Okul Psikolojik Danışmanlarının Algılarına Göre Okul Yöneticilerin Etik Liderlik Davranışlarının İncelenmesi
dc.authorid | 0000-0003-4304-0662 | |
dc.authorid | 0000-0002-9387-0149 | |
dc.contributor.author | İş, Engin | |
dc.contributor.author | Akın, Mehmet Ali | |
dc.contributor.author | Anuştekin, Mehmet | |
dc.date.accessioned | 2023-12-12T13:14:49Z | |
dc.date.available | 2023-12-12T13:14:49Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.department | MAÜ, Fakülteler, Sağlık Bilimleri Fakültesi, Çocuk Gelişimi Bölümü | en_US |
dc.description.abstract | Bu araştırmanın amacı, okul psikolojik danışmanlarının algılarına göre okul yöneticilerinin etik liderlik davranışlarını sergileme düzeylerinin bazı demografik değişkenlere göre istatistiksel olarak anlamlı bir şekilde farklılaşıp farklılaşmadığının ortaya çıkarılmasıdır. Araştırma nicel araştırma teknikleri kullanılarak yapılan betimsel bir araştırmadır. Çalışmada öncelikle liderlik ile ilgili kavramsal çerçeve kullanılmış. Ardından liderlik ile ilgili güç kaynaklarından etik boyuta değinilmiştir. Her geçen gün önemi ve toplumda kabulü artan etik liderliğin alt boyutları ayrıntılı şekilde detaylandırılmıştır. Bu alt boyutlar çalışmanın daha iyi anlaşılması ve somutlaştırılması noktasında önem taşımaktadır. Araştırma evreni 2020-2021 eğitim öğretim yılında Diyarbakır, Mardin, Batman ve Şanlıurfa illerinde görev yapan 3000 okul psikolojik danışmanından oluşmaktadır. Araştırmanın örneklemi, basit seçkisiz örnekleme tekniğine göre seçilen 300 okul psikolojik danışmanından oluşmaktadır. Veriler, etik liderlik ölçeği uygulanarak elde edilmiştir. Elde edilen verilerin nasıl bir dağılım gösterdiğini tespit etmek için uygulanan normallik testi ile basıklık-çarpıklık katsayısı sonucunda parametrik t-testi, One-Way Anova testleri uygulanmıştır. Öğretmenlerin mesleki kıdemleri ve yaş değişkenine göre okul yöneticilerinin etik liderlik davranışlarına ilişkin algı düzeylerinde anlamlı fark bulunmuş; eğitim düzeyi değişkenine göre okul yöneticilerinin etik liderlik davranışlarına ilişkin algıları arasında anlamlı fark çıkmamıştır. Araştırmada okul psikolojik danışmanlarının yöneticilerinin etik liderlik davranış algılarının yüksek olduğu bulgularına ulaşılmıştır. Okul yöneticilerinin etik liderlik davranışlarının yüksek çıkması okullarda etik liderliğe dayalı ilişki biçiminin önemsendiğini göstermesi bakımından önemlidir. Araştırma sonucunda; araştırmaya katılan öğretmenlere göre okul yöneticilerinin yüksek düzeyde etik liderlik rollerini yerine getirmekteler. Müdürlerin yönetim süreçleri konusunda öğretmenlerin mesleki gelişimlerine katkı sağlayabilecek düzeyde yetiştirilmeleri, iletişim becerilerinin geliştirilmesi öğretim sürecinde istenen sonuçların elde edilmesi açısından önemlidir. | en_US |
dc.description.abstract | The aim of this study is to find out whether school administrators’ levels of displaying ethical leadership behaviors differ in a statistically significant way according to some demographic variables according to the perceptions of school psychological counselors. The research is a descriptive study using quantitative research techniques. In the study, first of all, the conceptual framework related to leadership was used. Then, the ethical dimension, which is one of the power sources related to leadership, is mentioned. The sub-dimensions of ethical leadership, whose importance and acceptance in society are increasing day by day, are detailed in detail. These sub-dimensions are important in terms of better understanding and concretization of the study. The research population consists of 3000 school psychological counselors working in Diyarbakır, Mardin, Batman and Şanlıurfa provinces in the 2020-2021 academic year. The sample of the study consists of 300 school counselors selected according to the simple random sampling technique. The data were obtained by applying the ethical leadership scale. Parametric t-test and One-Way Anova tests were applied as a result of the normality test and the kurtosis-skewness coefficient applied to determine the distribution of the obtained data. A significant difference was found in the perception levels of the ethical leadership behaviors of school administrators according to the professional seniority and age variable of the teachers; According to the education level variable, there was no significant difference between the perceptions of school administrators regarding ethical leadership behaviors. In the study, it was found that the ethical leadership behavior perceptions of school counselors’ administrators were high. The high level of ethical leadership behaviors of school administrators is important in terms of showing that the ethical leadership-based relationship style is given importance in schools. As a result of the research; According to the teachers participating in the research, school administrators fulfill their ethical leadership roles at a high level. It is important for principals to be trained at a level that can contribute to the professional development of teachers in terms of management processes, and to develop their communication skills in order to achieve the desired results in the teaching process. | en_US |
dc.description.citation | AKIN, M. A., Engin, İ. Ş., & ANUŞTEKİN, M. (2023). Okul Psikolojik Danışmanlarının Algılarına Göre Okul Yöneticilerin Etik Liderlik Davranışlarının İncelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 52(238), 885-908. | en_US |
dc.identifier.endpage | 908 | en_US |
dc.identifier.issn | 2791-7657 | |
dc.identifier.issue | 238 | en_US |
dc.identifier.startpage | 885 | en_US |
dc.identifier.trdizinid | 1180755 | |
dc.identifier.uri | https://dergipark.org.tr/tr/pub/milliegitim/issue/77237/1088110 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/20.500.12514/4597 | |
dc.identifier.volume | 52 | en_US |
dc.institutionauthor | İŞ, Engin | |
dc.institutionauthor | Akın, Mehmet Ali | |
dc.language.iso | tr | en_US |
dc.publisher | MİLLİ EĞİTİM | en_US |
dc.relation.ispartof | MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Makale - Uluslararası Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanı | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.subject | okul psikolojik danışman, liderlik, etik liderlik | en_US |
dc.subject | school counselor, leadership, ethical leadership | en_US |
dc.title | Okul Psikolojik Danışmanlarının Algılarına Göre Okul Yöneticilerin Etik Liderlik Davranışlarının İncelenmesi | en_US |
dc.title.alternative | The Investıgatıon Of The Ethıcal Leadershıp Behavıor Of School Admınıstrators Regardıng To School Psychologıcal Counselors’ Perceptıons | en_US |
dc.type | Article | en_US |
dspace.entity.type | Publication | |
relation.isAuthorOfPublication | 2436a5dc-cf7e-4c23-9ecd-e19c5e3ce285 | |
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery | 2436a5dc-cf7e-4c23-9ecd-e19c5e3ce285 |
Files
Original bundle
1 - 1 of 1
Loading...
- Name:
- Okul Psikolojik Danışmanlarının Algılarına Göre Okul müdürlerinin etik davranışlarının İncelenmesi 2023.pdf
- Size:
- 417.38 KB
- Format:
- Adobe Portable Document Format
- Description:
License bundle
1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
- Name:
- license.txt
- Size:
- 1.44 KB
- Format:
- Item-specific license agreed upon to submission
- Description: