MAÜ GCRIS Standart veritabanının içerik oluşturulması ve kurulumu Research Ecosystems (https://www.researchecosystems.com) tarafından devam etmektedir. Bu süreçte gördüğünüz verilerde eksikler olabilir.
 

Dada ve Sürrealizmde Eleştirel Bir Yöntem Olarak Oyunsal Retorik

Loading...
Thumbnail Image

Date

2020

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Mardin Artuklu Üniversitesi

Open Access Color

OpenAIRE Downloads

OpenAIRE Views

Research Projects

Organizational Units

Organizational Unit
Department of Metalcraft and Jewelry Design / Kuyumculuk ve Mücevher Tasarımı Bölümü
Mücevher parçasını sanat eserine, kuyumcunun tezgâhını sanat ortamına dönüştüren ölçütler ve koşullar okulumuzun ilgi alanıdır. Kazandıkları geleneksel zeminle birlikte, geleceğin stüdyo kuyumcuları olarak öğrencilerimizin sanatsal becerilerini geliştirmeleri ve geleceğin özgün eserlerini oluşturacak sanatçılar olmalarına kapı açacak donanımı sağlamak okulumuzun ana hedefidir. Kuyumculuk ve Mücevher Tasarımı bölümü çağın sanat anlayışıyla kuyumculuk teknolojisinin birleşerek harmanlandığı bir yapı ve programa sahiptir. Okulun amacı köklerini kuyumculuk geleneğinin kültüründen alan geleceğin takı/mücevher sanatçı ve tasarımcılarını donatmak, sanatsal eğilimlerini, sezilerini ve problem çözme becerilerini “sanatsal takı” ve “tasarım takı” gibi yeni alanlara boşaltmalarına yardımcı olmaktır. Okulumuz kuyumculuk alanının teknoloji ve malzeme boyutlarına vurgu yapmanın yanı sıra sanatsal olarak yoğunlaşan bir program sunmaktadır. Öğrenciler yaratıcılık, estetik, teknoloji kullanımı ve işlevsel üretim ilkeleri ile aldıkları eğitim öğretimle birlikte el sanatlarını gerek uygulama ve gerekse yaratıcılık yönüyle özümseyerek üretime dönüştürebilecek nitelikte yetiştirilmektedirler. Kuyumculuk, tasarım ve sanat alanlarına ilgi duyan öğrencilere, çok çeşitli yaratıcı deneyimlerle öğrenme fırsatları sunan bölümümüzde, kuyumculuk sanatına odaklı uygulamalı dersler verilmektedir. Öğrencilerin gelişimi için anahtar role sahip kültürel dersler ile alan dersleri; staj, işyeri eğitimi, fuarlar, sergiler, araştırmalar, seminerler, yaratıcı tasarım ve uygulamalar ile desteklenmektedir. Bu bölüm mezunlarına, bir stüdyo kuyumcusu olarak kendi atölyelerini açma ya da kuyumculuk sektöründe, üretimin farklı alanlarında ve düzeylerinde sorumluluk üstlenebilme fırsatları bulunmaktadır.

Journal Issue

Events

Abstract

Bu çalışmada 19. yüzyılın sonlarından itibaren Avrupa’da sanat alanında oyunsal bir retorik ile gerçekleştirilen eleştirel dil üzerinden değişen temsil anlayışı ve anlatı biçimleri ele alınmıştır. 20. yüzyıl Avangard sanat hareketleri tarafından ortaya konan bu eleştirel yaklaşımlar burada, özellikle sürece öncülük eden Dada ve Sürrealizm akımlarına ait bazı sanat pratikleri üzerinden örneklendirilerek tartışılmıştır. Sanat alanında biçim ve içerik bağlamında radikal değişimlere neden olan bu eleştirel tutumlar aynı zamanda dilbilim ve göstergebilim alanında ortaya konan tartışmalar kapsamında ele alınmıştır. Avangard sanat hareketlerinin geleneksel anlatı ve temsil biçimlerini eleştirmek amacıyla ortaya koydukları bu eleştirel retoriğe göre dilsel yapının merkezine ironik ve oyunsal bir anlatı yöntemi konulduğu belirtilmiştir. Göstergeler arası özgür bir montaj fikrine dayandırılan bu anlatı yöntemi ise metafor kullanımında özgür bir ilişkisellik ve özdeşlik fikrine dayandırılarak gerçekleştirildiği belirtilmiştir. Öte yandan bu çalışmada, Post-yapısalcı anlayışın Yapı-sökümcü yaklaşımının bir parçası olarak geliştiği belirtilen bu eleştirel retoriğin aynı zamanda Postmodern sanat anlayışına da kaynaklık ettiği belirtilmiştir.
In this study, the playful rhetoric which was put forward as a critical method in the area of art in Europe as of the late 19th century has been addressed. This rhetoric which was developed by Avant-garde art movements of the 20th century has been discussed via examples particularly on the basis of certain art practices appertaining to Dada and Surrealism movements which spearheaded the process. These critical attitudes which gave rise to radical changes in terms of style and content in the area of art have been analyzed also in the context of discussions set forth in the field of linguistics and semiotics. It has been stated that an ironic and playful narration method was placed at the hearth of linguistic structure as per this critical rhetoric which was proposed by Avant-garde art movements in order to criticize conventional styles of narration and representation. It has been suggested that this narration method which was predicated on the idea of a free intersemiotic montage was executed on the basis of relationality and identity notions which gave freedom to use metaphors. On the other hand, in this study, it has been asserted that this critical rhetoric which was alleged to be building up as part of the Deconstructivist approach of Post-structuralist understanding also gave birth to Post-modern art understanding.

Description

Keywords

Sanat, Retorik

Turkish CoHE Thesis Center URL

Fields of Science

Citation

WoS Q

Scopus Q

Source

ARTS: Artuklu Sanat ve Beşeri Bilimler Dergisi

Volume

0

Issue

3

Start Page

10

End Page

24