gerçekleştirilen çalışmanın temel amacı, deprem felaketi sonrası karanlık (dark) turizmin Adıyaman için bir çıkış noktası olup olamayacağını irdelemektir. Çalışmada, nitel araştırma yöntemlerinden doküman analizi tekniği kullanılarak, depremler nedeniyle meydana gelen yıkım ve kayıpların karanlık turizm arzı kapsamında, toparlanma sürecine etkisi değerlendirilmektedir. Ayrıca, karanlık turizm çerçevesinde, il özelinde olası arz unsurlarının etkin sunumu konusunda paydaşlara yönelik öneriler geliştirilmektedir.
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Article
    Cycle tourism as an alternative way of tourism development in Çanakkale, Turkey
    (2018) Duran, Erol; Harman, Serhat; Sevinç, Figen; Harman, Serhat; 11.02. Department of Tourism Guidance / Turizm Rehberliği Bölümü; 11. Faculty of Tourism / Turizm Fakültesi; 01. Mardin Artuklu University / Mardin Artuklu Üniversitesi
    The number of the cyclists participating tourism activities in the world is gradually increasing. The cycle tourism, having emerged from people’s travelling by bike according to their own motives, is becoming more popular, cycle routes are getting enlarged, and projects are developed for cycle tours day by day. Therefore, the elements constituting the cycle tourism have come into prominence and the motivations of the cycle tourists participating bike tours have been studied. Thus, the aim of this study is to find out the importance that cycle tourists give and the level of the interest they show for cycle tours. The central question of the study raised on is; “what is the level of interest and on cycling and how it can be an important touristic attraction for Çanakkale tourism?” For this purpose, in-depth interview technique was used on cyclist groups at different cycle tours in Çanakkale, Turkey. According to the results of the analyses, developing cycling by its philosophy and structural requirements in Çanakkale can be feasible in sustainability perspective.
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Article
    DİYARBAKIR’I ZİYARETEDEN KÜLTÜR TURİSTLERİNİN SEYAHAT MOTİVASYONLARININ BELİRLENMESİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA
    (2020) Karadaşlı, Hatice; Harman, Serhat; Harman, Serhat; 11.02. Department of Tourism Guidance / Turizm Rehberliği Bölümü; 11. Faculty of Tourism / Turizm Fakültesi; 01. Mardin Artuklu University / Mardin Artuklu Üniversitesi
    Diyarbakır’a gelen yerli turistlerin demografik özelliklerinin, seyahat alışkanlıklarının ve motivasyonlarının kültür turizmi bağlamında incelenmesi amacıyla yapılan bu çalışmada, Diyarbakır'a gelen yerli turistler üzerinde verilerin anket formu aracılığıyla toplandığı tarama tipinde bir alan çalışması gerçekleştirilmiştir. 470 turistin katıldığı araştırmadan elde edilen verilerin analiz sonucuna göre; Diyarbakır’a gelen yerli turistlerin yarısından fazlasının kadın olduğu ve çoğunluğunun Diyarbakır’ı daha önce ziyaret etmedikleri görülmektedir. Turistlerin Diyarbakır da konaklama sayıları 1 gecedir. Bu araştırmada, Diyarbakır’a gelen yerli turistlerin seyahat motivasyonlarının; diğer kültürleri tanıma/ Bilgi ve deneyim, rahatlama ve dinlenme, prestij/ statü, destinasyona olan merak duygusu/ ilgi, sosyalleşme/bireyler arası ilişki kurma isteği ve akraba ve arkadaşları ziyaret etme başlıkları altında değerlendirilebileceği saptanmıştır.
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Conference Object
    The Effects of the Motivation of Seeking Diversity in Street Foods on Satisfaction: The Case of İstanbul
    (2023) Harman, Serhat; Harman, Serhat; Uzut, Sultan; 11.02. Department of Tourism Guidance / Turizm Rehberliği Bölümü; 11. Faculty of Tourism / Turizm Fakültesi; 01. Mardin Artuklu University / Mardin Artuklu Üniversitesi
    In present study, the impact of hedonic (Kim vd., 2021; Hiamey vd., 2015; Mathye ve Maliwichi, 2015; Yusuf, 2017), utilitarian (Crowley vd., 1992; Lin vd., 2012; Yoshida vd., 2013; Hill vd., 2016), social (de Charms ve Muir, 1978; Tauber, 1972; Santich, 2004; Tikkanen, 2007) and diversity-seeking motivations (Kim vd., 2021; Zifferblatt vd., 1980; Pliner, 1982; Quan ve Wang, 2004) on satisfaction with street food products, which are one of the gastronomic tourism products, was investigated. Data was collected through purposive sampling technique, which is one of the non-probability sampling techniques, using a survey method. The sample consisted of individuals who visited Istanbul and stayed at least one night and consumed Istanbul street food. A total of 439 people participated in the study, and 416 usable data were analyzed. The collected data was obtained through face-to-face interviews and electronically generated surveys. In line with the aim of the study, a measurement tool was created by adapting scales from various sources such as Kargiglioğlu (2019), Di Matteo (2020), Hani (2019), Van Trijp and Steenkamp (1992), Gupta and Duggal (2020) and Ab Karim et al. (2011). To determine the appropriate analysis methods for the data obtained from the survey, kurtosis and skewness values were first examined. Frequency tables were created to obtain the frequency distributions of the variables being studied. Factor analysis was applied to combine related variables and to create a smaller number of meaningful new variables or to explain the relationships between factors and indicators. Validity and reliability test were conducted. Following the factor analysis tests of the scales, independent sample t-tests and One Way Anova were performed to determine if there were significant differences in the responses provided by the participants. In addition, correlation and regression analyses were conducted to test the relationships between the variables included in the study. As a result of the conducted analysis, it was observed that the ratio of male and female participants was very close to each other, with married and 41-50 age group participants being the most frequent, while participants aged 51 and above had the lowest frequency. Additionally, it was found that single participants were more inclined to seek variety compared to married participants. There was also a significant difference in terms of food authenticity seeking and adapting to food changes between participants with monthly individual income between 0-4253 TL and 4254-5000 TL and participants with monthly individual income between 6001-7000 TL. This result indicates that as income level increases, individuals’ need for food variety and change also increases, and they try to meet these needs through street flavors. The participants made a total of 1818 markings regarding their preference for Istanbul street flavors that they frequently consume, and it was found that the majority of these markings (%17.5) were related to snacks, which is supportive of Aşık Akşit’s (2019)study. Following snacks, the options were seafood (%16.6), “main dishes” (%13), garnishes (%11.2), offal (%10.8), “pastries” (%10), desserts (%9.9), beverages (%6.6), and unprocessed fruits and vegetables (%4.4). Regarding the participants’ motivations for consuming Istanbul street flavors, a total of 922 markings were made, and the majority of these markings were related to flavor (%24.5), which is supportive of Perez-Villarreal et al.’s (2020) study. Flavor was followed by the motivation of getting together with friends and having fun (%20.3), which is supportive of Bayram’s (2020) study. The motivation for diversity (%19.8), which ranked third, was supported by Lenglet and Giannelloni’s (2016) study, while the motivations for saving time (%18.9) and price (%15.5) were supported by İrigüler and Öztürk’s (2016) study. Furthermore, it was observed that the participants’ satisfaction with Istanbul street flavors was relatively high (3.50), and there was a weak positive relationship (r=.451; p<0.01) between satisfaction and the variable of diversity-seeking. This suggests that the variety of Istanbul street flavors may not be entirely sufficient in ensuring consumer satisfaction. For researchers planning similar studies, it can be suggested to conduct studies on diversity-seeking motivation and satisfaction related to street food in rural areas outside of densely populated metropolises such as Ankara and Istanbul, to compare two or more destinations in terms of diversity-seeking motivation and satisfaction related to street food, to conduct studies on diversity of unique street food varieties in regions and cities and their place and importance in gastronomy tourism movement, to determine the impact of diversity seeking motivation on sustainable tourism, and to conduct studies on the effects of diversity seeking motivation on visitation or repeat visitation. It is also recommended to conduct studies targeting foreign consumers in addition to local consumers.
  • Loading...
    Thumbnail Image
    animation.listelement.badge
    The Importance of Tourist Photos in Tourism Marketing
    (Journal of Turkish Tourism Research, 2018) Harman, Serhat. Tan, Erşat; Harman, Serhat; 11.02. Department of Tourism Guidance / Turizm Rehberliği Bölümü; 11. Faculty of Tourism / Turizm Fakültesi; 01. Mardin Artuklu University / Mardin Artuklu Üniversitesi
    Tourist photographs have an important role in the marketing of tourism establishments as well as touristic destinations. The photos (both taken by tourists and presented in travel brochures or photographs on the internet pages) that the tourist has seen about destination, have shaped the destination image in the mind. Tourist photographs are at the forefront of the issues that have been extensively studied in the international Tourism literature. However, there is almost no work on tourist photographs in the national level. In this study, a review of the tourist photographs and the review of the significance of these photographs in terms of tourism marketing has been presented. At the end of the study, a number of suggestions were made. At the beginning of these paper comes the examination photograph taking of tourists. There should be studies focusing on whether photograph taking motivations of tourists differ according to individual and cultural characteristics.
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Book Part
    Konaklama Sektörü
    (2019) Harman, Serhat; Harman, Serhat; Öter, Zafer; 11.02. Department of Tourism Guidance / Turizm Rehberliği Bölümü; 11. Faculty of Tourism / Turizm Fakültesi; 01. Mardin Artuklu University / Mardin Artuklu Üniversitesi
    ...
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Book Part
    Konaklama Sektörü
    (Detay Yayıncılık, 2021) Harman, Serhat; Harman, Serhat; Öter, Zafer; Arabacıoğlu, Dilan; Arabacıoğlu, Dilan; 11.02. Department of Tourism Guidance / Turizm Rehberliği Bölümü; 11. Faculty of Tourism / Turizm Fakültesi; 01. Mardin Artuklu University / Mardin Artuklu Üniversitesi
    ...
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Other
    Konaklama Sektörü
    (2021) Harman, Serhat; Harman, Serhat; Öter, Zafer; Arabacıoğlu, Dilan; Arabacıoğlu, Dilan; 11.02. Department of Tourism Guidance / Turizm Rehberliği Bölümü; 11. Faculty of Tourism / Turizm Fakültesi; 01. Mardin Artuklu University / Mardin Artuklu Üniversitesi
    ...
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Article
    KÜLTÜR TURİSTLERİNİN SEYAHAT MOTİVASYONLARININ BELİRLENMESİ: MARDİN ÖRNEĞİ
    (Toleyis Sendikası, 2021) Harman, Serhat; Harman, Serhat; Arık, Yüksel, Tuğba; Altürk, Abdulvahap; Altürk, Abdulvahap; 11.02. Department of Tourism Guidance / Turizm Rehberliği Bölümü; 11. Faculty of Tourism / Turizm Fakültesi; 01. Mardin Artuklu University / Mardin Artuklu Üniversitesi
    Kültür turizmine duyulan yoğun ilgi her geçen gün artmakta ve kültürel amaçlar küresel olarak seyahatlerin önemli bir kısmını oluşturmaktadır. Dünyanın en büyük endüstrilerinden birisi olan turizm endüstrisinin önemli bir kısmını kapsayan kültür turizmi, destinasyonlar için önemli bir gelir kaynağı haline gelmiştir. Bu bağlamda kültür turizmine katılanların seyahat motivasyonlarını anlamak bu pazarı hedef almak isteyen destinasyonlar için önem arz etmektedir. Mardin, kültür turizmi açısından zengin kaynaklara sahip olmakla beraber Anadolu’nun önemli kültür turizmi destinasyonları arasındadır. Bu araştırmanın amacı Mardin’e gelen kültür turistlerinin seyahat motivasyonlarını tespit etmektir. Araştırmada veri toplama aracı olarak anket tekniği kullanılmış olup 492 kullanılabilir anket toplanmıştır. Elde edilen verilere betimsel istatistikler, t-testi, ANOVA ve faktör analizi uygulanmıştır. Araştırma sonuçlarına göre Mardin’e gelen kültür turistlerinin seyahat motivasyonlarında rahatlama, Mardin kültürü, bağlanma ve faydacılık, sosyalleşme, Mardin kent dokusu, yerel halkı tanıma, sosyal statü ve hoş vakit geçirme olmak üzere 8 boyut tespit edilmiştir. Katılımcıların demografik değişkenleri, gezi davranışları ile tespit edilen motivasyon boyutları arasında anlamlı farlılıklar tespit edilmiştir. Mardin’i ziyaret eden kültür turistlerinin başlıca motivasyonları fiziksel ve zihinsel olarak rahatlamakla beraber, Mardin kültürünü deneyimlemek olarak belirlenmiştir.
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Book Part
    Mardin İli Turizm Endüstrisinin Değerlendirilmesi ve SWOT Analizi
    (2019) Harman, Serhat; Toprak, Lokman; Toprak, Lokman; Harman, Serhat; 11.01. Department of Gastronomy and Culinary Arts / Gastronomi ve Mutfak Sanatları Bölümü; 11.02. Department of Tourism Guidance / Turizm Rehberliği Bölümü; 11. Faculty of Tourism / Turizm Fakültesi; 01. Mardin Artuklu University / Mardin Artuklu Üniversitesi
    ..
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Other
    MARDİN‘E GELEN KÜLTÜR TURİSTİ PAZARININ PROFİLİ VE SEYAHAT ALIŞKANLIKLARI ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA
    (2019) Altürk, Abdulvahap; Altürk, Abdulvahap; Harman, Serhat; Harman, Serhat; Arık, Yüksel, Tuğba; 11.02. Department of Tourism Guidance / Turizm Rehberliği Bölümü; 11. Faculty of Tourism / Turizm Fakültesi; 01. Mardin Artuklu University / Mardin Artuklu Üniversitesi
    Günümüzde kültür turizmi en hızlı büyüyen turizm türlerindendir. Bir destinasyonda kültür turizminin geliştirilmesi için seyahate katılan turistlerin profillerinin ve seyahat alışkanlıklarının belirlenmesi önem arz etmektedir. Alanyazın incelenmesinde kültür turizmi açısından önemli bir potansiyele sahip olan Mardin’e gelen turistler üzerine böyle bir çalışmaya rastlanmamıştır. Bu nedenle araştırmanın amacı Mardin’e gelen ziyaretçilerin profilinin ve seyahat alışkanlıklarının belirlenmesidir. Araştırmada veri toplama yöntemi olarak Anket tekniği kullanılmış olup Mardin’i ziyaret eden ziyaretçilere uygulanmış ve 492 kullanılabilir anket formu elde edilmiştir. Elde edilen veriler SPSS programı ile betimsel istatistiklerle incelenmiştir. Elde edilen verilere göre araştırmaya katılan ziyaretçilerin yarısından fazlası kadın ve 34 yaşın altındadır. Katılımcıların yaklaşık %80’i en az ön lisans düzeyinde eğitime sahip olup bilgi arama kaynağı olarak sırasıyla internet, televizyon, film ve belgeselleri tercih etmektedirler. Katılımcıların yaklaşık yarısı seyahatlerini kendileri planlarken diğer yarısı da tur ile seyahat etmektedir. Katılımcıların Mardin’de konaklama ortalamalarının düşük olması kentteki turizm otoritelerinin ilgilenmesi gereken bir problem teşkil etmektedir
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Book Part
    Mezopotamya Uygarlıkları
    (2019) Harman, Serhat; Harman, Serhat; 11.02. Department of Tourism Guidance / Turizm Rehberliği Bölümü; 11. Faculty of Tourism / Turizm Fakültesi; 01. Mardin Artuklu University / Mardin Artuklu Üniversitesi
    ..
