GREEN MARKETING

Loading...
Thumbnail Image

Date

2023

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Efe Akademi Yayınları

Open Access Color

OpenAIRE Downloads

OpenAIRE Views

Research Projects

Organizational Units

Organizational Unit
Department of Banking and Insurance / Bankacılık ve Sigortacılık Bölümü
Bankalar ve Sigortalar modern serbest piyasa ekonomilerinin en önemli finansal kuruluşlarıdır. Bu kurumlar kendi alanlarında çok sayıda hizmet sunmanın yanı sıra firmaların ihtiyaç duyduğu finansmanı sağlama dolayısı ile de sosyal fonksiyona sahiptirler. Bölümümüz bankacılık ve sigortacılık olmak üzere iki ayrı alandan oluşmaktadır. Bankalar temel olarak kredi veren ve mevduat toplayan kuruluşlardır. Bunun yanı sıra, teminat mektubu vermek, havale yapmak, akreditif açmak ve dış ticaret finansmanı sağlamak, döviz işlemleri yapmak; portföy yönetmek gibi işleri de yaparlar. Günümüzde bankalar opsiyon, swap ve vadeli işlemler gibi işlemleri yapmaya başlamıştır. Bankalar yaptıkları işlere göre, yatırım, ticaret, kalkınma bankaları gibi farklı türlere de ayrılırlar. Küreselleşme sürecinde uluslararası bankacılığın da çok önemli rolü olduğunu biliyoruz. Bankacı bu işlemler hakkında bilgi ve uzmanlığa sahip olan meslek insanıdır. Sigorta kurumları ise müşterilerine çok farklı alanlarda sigorta sağlarlar: günlük yaşamımızda, sağlık, hayat, trafik, deprem, doğal afet, tarım, kaza vs. gibi çok sayıda sigorta türü olduğunu biliyoruz. Sigorta şirketleri, reasürans uygulaması ile uluslararası düzeyde hiyerarşik bir düzen içinde çalıştıklarından uluslararası boyutlara da sahiptirler. Sigortacı tüm sigorta işlem ve hizmetleri hakkında bilgi ve uzmanlığa sahip olan meslek insanıdır. Bankacılık ve Sigortacılık derslerinde hem bankacılık hem sigortacılık için de gerekli ortak dersler mevcuttur. İki alandan sadece birinde uzmanlaşma ise üçüncü sınıftan itibaren belirlenen seçimlik dersler aracılığı ile gerçekleştirilecektir.

Journal Issue

Abstract

The depletion of natural resources threatens the future of the world. Unconscious use of products, leaving waste to nature and wasting natural resources, together with the production and consumption concept of today, necessitate the emergence of new environmentally friendly approaches. The fact that conscious consumers are sensitive to the environment has caused businesses to act sensitively. Businesses have also tended to offer environmentally friendly products and services, both to meet the demands of consumers and with the influence of various non-governmental organizations. It is a fact that businesses, which have been operating in various activities from the past to the present, have adverse effects on the natural environment, such as the destruction of living spaces, climate change, environmental pollution, and carbon emissions. Therefore, the green marketing approach, which does not harm natural habitats, does not cause environmental pollution and allows the development of recyclable production methods, has recently come to the fore. Green marketing is the marketing of environmentally friendly products and services. It includes many practices such as producing products that do not harm the environment, adopting sustainable business strategies, using recyclable packages and focusing on modern marketing strategies. Green marketing is a marketing approach that enables businesses to reach their goals and is adopted and appreciated by society, considering consumers' sensitivity to the environment. In this study, firstly, the concept of green marketing and the development process of green marketing is emphasized. Then, the green marketing approach, the green marketing mix, the reasons why businesses prefer green marketing, the importance of green marketing strategies are mentioned and green marketing examples and commonly used green marketing labels in Turkey and the world are explained.

Description

Keywords

Green Marketing, Business

Turkish CoHE Thesis Center URL

Fields of Science

Citation

AKATAK, A. (2023). Bölüm Adı:GREEN MARKETING, Kitap Adı: The Essentials of Today's Marketing-3 Yayın Yeri:EFE Akademi Yayınları, Editör: BAŞ M., ERDOĞAN TARAKÇI İ. ve ASLAN R. Basım sayısı:1, Sayfa sayısı:416, ISBN:978-625-6504-95-0, Bölüm Sayfaları:7 -22, İstanbul.

WoS Q

Scopus Q

Source

THE ESSENTIALS OF TODAY'S MARKETING 3

Volume

Issue

Start Page

7

End Page

22
Page Views

15

checked on Sep 10, 2025

Downloads

156

checked on Sep 10, 2025

Google Scholar Logo
Google Scholar™

Sustainable Development Goals

1

NO POVERTY
NO POVERTY Logo

2

ZERO HUNGER
ZERO HUNGER Logo

3

GOOD HEALTH AND WELL-BEING
GOOD HEALTH AND WELL-BEING Logo

4

QUALITY EDUCATION
QUALITY EDUCATION Logo

7

AFFORDABLE AND CLEAN ENERGY
AFFORDABLE AND CLEAN ENERGY Logo

8

DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH
DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH Logo

10

REDUCED INEQUALITIES
REDUCED INEQUALITIES Logo

13

CLIMATE ACTION
CLIMATE ACTION Logo

14

LIFE BELOW WATER
LIFE BELOW WATER Logo

15

LIFE ON LAND
LIFE ON LAND Logo