Pasolini Sinemasında Direnirken Kaybedenlerin Öyküsü: Mamma Roma (1962)

dc.contributor.author Çağıl, Ferit
dc.date.accessioned 2025-10-15T16:08:54Z
dc.date.available 2025-10-15T16:08:54Z
dc.date.issued 2025
dc.description.abstract Yönetmen, şair, yazar gibi pek çok sıfatı taşıyan Pier Paolo Pasolini’nin sinema dünyasındaki etkisi günümüzde de devam etmektedir. İtalyan yeni gerçekçi sinemacılarla tanışan ve onlardan ilham alan yönetmen bu tanışmadan sonra anlatmak istediklerini sinema vasıtasıyla gerçekleştirir. Pasolini’nin kültürel ve entelektüel birikimi kendisini en çok sinema filmlerinde hissettirir. Özellikle ilk dönem çektiği filmler kapitalizm ve burjuva eleştirisi açısından büyük önem taşımaktadır. İtalyan yeni gerçekçi sinemanın kodlarını filmlerinde sıklıkla kullanan yönetmen bunları entelektüel birikimiyle harmanlayarak izleyiciye aktarmaktadır. Alt sınıf ve toplumun dışına itilmiş bireylerin yaşadıkları ekonomik bunalım ve sosyal dışlanmışlığı birey üzerinden aktarmak, Pasolini sinemasının temel özellikleri arasında yer almaktadır. Bu bağlamda çalışma Pasolini sinemasında kapitalizm ve burjuvazinin insanlar üzerinde yarattığı tahribatı irdelemeyi amaçlamaktadır. Çünkü Pasolini için bu sadece bir yanılsamadan ibarettir. Bu amaç doğrultusunda kapitalizm ve burjuvaziye ağır eleştiriler yönelttiği filmi Mamma Roma (1962) amaçlı örneklem yöntemiyle seçilmiş ve içerik analizine tabi tutulmuştur. Pasolini ilk filmi Accattone’de olduğu gibi Mamma Roma filminde de isteklerini gerçekleştirme peşinde savaş veren alt sınıf karakterlerin hikâyesine odaklanmaktadır. Alt tabakada yaşayan insanların hayalini kurduğu burjuva yaşamına geçme arzusu, onlar için yıkımdan öte bir anlam taşımamaktadır. Pasolini, bu yıkımı filmin sonunda Ettore’nin ölümü ve Mamma Roma’nın sokaklarda biçare bir şekilde dolaşmasıyla izleyiciye aktarmaktadır. Yönetmen filmde İtalyan yeni gerçekçi sinemanın estetik ve ideolojik öğelerini kendi üslubuyla yorumlayarak beyazperdeye aktarmıştır. Bu film sadece durumu ortaya çıkarmakla kalmamış aynı zamanda bunun nedenleri üzerinde de durmuştur. Toplumsal gerçekliğin değişmediği, bu çürümüşlüğün toplumun tüm katmanlarına sirayet ettiği gerçeği Pasolini’nin özellikle vurgulamak istediği noktadır. Çalışma; Pasolini’nin filmde bireyler üzerinden toplumsal bir eleştiri yaptığı, kapitalizm ve burjuvanın bireyler üzerinde yanıltıcı bir tahakküm kurduğu ve bu yanılsamanın ölümle bittiği sonucuna ulaşmıştır. en_US
dc.identifier.doi 10.47107/inifedergi.1606968
dc.identifier.issn 2528-9519
dc.identifier.uri https://doi.org/10.47107/inifedergi.1606968
dc.identifier.uri https://search.trdizin.gov.tr/en/yayin/detay/1326481/pasolini-sinemasinda-direnirken-kaybedenlerin-oykusu-mamma-roma-1962
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.12514/9875
dc.language.iso tr en_US
dc.relation.ispartof İnönü Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.title Pasolini Sinemasında Direnirken Kaybedenlerin Öyküsü: Mamma Roma (1962)
dc.type Article en_US
dspace.entity.type Publication
gdc.author.institutional Çağıl, Ferit
gdc.description.department Artuklu University en_US
gdc.description.departmenttemp Mardin Artuklu Üniversitesi en_US
gdc.description.endpage 293 en_US
gdc.description.issue 1 en_US
gdc.description.publicationcategory Makale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanı en_US
gdc.description.scopusquality N/A
gdc.description.startpage 285 en_US
gdc.description.volume 10 en_US
gdc.description.wosquality N/A
gdc.identifier.trdizinid 1326481
gdc.opencitations.count 0

Files