Türk Sı̇nemasının Yakın Dönem Hasletlerı̇ Daha Filminde Mülteciliğin Alegorisi

Research Projects

Organizational Units

Organizational Unit
03.01. Department of Radio, Television, and Cinema / Radyo, Televizyon ve Sinema Bölümü
Yeni iletişim teknolojilerinin gelişmesiyle birlikte radyo, televizyon, sinema ve internet alanları daha önce görülmemiş bir şekilde birleşmiş ve aynı potada erimiştir. Bu durum radyo, televizyon ve sinema profesyonellerinden hem medya sanatlarında teknik beceriler hem de küresel bilgiye ilişkin sosyal sorumluluk açısından beklentilerin artmasına yol açmaktadır. Bu bulgulardan yola çıkarak Mardin Artuklu Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Radyo, Televizyon ve Sinema Bölümü müfredatı, medya teknolojilerini yaratıcı ustalıkla kullanabilen, aynı zamanda entelektüel ve sorgulayıcı bakış açısına sahip profesyoneller yetiştirmektedir. Bölümde eğitim, sosyal bilimlerdeki genel teorik bilgileri iletişim çalışmaları ve medya uygulamalarıyla birleştirmektedir. İlk yıllardaki hazırlık dersleri, öğrencilere orta ve ileri düzey medya uygulamaları için gereken yaratıcı ve entelektüel temeli sağlamayı amaçlamaktadır. Üçüncü yıl, orta düzey medya uygulamalarına ve ileri medya uygulamaları ile etik, estetik ve profesyonel unsurların dikkate alındığı medya çalışmaları dersleri için gerekli becerilere odaklanmaktadır. Dördüncü yıl, öğrencilerin entelektüel aşamadan kurgu ve sunum aşamasına kadar bireysel yaratıcılıklarını ortaya koyabilecekleri bağımsız projelere odaklanıyor.

Journal Issue

Abstract

Turkish cinema has been existed at important moments since its institutionaliza- tion. These moments have been classified by the researchers who developed the li- terature of cinema studies on the temporal and narrative and stylistic scales. since it is an art form that has a social context in the foreground, cinema has a struc- ture fed by social disengagements and continuities. For this reason, in this study in which the recent period of Turkish cinema is chosen as the universe, the histo- rical process of Turkish cinema other than the recent period has also been shown. Thus, the heritage of recent Turkish cinema has been explained. In this study, it is argued that immigration and refuge are among the traits of recent Turkish cinema. This argument was made by selecting the More [Daha] film. In this study, where immigration and refuge are coded as a necessity and an escape, it has been found in the international literature that national cinemas are affected by the migration processes and in this context the situation of Turkish cinema has been examined. In the film, refuge and immigration has been allegorically analyzed by looking at the plot, the lateral processes, the confinement of refugee and the escape story of the main actor Gaza. In this context, this study focuses on the relationships between Ahad and other characters in human trafficking and his conflict with Gaza. Finally, Gaza’s alternatives to life have suffered. It has been shown that he has taken over evil and mentally chose to be a refuge.

Description

Keywords

Recent Turkish Cinema

Turkish CoHE Thesis Center URL

Fields of Science

Citation

KINA, Sezer Ahmet (2019). Türk Sı̇nemasının Yakın Dönem Hasletlerı̇ Daha Filminde Mülteciliğin Alegorisi. (Ed.) Emrah DOĞAN. Turkish Cinema researches Vol. 1 (57-70). London: IJOPEC.

WoS Q

Scopus Q

Source

Turkish Cinema researches Vol. 1

Volume

Issue

Start Page

57

End Page

70
Page Views

6

checked on Aug 16, 2025

Downloads

143

checked on Aug 16, 2025

Google Scholar Logo
Google Scholar™

Sustainable Development Goals

8

DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH
DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH Logo

16

PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS Logo