MAÜ GCRIS Standart veritabanının içerik oluşturulması ve kurulumu Research Ecosystems (https://www.researchecosystems.com) tarafından devam etmektedir. Bu süreçte gördüğünüz verilerde eksikler olabilir.
 

A Research on Sociality of Learning and Success -Istanbul Street Children Case

No Thumbnail Available

Date

2014

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Elsevier Science Bv

Open Access Color

OpenAIRE Downloads

OpenAIRE Views

Research Projects

Organizational Units

Organizational Unit
Department of Educational Sciences / Eğitim Bilimleri Bölümü
Eğitim Bilimleri Bölümü, eğitim ve öğretim hizmetleri bağlamında lisansüstü eğitim programları yoluyla bilim uzmanlığı derecesi sunmakta, uzmanlık adayları bu dereceye tezli, tezsiz, birinci öğretim ve ikinci öğretim gibi çeşitli öğretim seçeneklerini kullanarak erişebilmektedirler. Bölümümüz ayrıca çok sayıda lisans mezununu Pedagojik Formasyon Sertifika Programı dahilinde eğiterek mezunlara ‘öğretmen adayı’ yetkisi, bilgisi ve becerisi kazandırmıştır. Bölümümüzün zengin kadrosu, söz konusu sertifikasyona dair Milli Eğitim Bakanlığı ve Yükseköğretim Kurumu tarafından yakın gelecekte öngörülmesi beklenen yeni öğretmen adayı yetiştirme yöntemlerini uygulayabilecek niteliğe sahiptir. Eğitim Bilimleri Bölümümüz, bugüne kadar gerçekleştirdiği çok sayıda bilimsel ve akademik çalışma yoluyla bölgesel, ulusal ve uluslararası bağlamda eğitim süreçlerinin niteliğinin artırılmasına katkıda bulunmuştur. Avrupa Birliği, Millî Eğitim Bakanlığı, Adalet Bakanlığı, Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı gibi paydaşlar ile personel eğitimi, beceri kazandırma eğitimi, okullarda katılım ve niteliğin artırılması gibi başlıklarda proje faaliyetleri yürütülmüş, ulusal ve uluslararası kapsamda çok sayıda bilimsel eser üretilmiş ve eğitim sorunlarının araştırılması ve bu sorunlara çözüm bulunması adına çok sayıda bilimsel toplantıya katılım sağlanmıştır. Bölümümüzün güçlü akademik yapısı, söz konusu çalışmaların gelecekte nitelik düzeyi daha da artırılarak gerçekleşeceği yönünde önemli bir fırsat tanımaktadır. Bölümümüzde eğitim görmek isteyen öğrencileri ve bölümümüz ile işbirliği kurmak isteyen tüm paydaşları nitelikli, kurumsal, saygın, akademik ve bilimsel süreçlerin önemli bir paydaşı olmaya davet ediyoruz.

Journal Issue

Events

Abstract

Education is one of the fundamental(s) of human rights. It is an important opportunity especially for growing children living in disadvantaged social conditions. Education is accepted as a means for social mobility that allows children a better life. However, the number of school dropouts named as "street working children" and "child workers" are increasing in the world. These children at the age of compulsory education are being forced to work instead of spending their times with constructive games and activities. Although some of them are attending school their working life is precluding their school life. Working out of school influences children's educational performance negatively. The aim of this study was to investigate the relationship between school attendance, learning, achievement, hard living and working conditions of children working on the streets. This research is a qualitative study and the description of the current situation is aimed. The population of the study is the children working in the streets of Istanbul. The sample includes 78 children. They are selected through convenience sampling method among the children who are working on the streets of Istanbul. In-depth interviews were conducted using a semi-structured interview form. For the analysis of the data, descriptive statistics were calculated and content analysis was conducted for the open-ended questions. Most of the children working on the streets are at primary school age and are from the eastern and southeastern regions of Turkey. Generally, they are the children of the uneducated and poor villagers who have been obliged to evacuate their villages because of the war. The children are working as bagel sellers, shoe shiners, tissue paper sellers, plaster sellers, water sellers and some of them were picking waste paper. School dropouts and absenteeism are a high rate and the success rate is quite low. Most of them don't have enough motivation to continue with their education. Street-working children are in families that don't have enough social, economic and cultural capital. So they cannot use the benefits of basic education right. The most important result of this study, learning and success are not only school-related process but is also a social process. Therefore, in order to use the right to education and the achievements, the children's families living conditions must be improved and children's security must be ensured. (C) 2014 The Authors. Published by Elsevier Ltd.

Description

Beltekin, Nurettin/0009-0006-5893-7711

Keywords

Street Children, Education, Learning, Sociality

Turkish CoHE Thesis Center URL

Fields of Science

Citation

WoS Q

N/A

Scopus Q

N/A

Source

4th World Conference on Learning, Teaching and Educational Leadership (WCLTA) -- OCT 27-29, 2013 -- Univ Barcelona, Barcelona, SPAIN

Volume

141

Issue

Start Page

1335

End Page

1338