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Other
    A Research on Walkablty Percepton of Toursts Vstng Old Town Mardn
    (2019) Çakar, Kadir; Çakar, Kadir; Harman, Serhat; Harman, Serhat; Aykol, Şehmus; Aykol, Şehmus; 11.03. Department of Tourism Management / Turizm İşletmeciliği Bölümü; 11.02. Department of Tourism Guidance / Turizm Rehberliği Bölümü; 11.01. Department of Gastronomy and Culinary Arts / Gastronomi ve Mutfak Sanatları Bölümü; 11. Faculty of Tourism / Turizm Fakültesi; 01. Mardin Artuklu University / Mardin Artuklu Üniversitesi
    ...
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Article
    Şanlıurfa’yı Ziyaret Eden Turistlerin Seyahat Motivasyonları
    (2020) Harman, Serhat; Harman, Serhat; Seyitoğlu, Faruk; Seyitoğlu, Faruk; 11.02. Department of Tourism Guidance / Turizm Rehberliği Bölümü; 11. Faculty of Tourism / Turizm Fakültesi; 01. Mardin Artuklu University / Mardin Artuklu Üniversitesi
    Motivasyon, turistlerin belirli seyahat yerini veya turizm faaliyetlerini seçme nedenlerini açıklayabilmek adına önemli ve dolayısıyla destinasyon yönetimi ve pazarlamasının etkinliği açısından faydalı bir olgudur. Bu çalışmada temel amaç Şanlıurfa’yı ziyaret eden turistlerin hangi motivasyonlara sahip olduğunun belirlenmesidir. Şanlıurfa’yı ziyaret edenturistlerin profillerinin ve seyahat alışkanlıklarının neler olduğu da araştırmanın alt amaçlarını oluşturmaktadır. Bu çalışmada nicel yaklaşım çerçevesinde veriler üç bölümden oluşan anket formu yardımıyla toplanmıştır. Veriler Şanlıurfa'nın en çok ziyaret edilen aylarında (Eylül, Ekim ve Kasım 2019) toplanmıştır. Toplam 400 geçerli anket analize tabi tutulmuştur. Araştırmanın veri analizi sonucu, Şanlıurfa’yı seyahat eden turistlerin motivasyonlarının ‘kültür ve öğrenme’, ‘rahatlama’, ‘Şanlıurfa dokusu’ ve ‘sosyalleşme/saygınlık kazanma’ olmak üzere dört boyuttan oluştuğunu göstermektedir. Ayrıca çalışma kapsamında seyahat motivasyonlarının demografik özellikler ve seyahat alışkanlarına göre farklılık gösterdiği de tespit edilmiştir.
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Book Part
    Seküler HacılıK
    (2019) Harman, Serhat; Harman, Serhat; 11.02. Department of Tourism Guidance / Turizm Rehberliği Bölümü; 11. Faculty of Tourism / Turizm Fakültesi; 01. Mardin Artuklu University / Mardin Artuklu Üniversitesi
    ...
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Book Part
    SEYAHAT BROŞÜRLERİ,
    (2019) Harman, Serhat; Harman, Serhat; 11.02. Department of Tourism Guidance / Turizm Rehberliği Bölümü; 11. Faculty of Tourism / Turizm Fakültesi; 01. Mardin Artuklu University / Mardin Artuklu Üniversitesi
    ..
