MAÜ GCRIS Standart veritabanının içerik oluşturulması ve kurulumu Research Ecosystems (https://www.researchecosystems.com) tarafından devam etmektedir. Bu süreçte gördüğünüz verilerde eksikler olabilir.
 

The Mediating Role of Self-Esteem in the Relationship Between Perceived Family Social Support and Life Satisfaction: a Study on Youth

No Thumbnail Available

Date

2024

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Routledge Journals, Taylor & Francis Ltd

Open Access Color

OpenAIRE Downloads

OpenAIRE Views

Research Projects

Organizational Units

Organizational Unit
Department of Child Development / Çocuk Gelişimi Bölümü
Çocuk Gelişimi Programı, çocukların sağlıklı bir ortamda yaşayabilmeleri için eğitime ve danışmanlığa duyulan ihtiyacı karşılamak amacı ile kurulmuş bir ön lisans programıdır. Programın amacı, 0-18 yaş normal gelişim gösteren ve özel gereksinimi olan çocukların gelişimini destekleyici eğitim programı ile bu alanda çocuğa, aileye ve topluma hizmet sunan tüm birimlere, nitelikli meslek elemanı yetiştirmektedir. Program; alanı ile ilgili uygulamalar için gerekli yöntem, teknik hizmet ve teknolojileri belirleyerek etkin bir şekilde kullanabilen, uygulamalarda karşılaştığı öngörülmeyen problemlere çözüm üretebilen, çalışma gruplarında sorumluluk alabilen, bireysel çalışabilme becerisine sahip, etkili iletişim kurabilen, hoşgörülü, sabırlı ve alanındaki yenilikleri takip edebilecek düzeyde bir yabancı dil bilgisine sahip meslek elemanlarını yetiştirmeyi hedeflemektedir. Sunulan eğitim ile; evrensel, kültürel değerlere, mesleki etik yeterlilik ve bilincine sahip, bireysel ve mesleki alanda yaşam boyu öğrenme bilinci ile bilim ve teknolojideki sektörel gelişmeleri izleyen ve kendini sürekli yenileyen geliştiren, güvenlik, sağlık ve çevre koruma önlemleri ile konusunda bilgi, beceri, yeterlilik ve bilince sahip bireyler kazandırılmaktadır.

Journal Issue

Events

Abstract

This study aimed to investigate the relationships among perceived family social support, self-esteem, and life satisfaction among Turkish youth, focusing on the mediating role of self-esteem. Utilizing a cross-sectional design, the researcher gathered data from 432 participants via an online survey. Confirmatory factor analysis and structural equation modeling were employed to analyze the data. Findings revealed that perceived family social support positively influences self-esteem and life satisfaction. In addition, self-esteem positively affects life satisfaction. Furthermore, self-esteem served as a significant mediator, enhancing the positive impact of family support on life satisfaction. These findings suggest that interventions to enhance familial support and self-esteem may be effective strategies for improving life satisfaction. The study is important as it contributes to the academic literature by providing empirical evidence on the psychological mechanisms underlying youth well-being in Turkey, with implications for families, educators, and policymakers focused on supporting the developmental needs of young individuals. Future research should use longitudinal methods to provide a better understanding of the factors contributing to youth well-being.

Description

ASLAN, YAVUZ/0000-0002-6692-5247

Keywords

Family Support, Self-Esteem, Life Satisfaction, Youth

Turkish CoHE Thesis Center URL

Fields of Science

Citation

WoS Q

Q3

Scopus Q

Q2

Source

Volume

50

Issue

5

Start Page

847

End Page

856