Eğitim Retoriğinde Pragmatik Dilsel Metafor: Betimleyici Bir Çalışma

dc.contributor.author Aljarah, Amer
dc.contributor.other 12.01. Arabic Language and Culture Programme / Arap Dili ve Kültürü Programı
dc.contributor.other 12. Institute of Living Languages / Türkiye’de Yaşayan Diller Enstitüsü
dc.contributor.other 01. Mardin Artuklu University / Mardin Artuklu Üniversitesi
dc.date.accessioned 2025-02-15T19:44:09Z
dc.date.available 2025-02-15T19:44:09Z
dc.date.issued 2024
dc.description.abstract Terim olarak (mecazi edimbilim) görünüşe göre garip/alışılmamış/muğlak ve benzersiz olabilir. Zira öyledir. Bu araştırmada terimin benzersizliğini ortaya çıkarmaya ve dilin iletişimini kendisine bir hareket noktası olarak alan edimbilim/pragmatik yönünü yansıtarak anlaşılmazlığını ortadan kaldırmaya çalışacağız. Metaforu açıklarken bu dili tahkim ederek, mecazın en üst seviyelerini temsil eden isti’âreyi ve en önemli türlerini ayırt etmede belâgat âlimlerinin fayda kavramını benimsemesine atıfta bulunuyoruz. Buna ek olarak onun kanıt olma yönü üzerinde de durulacaktır. Yine bu çalışmada merkezinde mecâz-ı mürseli açıklamak için temel aldıkları iki metafor olan isti’âre ile mürsele de değinilmiştir. Bunlar belagatçıların aklî mecâza tekabül eden lügavî mecâz çatısı altında topladıklarıdır. Birincisi dil üzerinden fark edilir, ikincisi ise zihin tarafından algılanır. Biz de bu araştırmada sınırlı bir alanda eğitici belagatin mirası olan edimbilim metaforunu tahlil etmeye çalışıyoruz. Daha spesifik bir alanda, isti’âre ve mecâz-ı mürselden oluşan lügavî mecâzı ele alıyoruz. Eğitici belagat ile es-Sekkâkî Miftâhu’l-ʿulûm adlı eserinde üzerinde durduğu önermeleri kastediyoruz. Bu da el-Cürcânî meseleyi asıl konu olarak ele aldığı Esrârü’l-belâga ve Delâʾilü’l-iʿcâz gibi önceki eserlerle İbnü’n-Nâzım ile el-Kazvînî gibi âlimlerin sonraki eserlerine döneceğimiz anlamına geliyor. Çalışmamızda analitik ve tümevarım araçlarıyla tasviri yöntemi benimsedik. Mecazla ilgili söylenenleri tahlil ederek onun algısal ve bilişsel boyutlarında ifade, kullanım, iletişim, yorumlama ve anlama gibi unsurları üzerinde durulmuştur. Bu minvalde çalışmamızı birincisi mecaz kavramıyla didaktik belagat içindeki bölümleri, ikincisi isti’âre metaforunun pragmatiği ve sonuncusu da mecâz-ı mürselin edimbilimi çerçevesinde üç konu etrafında şekillenmektedir. en_US
dc.identifier.citationcount 0
dc.identifier.doi 10.26791/sarkiat.1264329
dc.identifier.issn 1308-9633
dc.identifier.uri https://doi.org/10.26791/sarkiat.1264329
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.12514/6587
dc.relation.ispartof e-Şarkıyat İlmi Araştırmalar Dergisi en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.title Eğitim Retoriğinde Pragmatik Dilsel Metafor: Betimleyici Bir Çalışma en_US
dc.type Article en_US
dspace.entity.type Publication
gdc.author.institutional Aljarah, Amer
gdc.author.institutional Aljarah, Amer
gdc.coar.access open access
gdc.coar.type text::journal::journal article
gdc.description.department Artuklu University en_US
gdc.description.departmenttemp MARDİN ARTUKLU ÜNİVERSİTESİ en_US
gdc.description.endpage 542 en_US
gdc.description.issue 1 en_US
gdc.description.publicationcategory Makale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanı en_US
gdc.description.scopusquality N/A
gdc.description.startpage 531 en_US
gdc.description.volume 16 en_US
gdc.description.wosquality N/A
relation.isAuthorOfPublication c79e0651-8e0e-42f1-a887-5a5d98bf1f6c
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery c79e0651-8e0e-42f1-a887-5a5d98bf1f6c
relation.isOrgUnitOfPublication 23fce90d-7dea-453b-b2c6-d67d2cb5e6bc
relation.isOrgUnitOfPublication a041d05f-ee8c-47cd-b17c-245e51de5335
relation.isOrgUnitOfPublication 39ccb12e-5b2b-4b51-b989-14849cf90cae
relation.isOrgUnitOfPublication.latestForDiscovery 23fce90d-7dea-453b-b2c6-d67d2cb5e6bc

Files