MAÜ GCRIS Standart veritabanının içerik oluşturulması ve kurulumu Research Ecosystems (https://www.researchecosystems.com) tarafından devam etmektedir. Bu süreçte gördüğünüz verilerde eksikler olabilir.
 

Öğretmenlerin öğretim programı okuryazarlığı yeterlikleri ile sınıfyönetimi yeterlikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi

Thumbnail Image

Date

2021

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Mardin Artuklu Üniversitesi

Open Access Color

OpenAIRE Downloads

OpenAIRE Views

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Events

Abstract

Bu çalışma, öğretmenlerin öğretim programı okuryazarlığı yeterlikleri ile sınıf yönetimi yeterlikleri arasındaki ilişkiyi incelemek amacı ile yapılmıştır. 2020-2021 eğitim-öğretim yılında yapılan bu çalışmada nicel araştırmaya dayalı olarak tarama modeli kullanılmıştır. Çalışmaya basit seçkisiz örnekleme yöntemi ile Mardin ili sınırları içerisinde görev yapan öğretmenler (N= 151) katılmıştır. Çalışmada veri toplama aracı olarak iki ölçek (Öğretim programı okuryazarlık ölçeği ve Sınıf yönetimi yeterlikleri ölçeği) kullanılmıştır. Çalışmada elde edilen veriler SPSS 22.0 ile analiz edilmiştir. Verilerin analizinde betimsel ve kestirimsel istatistik teknikleri kullanılmıştır. Çalışmadan elde edilen bulgulara göre, öğretmenlerin öğretim programı okuryazarlık programın tüm boyutlarında cinsiyet, eğitim durumu, mezuniyet alanı, en fazla çalışılan bölge değişkenleri arasında anlamlı bir farklılık saptanmamıştır. Mesleki kıdem ile programın yapısal özellikleri alt boyutunda ise kıdem yılı 21 yıl ve üstü olan öğretmenler aleyhine anlamlı farklılık tespit edilmiştir. Öğretmnelerin programın temelleri alt boyutunda "oldukça yeterliyim" programın öğeleri alt boyutunda "çok yeterliyim" programın yapısal özellikleri boyutunda ise "oldukça yeterliyim" düzeyinde olduklarını tespit edilmiştir. Öğretmenlerin sınıf yönetimi yeterlikleri ölçeğin tüm boyutları ile cinsiyet, eğitim durumu, meslekı kıdemi ve en fazla çalışılan bölge değişkenleri arasında anlamlı bir farklılık saptanmamıştır. Öğretmenlerin mezuniyet alanı ile davranış yönetimi alt boyutunda ise anlamlı farklılık tespit edilmiştir. Öğretmenler kendilerini sınıf yönetiminin davranış yönetimi boyutunda "yeterliyim", fiziksel düzen yönetimi boyutunda "oldukça yeterliyim" ve öğretim yönetimi, zaman yönetimi ve ilişki yönetimi boyutlarında da "çok yeterliyim" düzeyinde olduklarını belirtmişlerdir. Öğretmenlerin öğretim programı okuryazarlık yeterlikleri ile sınıf yönetimi yeterlikleri arasında orta düzeyde, pozitif yönde ve anlamlı bir ilişki olduğu tespit edilmiştir. Çalışma sonunda bazı önerilerde bulunulmuştur.
This study was conducted to examine the relationship between teachers' curriculum literacy competencies and classroom management competencies. In this study conducted in 2020-2021 academic year, a screening model was used based on quantitative research. Among tht different branches (preschool, middle school an high school) of Teachers (N= 151) working within the borders of Mardin province participated in the study with a simple random sampling method. Two scales (Curriculum literacy scale and Classroom management competencies scale) were used as data collection tools in the study. The data obtained in the study were analyzed with SPSS 22.0. Descriptive and predictive statistical techniques were used in the analysis of the data. According to the findings obtained from the study, no significant difference was found between the variables of gender, educational status, graduation area, and the most studied region in all dimensions of the literacy program of the teachers' curriculum. In the sub-dimension of professional seniority and the structural features of the program, a significant difference was found against teachers with a seniority of 21 years and above. It has been determined that teachers' literacy competencies are at the level of "I am quite competent" in the sub-dimension of the basics of the program, "I am very competent" in the sub-dimension of the elements of the program, and "I am quite competent" in the structural features of the program. No significant difference was found between the classroom management competencies of teachers in all dimensions of the scale and the variables of gender, educational status, professional seniority and the region where they worked the most. A significant difference was found between the graduation area of teachers and the behavior management sub-dimension. Teachers stated that they were at the level of "I am adequate" in the behavior management dimension of classroom management, "I am quite competent" in the dimension of physical order management, and "I am very competent" in the dimensions of instructional management, time management and relationship management. It has been determined that there is a moderate, positive and significant relationship between teachers' curriculum literacy competencies and classroom management competencies. At the end of the study, some suggestions were made to researchers and practitioners.

Description

Keywords

Öğretim Programı, Okuryazarlık, Öğretim Programı Okuryazarlığı, Sınıf Yönetimi Yeterlikleri, Curriculum, literacy, curriculum literacy, classroom management competencies, Eğitim ve Öğretim, Education and Training, Okuryazarlık, Literacy, Program okuryazarlığı, Curriculum literacy, Sınıf yönetimi, Classroom management, Yeterlilik, Sufficiency, Öğretim programları, Teaching curriculums, Öğretmen yeterliliği, Teacher proficiency, Öğretmenler, Teachers

Turkish CoHE Thesis Center URL

Fields of Science

Citation

WoS Q

Scopus Q

Source

Volume

Issue

Start Page

1

End Page

136