MAÜ GCRIS Standart veritabanının içerik oluşturulması ve kurulumu Research Ecosystems (https://www.researchecosystems.com) tarafından devam etmektedir. Bu süreçte gördüğünüz verilerde eksikler olabilir.
 

Yapı-Eylem Düalizminden Toplumsal Alanlar Teorisine

Thumbnail Image

Date

2011

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Open Access Color

OpenAIRE Downloads

OpenAIRE Views

Research Projects

Organizational Units

Organizational Unit
Department of Sociology / Sosyoloji Bölümü
Programın amacı, sosyolojide kullanılan ana kavramlar, teorik yaklaşımlar ve araştırma yöntemleri konusunda öğrencilere sağlam bir temel sunmaktır. Bölümde verilen temel eğitim, seçmeli derslerle, stajlarla ve uygulamalı derslerle desteklenir. Sosyoloji mezunu olmak demek, giriş düzeyinden yöneticiliğe kadar çok çeşitli meslek ve işlerde yer almak; bunlarla ilgili araştırmak, eleştirel olarak yorumlayabilmek ve program geliştirebilmeyi başarmak demektir. Mardin Artuklu Üniversitesi Sosyoloji bölümünde sosyal bilim üretim potansiyelini ve üretim performansını yükseltmeye yönelik olarak öğrencilerimizi toplumsal yaşamı ve toplumları eleştirel ve yöntemli bir şekilde inceleyebilmek için gerekli donanıma sahip olarak yetiştirmek gayesi gütmekteyiz. Topluma gömülü, toplum için anlamlı bir sosyal bilimi, Türkiye içinde ekolleşebilme kapasitesi olan bir düzeyde gerçekleştirmek ve evrensel dünyaya entegre olmuş bir saygınlık düzeyinde ve bu yükseklikte bir faaliyet alanı oluşturmak önemsediğimiz bir başka hedeftir. Sosyoloji Bölümü'nü bitiren öğrenciler sahip oldukları disiplinler arası bilgi donanımı ile kamu ve özel sektörü kapsayacak biçimde geniş bir yelpazede iş olanağı bulabilirler. Sendikalar, sanayi ve ticaret şirket ve örgütleri, yerel yönetimler, basın ve medya kuruluşları, araştırma şirketleri, düşünce kuruluşları, şirketlerin araştırma-geliştirme bölümleri ve çeşitli eğitim kuruluşlarında önemli görevler üstlenebilirler.

Journal Issue

Events

Abstract

Sosyal teorideki yapı-eylem düalizminden hareketle Derek Layder’in ‘toplumsal alanlar teorisi’ni ele alan bu çalışma, sürekli olarak vurgulanan makro-mikro ayrımının sosyolojideki temel problemlere yaklaşım tarzını ortaya koymayı amaç edinmektedir. Sosyolojinin, problemli doğası nedeniyle bir kriz içinde olduğu iddiaları toplumsal gerçekliği anlamada nasıl bir yol izleneceği konusunu gündeme getirmiştir. Bu nedenle, toplumsal yapıdan hareketle toplumsal gerçekliğin anlaşılabileceği söylemlerine karşı, bireyden hareketle bu gerçekliğin anlaşılabileceği iddiaları ortaya atılmıştır. Dolayısıyla her iki görüşün de tek bir kanaldan toplumu anlama ve anlamlandırma çabası, toplumsal gerçekliğin anlaşılmasının bir yanıyla eksik kalmasına neden olmaktadır. Kuşkusuz, bu görüşlerin karşısında, makro ve mikroyu birleştirme çabasındaki teoriler de önemli bir yer edinmektedir. Layder’in toplumsal alanlar teorisi temelinde yapılan bu çalışmada sosyal teorideki yapı-eylem ayrımına karşı girişilen birleştirme çabaları ele alınmış, bu çabalar içinde ‘toplumsal alanlar teorisi’nin temel tezleri ve eksikleri tartışılmıştır.
This study addressing the Derek Layer’s theory of social domains and the dualism between structure and action in social theory, aims to display the distinction between micro and macro analysis in sociology, emphasized frequently. Arguments on the crisis of sociology because of its problematic nature have brought the questions on how the social reality should be understood. Therefore, the claim that social reality should be understood by analyzing the structure is confronted by the claim that social reality can be understood with a reference to the individual. Thus both discourses having a single channel to understand and to explain society produce one- sided explanation of social reality. Undoubtedly, theories aiming to combine macro and micro have gained significance against these discourses.

Description

Keywords

Toplumsal Alanlar Teorisi, Uyarlayıcı Teori

Turkish CoHE Thesis Center URL

Fields of Science

Citation

WoS Q

Scopus Q

Source

Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi

Volume

10

Issue

4

Start Page

1475

End Page

1491