MAÜ GCRIS Standart veritabanının içerik oluşturulması ve kurulumu Research Ecosystems (https://www.researchecosystems.com) tarafından devam etmektedir. Bu süreçte gördüğünüz verilerde eksikler olabilir.
 

Evaluation of Children with Hearing Loss in a Special Education Centre in Mardin by TEDIL-3 Test

dc.authorid 0000-0001-7164-3933
dc.contributor.author Sarı, Neslihan
dc.contributor.author İmrak, İbrahim Halil
dc.contributor.other Department of Surgical Medical Sciences / Cerrahi Tıp Bilimleri Bölümü
dc.date.accessioned 2023-01-20T05:38:42Z
dc.date.available 2023-01-20T05:38:42Z
dc.date.issued 2022
dc.department MAÜ, Fakülteler, Tıp Fakültesi, Cerrahi Tıp Bilimleri Bölümü, Kulak Burun ve Boğaz Hastalıkları Ana Bilim Dalı en_US
dc.description.abstract ABS TRACT Objective: To assess the conditions based on Early Language Development Test (TEDIL-3) scores after rehabilitation in children with hearing loss who continue special education in a single centre in Mardin, a city in southeast Türkiye. Material and Methods: Demography, auditory findings, depression status of 53 (53% male, 47% female, aged 3-7 years) children, given a special education, in July and October 2021, were evaluated by TEDIL-3 test. Group P consisted of patients with scores above average and F group consist of children having scores below average on the TEDIL-3 test. Scores in different characteristics and between groups were compared with analysis of correlations and factor analysis. Results: As a result of the study, 30 (57%) children have been found to be in Group P, 23 (43%) of them in Group F. Statistical significance and higher scores were seen in children with families with monolanguage than bilanguage (p<0.05). Diagnosis age was higher in Group F (mean±SD; 18.5±18.1) than group P (mean±SD; 7.5±11.4). Cochlear implant age was correlated with diagnostic age (p=0.013, n=35, r=0.64). Although neonatal hearing screening (NHS) does not have prognostic significance, in the NHS, 41.5% of children were false positives and 7.5% of them had no application to NHS (p>0.05). Conclusion: Bilingualism and the higher age of diagnosis in hearing loss are major negative factors that we encounter in the auditory rehabilitation by TEDIL scores in Mardin. Correct and compulsory implementation in NHS and raising awaireness on both issues will contribute to auditory rehabilitaion in children in Mardin en_US
dc.description.abstract ÖZET Amaç: Türkiye’nin güneydoğusunda bir şehir olan Mardin’de, tek merkezde özel eğitime devam eden işitme kayıplı çocuklarda rehabilitasyon sonrası Erken Dil Gelişim Testi [Early Language Development Test (TEDIL-3)] skorları üzerinden durum değerlendirmesi yapmaktır. Gereç ve Yöntemler: Temmuz ve Ekim 2021 tarihleri arasında özel eğitim verilen 53 (%53 erkek, %47 kadın, 3-7 yaş arası) çocuğun demografi, işitsel bulgular, depresyon durumu TEDIL-3 testi üzerinden etkisi araştırıldı. Grup P, TEDIL-3 testinde ortalamanın üzerinde puan alan hastalardan, F grubu ise ortalamanın altında puan alan çocuklardan oluşturuldu. Farklı özelliklerde ve gruplar arası skorlar korelasyon ve faktör analizi ile karşılaştırıldı. Bulgular: Çalışma sonucunda, 30 (%57) çocuk P grubunda, 23 (%43) çocuk F grubunda bulundu. Tek dilli ailelerin çocuklarında 2 dilli ailelere göre istatistiksel anlamlı derecede skorlar daha yüksek görüldü (p<0,05). Teşhis yaşı; F grubunda (ortalama±SS; 18,5±18,1) istatistiki olarak P grubundan (ortalama±SS; 7,5±11,4) daha yüksek bulundu (p>0,05). Koklear implant yaşı, tanı yaşı ile korele idi (p=0,013, n=35, r=0,64). Yenidoğan işitme taramasının (YIT) prognostik önemi olmasına rağmen YIT’de çocukların %41,5’i yanlış pozitifti ve %7,5’inin YIT’ye başvurusu yoktu (p>0,05). Sonuç: İki dillilik ve ileri tanı yaşı, Mardin’de TEDIL skorları üzerinden işitsel rehabilitasyonda karşımıza çıkan olumsuz faktörlerdendir. YIT’de doğru ve zorunlu uygulanması ve her iki konuda bilinçlendirme, çocuklarda işitsel rehabilitasyona katkı sağlayacaktır. en_US
dc.description.citation SARI N, İMRAK İ (2022). Evaluation of Children with Hearing Loss in a Special Education Centre in Mardin by TEDIL-3 Test. , 131 - 138. 10.24179/kbbbbc.2022-88444 en_US
dc.identifier.doi 10.24179/kbbbbc.2022-88444
dc.identifier.endpage 138 en_US
dc.identifier.issue 3 en_US
dc.identifier.startpage 131 en_US
dc.identifier.trdizinid 535467
dc.identifier.uri https://search.trdizin.gov.tr/yayin/detay/535467/evaluation-of-children-with-hearing-loss-in-a-special-education-centre-in-mardin-by-tedil-3-test
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.12514/3352
dc.identifier.volume 30 en_US
dc.indekslendigikaynak TR-Dizin en_US
dc.language.iso en en_US
dc.publisher Kulak Burun Boğaz ve Baş Boyun Cerrahisi en_US
dc.relation.ispartof Kulak Burun Boğaz ve Baş Boyun Cerrahisi en_US
dc.relation.publicationcategory Makale - Uluslararası Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanı en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject Rehabilitation; hearing loss; demography; cochlear implantation en_US
dc.subject Rehabilitasyon; işitme kaybı; demografi; koklear implantasyon en_US
dc.title Evaluation of Children with Hearing Loss in a Special Education Centre in Mardin by TEDIL-3 Test en_US
dc.title.alternative Mardin’de Bir Özel Eğitim Merkezinde İşitme Kayıplı Çocukların TEDİL-3 Testi ile Değerlendirilmesi en_US
dc.type Article en_US
dspace.entity.type Publication
relation.isAuthorOfPublication 6fe729e9-4764-4c5e-acf6-575de7c688d0
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery 6fe729e9-4764-4c5e-acf6-575de7c688d0
relation.isOrgUnitOfPublication 699b05f8-13b6-432a-a67f-7cf80b49367a
relation.isOrgUnitOfPublication.latestForDiscovery 699b05f8-13b6-432a-a67f-7cf80b49367a

Files

Original bundle

Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
document.pdf
Size:
836.06 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
Description:
Full Text - Article

License bundle

Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
1.44 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: