Knowlodge of tuberculosis among health higher school students

dc.contributor.author Bayram Değer, Vasfiye
dc.contributor.author Battaloğlu İnanç, Betül
dc.contributor.author Çifçi, Semra
dc.contributor.other 09.01. Department of Nursing / Hemşirelik Bölümü
dc.contributor.other 9. Faculty of Health Sciences / Sağlık Bilimleri Fakültesi
dc.contributor.other 01. Mardin Artuklu University / Mardin Artuklu Üniversitesi
dc.date.accessioned 14.07.201910:49:13
dc.date.accessioned 2019-07-16T20:45:39Z
dc.date.available 14.07.201910:49:13
dc.date.available 2019-07-16T20:45:39Z
dc.date.issued 2015
dc.description.abstract Amaç: Öğrencilerin, tüberküloz (tbc) bilgi düzeyinin belirlenmesi ve verilen eğitimin etkinliğinin tespit edilmesi amaçlanmıştır. Gereç ve Yöntem: Mardin Artuklu Üniversitesi Sağlık Yüksekokulu’ndaki 420 öğrenciye, 18-19 Nisan 2013’ te iki günlük tbc eğitimi öncesi ve sonrası bilgi düzeylerini belirlemeye yönelik 10 sorudan oluşan anket uygulandı. Bulgular: 196 öğrencinin bilgileri değerlendirmeye alındı. Eğitim sonrası doğru yanıtlama oranı en sık %22,4’lük artış ile aşılamanın kimlere yapılması gerekliliğinin, %13,7 ile tbc temaslısı olarak, kontrol edilmesi gerekenlerin ve %13,3 ile tbc etkeninin öğrenildiği gözlendi. Tanı koyma yolu, eğitim sonrası aynı seyretmekte, hangi organlarda görülebileceğinin doğruluğu %1,5 oranında azalmış, tbc’a yakalanmaktaki risk artışı % 0,5 düzeyinde artmış, ancak diğer cevaplara göre düşük kalmıştır. Öğrencilerin eğitim öncesi ve sonrası ankete verdikleri cevaplarda, tbc hastalık etkeninin bakteri olduğu, bulaş şeklinin hava yolu ile olduğu önemli derecede anlaşılmıştır (p=0,0001). Tbc’a yakalanma riski olanlar ve tedavilerinin nasıl yapıldığının öğrenilmesi eğitim sonrası artarak an- lamlılık göstermektedir (p=0,0001). Tbc’un akciğer, lenf bezi ve beyin zarını tutacağının bilinci, eğitim öncesinde daha anlamlı bulunmuştur (p=0,0001). Bebeklerin aşılanması (p<0,001) ve akciğer tbc’unun görülen en sık bulgusu (p=0,0001) eğitim sonrası anlaşılarak istatistiksel farklılık göstermektedir. Tbc eğitimi sonrası tüberkülin testi ile tanı koyulabileceğinin düşünülmesi anlamlıdır (p<0,001). Eğitim, tbc hastası ile temasta olan, hangi kişilerin kontrol edilmesi gerektiği (p=0,065) ve doğrudan gözetimli tedavinin ne olduğunun anlaşılması noktalarında (p=0,058), öğrencilerin bilgi ve tutumlarında değişiklik oluşturamamıştır. Tartışma: Öğrencilerin, tbc hakkında bilgileri yeterli düzeyde olmakla birlikte, sürekli eğitim programları ile gereksinimlerinin karşılanması ve bilgilerinin güncellenmesi sağlanmalıdır. en_US
dc.description.abstract Aim: Aimed to determine students’ tuberculosis (tbc) knowledge level and efectiveness of education. Material and Method: A questionnaire form which consisting of 10 questions was applied to Mardin Artuklu University Health School students in 18-19 April 2013 to determine their level of knowledge before and afer a two-day training for tuberculosis. Results: 196 students’ data were included. Afer training, most common right answers rate were initially 22.4% whose vaccinated necessary, 13.7% whose control afer tbc patient close contact and 13.3% what was the tbc illness agent were learned by students. Afer training, the way of diagnosis to patient was remained basically same, right answers rate decreased 1.5% which organs infuence with tbc, 0.5% increased right answer rate for risk of spread tbc but remained lowest among the other right answers. Tbc disease agent is a bacteria, smudge with airway is agreed by the students’ (p=0.0001). Whose risk of developing tbc and how was treat patients was learned increasingly by students afer training (p=0.0001). Before training, awareness of the spread of tbc to lung, lymph node and brain membrane was known and was found signifcantly (p=0.0001). Afer training, vaccination of infants (p&lt;0.001), and most common symptom of pulmonary tuberculosis (p=0.0001) is shown statistically signifcant. Afer training was thought to diagnosed tbc with skin test was statistically signifcant (p &lt;0.001). Training was not change student’s knowledge and approach this two points; whose control was necessary with tbc close contact persons’ (p=0.065) and what was the directly observed treatment (p=0.058). Discussion: Although, our students’ knowledge about tuberculosis is enough but continuing education programs, and updating of information must provide. en_US
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.12514/1450
dc.indekslendigikaynak TR-Dizin en_US
dc.language.iso en en_US
dc.relation.ispartof Journal of Clinical and Analytical Medicine en_US
dc.subject Tüberküloz en_US
dc.title Knowlodge of tuberculosis among health higher school students en_US
dc.title.alternative Sağlık yüksekokulu öğrencilerinin tüberküloz bilgi düzeyi en_US
dc.type Article en_US
dspace.entity.type Publication
gdc.author.institutional Battaloğlu İnanç, Betül
gdc.description.department MAÜ, Fakülteler, Sağlık Bilimleri Fakültesi, Hemşirelik Bölümü en_US
gdc.description.endpage 362 en_US
gdc.description.issue 3 en_US
gdc.description.publicationcategory Makale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanı en_US]
gdc.description.startpage 358 en_US
gdc.description.volume 6 en_US
gdc.identifier.trdizinid 170355
relation.isAuthorOfPublication 3bd7acfa-f85a-43c4-8f58-835ea7401b29
relation.isAuthorOfPublication df5ec882-6572-4aa4-a82d-177587c35a36
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery 3bd7acfa-f85a-43c4-8f58-835ea7401b29
relation.isOrgUnitOfPublication 1afe7739-9ea9-4c3b-af5c-fb0baee4f95c
relation.isOrgUnitOfPublication 632fabc5-6bb5-43ef-8a92-8f603b8b9d34
relation.isOrgUnitOfPublication 39ccb12e-5b2b-4b51-b989-14849cf90cae
relation.isOrgUnitOfPublication.latestForDiscovery 1afe7739-9ea9-4c3b-af5c-fb0baee4f95c

Files

Original bundle

Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
deger.pdf
Size:
1.45 MB
Format:
Adobe Portable Document Format
Description:
Tam Metin / Full Text