MAÜ GCRIS Standart veritabanının içerik oluşturulması ve kurulumu Research Ecosystems (https://www.researchecosystems.com) tarafından devam etmektedir. Bu süreçte gördüğünüz verilerde eksikler olabilir.
 

Beş Faktör Kişilik Özelliklerinin Kültürel Zekâ Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi

No Thumbnail Available

Date

2024

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Open Access Color

OpenAIRE Downloads

OpenAIRE Views

Research Projects

Organizational Units

Organizational Unit
Department of Management / İşletme Bölümü
İşletme Bölümü, çağdaş işletmeciliğin temel kural ve ilkelerini teorik ve uygulamalı olarak,küresel dünyanın ve ülkemizin iş dünyası koşullarına uygun biçimde vermeyi amaçlayan bir bölümdür. Bölümümüz yönetim, muhasebe, pazarlama, finans, inovasyon, üretim ve insan kaynakları gibi işletmelerin ihtiyaç duyduğu alanlarda uzman elemanlar yetiştirerek iş dünyasına nitelikli insan kaynağı kazandırmayı amaç edinmiştir. Bölümümüz, zengin ve nitelikli öğretim kadrosuyla gerek Türkiye’de gerekse küresel dünyada nitelikli ve iddialı öğrencileryetiştirerek onların rekabetçi yeni Dünya ortamında başarılı olmalarını sağlamaya çalışmaktadır. Teorik ve uygulamalı bir formasyonla yetişen öğrencilerimiz,iş dünyasının her alanında rahatlıkla istihdam imkânı bulabilmektedir. Bölümden mezun olan öğrenciler özel sektörün yanı sıra kamu sektöründe de çalışabilmektedirler. Bölümümüzdeki öğretim kadrosunun zenginliği mesleki uygulamalarda bütünlük sağlamakta, uygulamada karşılaşılan eksiklikleri gidermeye yönelik önemli bir hareket niteliği kazandırmaktadır. Bu da öğrencilerimizi gerek ulusal gerekse küresel pazarlarda avantajlı hale getiren önemli bir husustur. Bölümümüz öğrencileri Mardin Artuklu Üniversitesi bünyesindeki bölümler arasında çift anadal ve yandal uygulamasından yararlanabilmektedirler. Öğrencilerimizin özellikle İktisat Bölümü’nde çift anadal yapması için gerekli düzenlemeler yapılmış ve alt yapı hazırlanmıştır. Öğrencilerimiz için İşletme ve İktisat Bölümlerinin seçmeli ders havuzları birleştirilmiş ve isteyen istediği bölümden uzmanlaşmak istediği alana göre ders seçebilmektedir. Ayrıca çift anadal yapmak isteyenler için İşletme ve İktisat Bölümlerinin zorunlu derslerinin önemli bir kısmı aynı olmuş, kalan dersler de karşılıklı olarak seçmeli ders havuzuna eklenmiştir. Fakültemizde yeni açılan Uluslararası Ticaret ve İşletmecilik Bölümü içinde bu sisteme entegre olma çalışmaları devam etmektedir. Söz konusu alt yapıdan dolayı isteyen öğrencilerimiz İşletme’nin yanı sıra İktisat Bölümü’nün (yakın bir gelecekte Uluslararası Ticaret ve İşletmecilik Bölümü de alternatif olarak eklenecektir) diplomasını da alarak mezun olma imkanına sahiptirler. Öğrencilerimiz bunun dışındaki bölümlerde de çift anadal veya yandal yapabilmektedirler. Öğrencilerimiz Erasmusdeğişim programı kapsamında Avrupa’da anlaşmalı üniversitelerde eğitim görebilmektedirler. Bununla birlikte öğrencilerimizin benzer biçimde Erasmus programı kapsamında Avrupa’da bir şirkette ya da herhangi bir kurum/kuruluşta staj yapma imkanına sahiptir.

Journal Issue

Events

Abstract

Küreselleşmenin, her alanda olduğu gibi eğitim alanında da etkisini göstermesi ile birlikte bireylerin eğitim için başka ülke ve kültürleri tercih etme eğilimleri giderek artmaktadır. Farklı kültürel ortamlara eğitim amacıyla geçiş yapan bireyler, farklı kültürel zorluklarla karşılaşmaktadırlar. Bu doğrultuda kültürel farklılıkların en iyi biçimde yönetilmesine bireylerin ve örgütlerin yararlarına en uygun şekilde kullanılmasına farklı kültürel ortamlara uygun davranışlar sergilemesine katkı sağlayan kültürel zekâ kavramı karşımıza çıkmaktadır. Bu çalışmada, uluslararası üniversite öğrencilerinin beş faktör kişilik özeliklerinin kültürel zekâ üzerine etkisi ampirik bir araştırma deseninde açıklanmaya çalışılmıştır. Ayrıca beş faktör kişilik özellikleri boyutlarının kültürel zekâ üzerindeki etkisi incelenmiştir. Anket tekniği ile Mardin Artuklu Üniversitesi’nin farklı fakülte ve bölümlerinde eğitimlerine devam eden 585 uluslararası öğrenciden geçerli geri dönüş sağlanmıştır. Araştırma neticesinde, beş faktör kişilik özelliklerinin kültürel zekâyı pozitif ve anlamlı bir şekilde etkilediği saptanmıştır. Ayrıca beş faktör kişilik özellikleri boyutlarının (dışadönüklük, uyumluluk, sorumluluk, açıklık ve nevrotiklik) kültürel zekânın boyutlarının (bilişsel, üstbilişsel, motivasyonel ve davranışsal) üzerinde anlamlı etkileri olduğu tespit edilmiştir.

Description

Keywords

Eğitim, Eğitim Araştırmaları, Davranış Bilimleri

Turkish CoHE Thesis Center URL

Fields of Science

Citation

WoS Q

N/A

Scopus Q

N/A

Source

Uluslararası Ekonomi, İşletme ve Politika Dergisi

Volume

8

Issue

1

Start Page

170

End Page

184