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Article
    Sokak Lezzetlerinde Çeşitlilik Arayışı Motivasyonunun Memnuniyet Üzerindeki Etkisi: İstanbul Örneği
    (2024) Uzut, Sultan; Harman, Serhat; Harman, Serhat; 11.02. Department of Tourism Guidance / Turizm Rehberliği Bölümü; 11. Faculty of Tourism / Turizm Fakültesi; 01. Mardin Artuklu University / Mardin Artuklu Üniversitesi
    Bu çalışma, tüketicileri gastronomik turizm ürünlerinden olan sokak lezzetlerini tüketmeye yönlendiren motivasyonların (hazcı/hedonik, faydacı/utilitaryan ve sosyal motivasyon) ve çeşitlilik arayışı motivasyonunun memnuniyet üzerindeki etkisinin belirlenmesi amacıyla gerçekleştirilmiştir. İstanbul’u ziyaret ederek en az bir gece konaklama gerçekleştirmiş ve İstanbul sokak lezzetlerini tüketmiş 416 kişilik örneklem grubu üzerinden analizler gerçekleştirilmiştir. Analizler esnasında nicel araştırma yöntemlerinden faydalanılarak değişkenlere ilişkin, sıklık/frekans tabloları, ölçeklere ait faktör analizleri ile bağımsız çift örneklem t testi ve tek yönlü varyans analizleri (One Way Anova) gerçekleştirilmiştir. Analizler sonucunda; katılımcıların sıklıkla tükettikleri İstanbul sokak lezzetlerinden “atıştırmalıkların” en fazla tercih edilen grup olduğu, “işlenmemiş meyve ve sebzelerin” ise en az tercih edilen grup olduğu görülmüştür. Katılımcıları sokak lezzeti tüketmeye yönlendiren en yüksek motivasyon kaynağının “lezzet”, en düşük ise “fiyat” ve “diğer (belirtiniz)” olduğu sonuçlarına ulaşılmıştır. Ayrıca bekâr katılımcıların, evli katılımcılara göre daha fazla çeşitlilik arayışında oldukları ve katılımcıların İstanbul sokak lezzetlerine dair memnuniyetlerinin görece yüksek olduğu, İstanbul sokak lezzetleriyle ilgili memnuniyet ve çeşitlilik arayışı değişkenleri arasında pozitif yönlü ve zayıf seviyeli ilişki bulunduğu görülmüştür. Bu durum, İstanbul sokak lezzetlerindeki çeşitliliğin tüketici memnuniyetini sağlama noktasında tam anlamıyla yeterli kalmadığı şeklinde yorumlanabilir.
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Master Thesis
    Süryani mutfak kültürünün tanınırlığı ürerine bir araştırma: Mardin ili örneği
    (Mardin Artuklu Üniversitesi, 2022) Gül, Hüseyin; Harman, Serhat; Harman, Serhat; 11.02. Department of Tourism Guidance / Turizm Rehberliği Bölümü; 11. Faculty of Tourism / Turizm Fakültesi; 01. Mardin Artuklu University / Mardin Artuklu Üniversitesi
    Çalışmanın ana temasını oluşturan Süryani mutfak kültürü, geçmişten günümüze kadar kültürel bir miras olarak nesilden nesile aktarılmış ve bu yiyecekler sadece fizyolojik ihtiyaçları karşılamaktan ziyade temsil etmiş olduğu kültürel değerlerin hazinesi haline gelmiştir. Bu çalışmanın amacı, Süryani mutfak kültürünün, Mardin'i ziyaret eden ziyaretçiler üzerindeki etkisini ölçmek ve şehri ziyaret eden ziyaretçilerin tutumlarını belirlemektir. Ziyaretçilerin Süryani mutfağı hakkında farkındalık oluşturulması, araştırılması, sürdürülebilirliğini ortaya koymak ve özellikle gastronomi turizmine kazandırılmasını sağlaması açısından önemli olarak değerlendirilmektedir. Çalışmada demografik özelliklerle turistlerin Süryani mutfak kültürüne yönelik algıları ve tutumları ilişkin önemli unsurlar belirlenerek, Mardin'de kalış süreleri ve tekrar ziyaret etme niyetlerine ait bulgular ortaya konulmuştur. Çalışmanın alt amaçları arasında ise Süryani sofra kültürü hakkında önemli noktaları değinmek ve Süryani yiyeceklerini tanıtmak yer almaktadır. Bu perspektifle Süryanilerin ilk yerleşim yeri olduğu düşünülen Mezopotamya'dan başlayarak günümüzde değin yaşamış oldukları coğrafyalar araştırılmış, halen varlıklarını sürdürdükleri Tur Abdin (Mardin, Batman, Şırnak) isimli bölgede yaşamış oldukları, gelişim ve değişim de bu çalışmada yer verilmiştir. Konuyla ilgili literatür çalışması yapılmış ve 15 Mart- 15 Haziran 2021 tarihleri arasında Mardin ilini ziyaret eden turistlere 436 (geçerli) anket uygulanmıştır. Katılımcıların Süryani mutfak kültür hakkında düşünceleri tespit edilmeye çalışmıştır. Araştırma kapsamında elde edilen verilerin analizi SPSS programı kullanılarak yapılmıştır. Çalışmada veri analizlerinde, yüzde, frekans, bağımsız örneklem için t-testi, ANOVA analizi yapılmıştır. Elde edilen çıktılar araştırmanın bulguları kısmında grafikler ve tablolar biçiminde sunulmuştur. Araştırmanın sonucunda katılımcıların Süryani mutfak kültürünün korunması ve Mardin ilinin gastronomik imajına katkı sağlaması düşüncelerine sahip oldukları gözlemlenmiştir. Araştırmanın diğer veri toplama yönteminde ise yarı yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılmış ve 11 katılımcı ile yüz yüze görüşmeler yapılmış ve elde edilen bilgiler kayıt altına alınmıştır. Çalışmada Süryani mutfak kültürü bütün yönleri ile ele alınmış ve elde edilen bulgular; Süryani mutfak mimarisi, Süryani mutfağında kullanılan araç ve gereçler, Süryani mutfağında kullanılan pişirme yöntemleri, Süryani sofra gelenekleri, özel günlerde yemek ritüelleri, Süryani yemekleri olmak üzere 6 grupta incelenmiştir. Nitel araştırmanın olgu bilim türüne göre yapılan bu çalışmanın evrenini Mardin ili oluşturmaktadır. Araştırma amaçlı (yargısal) örnekleme türünde yapılmıştır. Bu çalışmada elde edilen bulgular doğrultusunda ilgili literatüre ve Mardin'de turizm ile ilgili planlama yapan paydaşlara katkı sağlaması hedeflenmekte olup, paydaşlara araştırmanın amacı doğrultusunda önerilen geliştirilmiştir.
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Doctoral Thesis
    The Interpretative Role of Tourist Guides in Cultural Heritage Narrations, Relationships Between Tourist Satisfaction, Travel Intention and Travel Motivation
    (2025) Bolu, Kayra Suna Kızılay; Harman, Serhat
    Kültür turizminde artan talep ve oluşan rekabet nedeniyle turist rehberliği mesleği daha çok önem kazanmaktadır. Bu çalışmada, kültürel miras anlatımlarında turist rehberinin yorumlayıcı rolünün turdan duyulan memnuniyete ve seyahat niyetine olan etkisi turistlerin seyahat motivasyonuna göre incelenmiştir. Araştırma kapsamında yurtiçinde rehberli kültür turlarına katılan 466 yerli turistten anket formu kullanılarak kolayda örnekleme yöntemiyle verilerin toplandığı bir alan araştırması gerçekleştirilmiştir. Yapılan analizlerin sonuçlarına göre; turist rehberinin yorumlayıcı rolü seyahat niyetini pozitif yönde ve anlamlı olarak etkilemektedir. Ayrıca turist rehberinin yorumlayıcı rolü, turdan duyulan memnuniyeti pozitif yönde ve anlamlı olarak etkilemektedir. Seyahat motivasyonu turdan duyulan memnuniyeti, seyahat niyetini ve turist rehberinin yorumlayıcı rolünden duyulan memnuniyeti pozitif yönde ve anlamlı olarak etkilemektedir. Seyahat motivasyonunun turist rehberlerinin yorumlayıcı rolü aracılığıyla turdan duyulan memnuniyet ve seyahat niyeti üzerindeki dolaylı etkisinin de anlamlı olduğu tespit edilmiştir.
  • «
  • 1 (current)
  • 2
  • »