Sanat Tarihi Bölümü
Permanent URI for this communityhttps://hdl.handle.net/20.500.12514/42
Browse
Browsing Sanat Tarihi Bölümü by Journal "6. uluslararası mardin artuklu bilimsel araştırmalar kongresi"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
Conference Object GELENEKSEL MİMARİNİN GÜNCELDE KULLANIMI: MARDİN MAHMUT FEYZİ YEDİKARDEŞ CAMİSİ(Farabi yayınevi, 2021) Tümer, ŞerifSanatta medeniyet ve kültürlerin etkileşimi kaçınılmaz bir unsurdur. Ancak bazımedeniyetlerin meydana getirdiği sanat unsurları çoğunlukla kendi içinden beslenerekgelişmiş ve devamcılarına örnek teşkil edecek eserler sunmuştur. İçinde doğal olarakgelenekselciliği barındıran inanç sistemleri yüzyıllar geçse de köklerinden kopmamış,kendilerinden sonraki nesillere öncül olacak mimari eserler bırakmışlardır. Bu noktada Türk - İslam medeniyeti sadece İslam medeniyetine sancaktarlık etmekle kalmamış genelinde İslamsanatına, özelinde ise Türk sanatına özgün yapı türleri ve mimari eserler de kazandırmıştır.Cami mimarisi bunun en somut ve güzel örneklerinden birisidir. Ortak bir kültürün ürünü olsada sanatta ve mimaride bölgesel üslûplar yadsınamaz bir gerçektir. Taş mimarisi ile dikkatçeken Mardin şehri taşın ince işçilikli örnekleri ile de ayrı bir yere sahiptir.Artuklu Devleti’ne başkentlik de eden Mardin şehri Artuklu devri mimarisi ile ön plana çıksada Selçuklu, Akkoyunlu ve Osmanlı Devleti gibi büyük medeniyetlere de ev sahipliği yapa rak bünyesinde farklı devletlerin mimari eserlerini toplamıştır. Bu çalışmada ele alacağımızMahmut Feyzi Yedikardeş C amisi de Artuklu ve Osmanlı medeniyetinden izler taşıyan ve mimaride sinkretizm olarak ad landırılan, farklı dönem ve üslûp özelliklerinin tek yapı datoplandığı, güncel olmasına rağmen geleneksel mimarinin hemen kendisini hissettirdiği güzel bir örnektir. İç mekân kalem işi süslemeleri açısından Osmanlı mimarisine, minare ve taşsüsleme açısından Artuklu devri mimarisine atıfta bulunan cami şehrin tarihi geçmişinigünümüz mimarisine yansıtarak kültürel kökleri ile bütüncül bir yaklaşım ortaya koymaktadır.Özellikle eski Mardin olarak adlandırılan tarihi bölgede etkisini gösteren kültürel geçmiş,Yenişehir’deki güncel yapılar için örnek teşkil etmeye devam etmektedir.Bu bildiride 2016 yılında bir hayır eseri olarak yaptırılan ve banisinin ismini taşıyan Mahmut Feyzi Yedikardeş Camisi’ne bu açıdan yaklaşarak caminin tanıtılması amaçlanmaktadır. Yapıüzerindeki farklı mimari etkilerin etkilendikleri sanat dönemleri belirtilerek karşılaştırmalıolarak değerlendirilmesinin yapılması aynı zamanda - özellikle Mardin’deki - benzer güncelörneklerle de karşılaştırılması amaçlanmaktadır.Conference Object MİMARİ BİR SİNKRETİZM ÖRNEĞİ: DR. ZEYNEL ABİDİN ERDEM CAMİSİ(Farabi yayınevi, 2021) Tümer, ŞerifMardin Artuklu Üniversitesi Yerleşkesi içerisinde yer alan caminin yapımına Prof. Dr. AhmetAğırakça’nın rektörlüğü ve cami yaptırma derneği başkanlığı döneminde başlanmış ve 2020yılında tamamlanarak ibadete açılmıştır. Caminin yaptıranı Mardinli hayırsever iş adamı Dr . Zeynel Abidin Erdem’dir. Prof. Dr. Ahmet Ağırakça’nın yoğun çabası ve girişimleri ileyerleşke alanındaki birçok eser ile birlikte hizmete alınmasını sağladığı cami, Mardin’ingeleneksel kent dokusunun ve güçlü tarihi geçmişinin derin izlerini taşımaktadır . Yüksekmimar Emrullah Yedikardeş tarafından projelendirilen camide, İslam medeniyetinin önemli temsilcilerinden Artuklu v e Osmanlı mimarisinin etkisi çok açık ve baskındır. Bu iki mimariüslûbun bir arada kullanılması hem şehrin köklü geçmişine atıfta bulunmakta hem de tarihimize duyulan derin özlem ve saygının bir göstergesi olarak karşımıza çıkmaktadır. Aynısanat yapıtı üzerinde farklı anlayış, üslup ya da akımların sentezleşememiş nitelikte bir bütünolarak yer almaları durumu sinkretizm olarak (Söz en-Tanyeli, 2003: 216) adlandırılmaktadır.Bu bildiride ele alınan cami mimari ve tezyin açıdan incelenerek tanımlanacak, etkilendiğimimari kültür ortamları irdelenerek karşılaştırılacaktır. İncelenen unsurlar çizim ve görsellerle de desteklenecektir.