OSMANLI RESİM SANATINDA CEHENNEM TASVİRLERİ
Loading...
Date
2011
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
MARDİN ARTUKLU ÜNİVERSİTESİ
Open Access Color
OpenAIRE Downloads
OpenAIRE Views
Abstract
Kişilerin; öldükten sonra ya da “kıyamet” denilen dünyanın
sonunda, ikinci hayat da denilen zamanda, dirilecekleri ve
yaşarken yaptıklarının hesabını verecekleri inancı, çoğu
dinlerde vardır. İslam dinine göre, tüm insanlar Allah’ın
huzurunda hazır bulunacaklar ve sorgulanacaklardır.
Sorgulanan ölülerin, iyilik yapanların cennete kötülük
yapanların cehenneme gideceği ve burada ikinci bir hayat
yaşayacakları belirtilmektedir. Bu konu edebi metinlerle de ele
alınırken aynı zamanda insanların zihninde tasavvur ettikleri
şekliyle tasvir edilmiştir. Osmanlı resim sanatında da bu
örnekleri görmekteyiz. Özellikle, Cifrû’l- Cami (TSMK, B.373;
İÜK, TY. 6624; CBL, 444), Ahvâl-i Kıyâmet (SK. Hafıd Efendi
139, BSB Ms. Or. Oct.1596), Fâlnâme (TSMK H. 1703) gibi
yazmalarda, gelecekten haber veren olaylar, Kıyâmet, Kıyâmet
alâmetleri, Cennet ve Cehennem tasvirlerine yer verilmiştir.
Araştırmasını yaptığımız Osmanlı resim sanatında cehennem
tasvirlerinde, kullanılan üslûp 16. yüzyıl sonu ile 17. yüzyıl
başında gördüğümüz üslup özelliğini, Nakkaş Hasan’ın
üslûbunu yansıtmaktadır. Metne bağlı olarak yapılan bu
tasvirler, Osmanlı toplumunun Cehennem ile ilgili
düşüncelerini betimlemektedir. Azrail figürü, ateş, Cehennem azabı, Cehennem ortamı toplumun bu kavramlarla ilgili
tasavvurlarını yansıtmaktadır.
Description
ORCID
Keywords
Osmanlı resim sanatı, Cehennem, Cehennem tasviri, Kıyamet.
Turkish CoHE Thesis Center URL
Fields of Science
Citation
WoS Q
Scopus Q
Source
MUKADDİME
Volume
Issue
4
Start Page
175
End Page
195