Materiality of Mehmet II Smelling A Rose Based on Gentile Bellini’s Painting with Cultural Perspective

Loading...
Thumbnail Image

Date

2020

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Open Access Color

OpenAIRE Downloads

OpenAIRE Views

Research Projects

Organizational Units

Organizational Unit
02.11. Department of History of Art / Sanat Tarihi Bölümü
Sanat Tarihi bölümümüz 2009 yılında kurulmuş olup 2011 yılında da öğrenci alımına başlamıştır. %30 İngilizce eğitim veren bölümümüzde öğrenciler önce hazırlık eğitimi alır. Öğrencilerimiz daha sonra dört yıllık sanat tarihi eğitimini tamamlayarak Sanat Tarihçi ünvanını alarak mezun olur. Bölümümüzde Türk İslam Sanatı, Genel Sanat Tarihi, Bizans Sanatı ile Batı Sanat ve Çağdaş Sanatı olmak üzere dört anabilim dalı bulunmaktadır. Sanat Tarihi Bölümünün temel amacı, sanat tarihi eğitimini geniş bir kültür çerçevesi içinde yürüterek öğrenciye etkin bir sanat görüşü kazandırmak ve sanat tarihi eğitimini donanımlı bir biçimde uygulayabilecek, sanat yapıtlarını koruma ve geleceğe aktarmada faydalı ve etkili olabilecek uzman araştırmacılar yetiştirmektir. Bölümümüzdeki hocalarımızdan Prof. Dr. Evindar Yeşilbaş Anadolu’nun önemli kalelerinden olan Mardin Kale Kazısı bilimsel danışmanlığını yürütürken, Doç. Dr. Zekai Erdal da Hasankeyf Arkeolojik Kazılarına başkanlık etmektedir. Öğrencilerimiz hem bu kazılarda hem de diledikleri diğer kazı ve kurumlarda staj uygulamalarını gerçekleştirebilmektedir. Mardin kentinin sunduğu tarihi ve kültürel miras, Sanat Tarihi eğitimi almak isteyen öğrenciler için bulunmaz bir fırsattır. Adeta bir açık hava müzesi konumundaki kent, teorikte öğretilenler her bir bilgiyi, uygulamada anlama, deneyimleyerek yaşama imkanı sunar.

Journal Issue

Events

Abstract

This paper examines the painting of Mehmet II, which was painted by Sinan Bey/ Şiblizade Ahmed and based on the painting by Gentile Bellini. Those works of art show Mehmet the Conqueror in the same perspective by using different materials and styles of painting. Mehmet II is depicted as the Conqueror of Constantinople in this painting which also includes concepts of Ottoman culture. This paper illustrates how particular Western elements of art blended with traditional Turkish art imagery to depict the Sultan’s power over Constantinople. Both paintings represent different aspects of Mehmet the Conqueror. Both painters convey their cultural consciousness and impressions in their paintings. Even though Gentile Bellini and Şiblizade Ahmed made similar artistic creations, they present different perspectives of Mehmet II within their cultural framework. In addition, this paper shows how a foreign artist inspired a local artist. Furthermore, the two paintings are explained based on the objects and features used. In conclusion, this study shows that both paintings are also arranged within their own long memory and different social, cultural, and historical points of view to materiality.

Description

Keywords

Mehmet the Conqueror, Gentile Bellini, Painting, Culture

Turkish CoHE Thesis Center URL

Fields of Science

Citation

WoS Q

Scopus Q

Source

Art-Sanat

Volume

Issue

14

Start Page

1

End Page

16
Page Views

7

checked on Aug 02, 2025

Downloads

83

checked on Aug 02, 2025

Google Scholar Logo
Google Scholar™

Sustainable Development Goals

SDG data is not available