Günenç, Ömer Faruk
Loading...
Name Variants
Job Title
Dr. Öğr. Üyesi
Email Address
Main Affiliation
Department of Architecture / Mimarlık Bölümü
Status
Former Staff
Website
ORCID ID
Scopus Author ID
Turkish CoHE Profile ID
Google Scholar ID
WoS Researcher ID

Scholarly Output
9
Articles
3
Citation Count
0
Supervised Theses
1
9 results
Scholarly Output Search Results
Now showing 1 - 9 of 9
Article Ankara'nın İnşasında Bir Mimar: Arif Hikmet Koyunoğlu(2016) Günenç, Ömer FarukBu çalışma, metinsellik ve görsellik gibi birbiri ile ilişkisi gerilimli olan iki alan özelinde mimar Arif Hikmet Koyunoğlu’nu tartışmaya açmayı hedefliyor. Ankara’nın kuruluş yıllarında aldığı pozisyonu, milliyetçilik bağlamında ürettiği yapılarla ve çeşitli zamanlarda yayınladığı mimarlık yazılarıyla beraber yeniden anlamlandırmak istenilmektedir. Çocukluk ve gençlik yıllarını sefalet içerisinde geçiren bir bireyin, Ankara’ya taşındıktan sonra kısa bir zamanda Cumhuriyet elitleri sınıfına yükselişi dikkat çekmektedir. Aynı zamanda toplumsallığı biçimlendiren bir dispozitif olarak mimarlığa temsiliyet alanında yüklenen anlamları, mimarın metinlerinde ve yapılarında aramak anlamlı duruyor. Çünkü Ankara gibi yeni kurulan başkentte, simgesel değerler üretilen bir zamansallıkta Koyunoğlu, hızlı bir biçimde iktidarın mimarı olabilecek bir pozisyona yükselmektedir. Özetle, burada yapılmak istenen Arif Hikmet’in çeşitlenebilir "yüz"lerini eleştirel ve söylemsel olarak yeniden üretmektir.Book Part Ufki Şehirler Atölyesinin Ölçekleri(Klasik Yayınları, 2016) Bölük, Habibe Tuba; Günenç, Ömer Faruk.Article Kentlilik ve Eve Dönüş: Batı Şeria Mülteci Kampları(2015) Günenç, Ömer FarukBu çalışmanın amacı, esnek politikanın açık bir yolla epistemik bağını kurduğu sızdırmazlık ile meydana getirdiği, her dakika yeniden tariflediği Batı Şeria’daki mülteci kamplarını, Fawwar kampı özelinde tartışmaktır. Bu bağlamda, mültecilik imajının ve mekanlarının/kampların toplumsal yapı ile eş zamanlı olarak yaşadığı dönüşüm anlamlıdır. Bu amaçla, ilk olarak, Siyonizm’e karşı üretilen karşı-sızdırmazlık, başka bir ifade ile kamplı olma veya eve dönüş hakkını baki kılma istenci anlamlandırılacaktır. İkinci kısımda ise değişen mülteci imajı ve kampların bahsi geçen iki farklı düşünce üretimi çerçevesinde yaşadığı gerilim tartışılacaktır.Book Part Ufki Şehre Mümkün Bakışlar: Aksaray'da Bir Mimari Atölye Deneyimi ve Turgut Cansever'in "Yeni Şehirler" inin İlkeleri(Klasik Yayınları, 2016) Bölük, Habibe Tuba; Düzenli, Halil İbrahim; Günenç, Ömer Faruk; Taşar, Emin Selçuk; Taşar, Emin Selçuk.Conference Object Reading a City through Historical Documents: Dichotomy between Textuality and Visuality(2014) Günenç, Ömer FarukUnderstanding a city, period, sociality and even a building through historical documents leads these records inevitably to instrumentalization. Documents-oriented studies could be based on two different routes. On the one hand, unpreserved spaces could be roughly and doubtfully rebuilt, on the other, any places maintained would be interpreted. In Turkey, the architectural academia has recently been dealt with these documents in terms of historiography along the two axes mentioned above. This increased interest also has revealed many terms such as structure of city, everyday life, domestic culture, in other words, diversely percepted spaces, periods and individuals. The purpose of this study is not to discuss the historiography of architecture conceptually. The main aim is to scrutinize the contents of historical documents such as house sales (hüccets) as an assessment tool for reading a city. In this regard house sales recorded in ser’iye sicils during the Ottoman Empire in the 19th century are questioned regarding housing culture in the case of the city of Mardin, and house sales are even problematized. The contents of these documents are significant in two ways. First, descriptions of space in records expose clearly the contents of houses. Thus, possibilities/impossibilities defined by the document intended to be uncovered. Second, there is an actual tension between textuality (historical records) and visuality (structure of the city) in the case of Mardin maintaining its own unique morphology. This tension also similarly has been at the heart of any interpretation of cities or buildings that were not managed to protect its existence.Other Bülent Tanju ile Mimarlık, Mimarlık Tarihi ve Mimarlık Tarihyazımı Üzerine Bir Söyleşi(2024) Işıker, Figen; Günenç, Ömer FarukBu metin, mimarlık tarihçisi Prof. Dr. Bülent Tanju ile mimarlık, mimarlık tarihi ve mimarlık tarihyazımı üzerine gerçekleştirilmiş bir söyleşidir. Kabaca iki güzergâhtan oluşan bu kurgunun ilkinde, görece yaşam öyküsünden kısa pasajlar sunulmuştur. İkincisi mimarlık bilgisinin doğası, mimarlık pratiklerinin farklılıkları, bu farklılıklarla neler yapılabileceği, mimarlık tarihyazımında tarihselleştirmenin anlamları, tarihle kurulabilecek ilişki biçimleri, mimarlık ve kriz, zamanmekân algısının tarihyazımında dönüştürücü rolü, metalaşmış dünyada mesleğin aşırı profesyonelleşmesinin ürettiği açmazlar olmak üzere birtakım problematiklerin konuşulduğu kesitleri içermektedir. Mimarlık bilgi binasının sınırlarının oldukça geçirimli kılındığı, hatta sınırlarının müphemleştirildiği bir konumda, mimarlık pratiklerinin, sözgelimi yazı yazmak, maket yapmak, duvar örmek, konuşmak, üç boyutlu mimarlık yapmak, her birinin toplumsallık imalatındaki sayısız etkenlerden biri olduğu ve dolayısıyla her defasında tarihselleştirilmesi gerektiği belirtilmiştir. Yöntem fetişizmine mesafe alınan bir yerde el yordamıyla, karşılaşmalarla, yaşamın dönüştürücü doğasıyla ve her defasında kaçış çizgisi aramanın anlamlılığı içerisinde ayrımsız her pratiğin ya da farklılık üreten imalatların birer mecra olduğu gerçeği dile getirilmiştir. Neticede, bu söyleşinin mimarlığın tarihsel doğasına mütevazı bir katkı sunmak niyetiyle hazırlandığını belirtmek gerekir.Master Thesis XIX. YÜZYIL MARDİN BARINMA KÜLTÜRÜ 1837–1866(2014) Günenç, Ömer FarukBu çalışma, tarihi belgeler üzerinden bir kenti oku(ya)ma(ma) denemesidir. Mardin kenti özelinde, 19. yüzyıl Şer‟iye sicillerinde yer alan mülk satış hüccetleri, bir dönemi okuma aracı olarak, barınma kültürü bağlamında değerlendirilmiştir. Belge eksenli kent, dönem ve mekân okumalarında, "metinsellik" ve "görsellik" kavramlarının dikotomisi kaçınılmazdır. Başka bir ifadeyle, değerlendirildiği dönemin kentsel strüktürü veya mekânları günümüze kadar ulaşmamış olan yerleri tarihi vesikalar aracılığıyla yorumlamak bahsi geçen karşıtlığa örnek olabilir. Toplumsallığın vücuda getirdiği mekânı, tarihi donduran mahkeme kayıtları üzerinden görselliğe temas etmeden okumak, kaçınılmaz olarak mekânı ıskalamak demektir. Bu çalışmada ise metinsellik ve görsellik ile birlikte kurulabilecek bir anlatı mümkündür. En azından metinsel olan ile görsel olan arasında oluşacak gerilimler daha açık bir biçimde tartışılmak istenmektedir. Bu anlatının oluşumunda, mülk satış belgelerinin tanımladığı imkânlar ve imkânsızlıklar tartışma güzergâhlarını oluşturmak için anlamlıdır. Bu bağlamda oluşturulan kurgu, "belge kutsallığı" sorunsalıyla pozisyonel bir biçimde yüzleşmeye niyet etmiştir. Dolayısıyla bu çalışma, imkân ve imkânsızlık güzergâhları arasında gelgitler üretmektedir. Özetle bu çalışma, tartışmalar ve yeniden inşa denemelerinden elde edilen metodolojik strüktürle, belge eksenli yapılacak çalışmalar için yeni bir tartışma güzergâhı açma niyetindedir.Article Bir Mitolojik "Yapı": "Mardin Evi"nde Mahremiyet(2016) Günenç, Ömer FarukFiziksel çevrenin ve tarihi belgelerin kusursuz temsil araçları olarak görülmesi, historiyografik olarak problemli bir duruma işaret eder. Konuta, geçmişe, mahremiyete ve medeniyete ilişkin kurgular, temsil ettiğini düşündüğü geçmişi yansıttığına dair inançla var olur. Bu inançla kurulan tarih anlatıları, söz konusu bağlam mahremiyet olunca, gündelik yaşama temas etmeyi denemez. Bu çalışma, 19. yüzyıl Mardin özelinde, Osmanlı dönemi mahkeme kayıtlarını araçsallaştırmayı deniyor. Bu çaba, aynı zamanda metinsellik ve görsellik olarak ele alınan iki farklı mecrayla birlikte düşünerek, “Mardin Evi”ne yüklenen mahremiyet kodlarını sorunsallaştırıyor. Yapılmak istenen, bugünden üretilen kavramlara yüklenen formlarla geçmişi konuşmak değildir. Tersine, mülk satış hüccetlerinde tariflenen mekânları vücuda getiren toplumsallığı, mahremiyet bağlamında yeniden üretmektir.Book Part İlkeler, İhtiyaç Programı ve Gereklilikler(Klasik Yayınları, 2016) Bölük, Habibe Tuba; Düzenli, Halil İbrahim; Günenç, Ömer Faruk; Taşar, Emin Selçuk; Taşar, Emin Selçuk.