MAÜ GCRIS Standart veritabanının içerik oluşturulması ve kurulumu Research Ecosystems (https://www.researchecosystems.com) tarafından devam etmektedir. Bu süreçte gördüğünüz verilerde eksikler olabilir.
 

Representation of Labourers and the Labour Problem in the Late Turkish Cinema

Loading...
Thumbnail Image

Date

2018

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Frontpage Publications Limited

Open Access Color

OpenAIRE Downloads

OpenAIRE Views

Research Projects

Organizational Units

Organizational Unit
Department of Radio, Television, and Cinema / Radyo, Televizyon ve Sinema Bölümü
Yeni iletişim teknolojilerinin gelişmesiyle birlikte radyo, televizyon, sinema ve internet alanları daha önce görülmemiş bir şekilde birleşmiş ve aynı potada erimiştir. Bu durum radyo, televizyon ve sinema profesyonellerinden hem medya sanatlarında teknik beceriler hem de küresel bilgiye ilişkin sosyal sorumluluk açısından beklentilerin artmasına yol açmaktadır. Bu bulgulardan yola çıkarak Mardin Artuklu Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Radyo, Televizyon ve Sinema Bölümü müfredatı, medya teknolojilerini yaratıcı ustalıkla kullanabilen, aynı zamanda entelektüel ve sorgulayıcı bakış açısına sahip profesyoneller yetiştirmektedir. Bölümde eğitim, sosyal bilimlerdeki genel teorik bilgileri iletişim çalışmaları ve medya uygulamalarıyla birleştirmektedir. İlk yıllardaki hazırlık dersleri, öğrencilere orta ve ileri düzey medya uygulamaları için gereken yaratıcı ve entelektüel temeli sağlamayı amaçlamaktadır. Üçüncü yıl, orta düzey medya uygulamalarına ve ileri medya uygulamaları ile etik, estetik ve profesyonel unsurların dikkate alındığı medya çalışmaları dersleri için gerekli becerilere odaklanmaktadır. Dördüncü yıl, öğrencilerin entelektüel aşamadan kurgu ve sunum aşamasına kadar bireysel yaratıcılıklarını ortaya koyabilecekleri bağımsız projelere odaklanıyor.

Journal Issue

Events

Abstract

Since its beginnings, in Turkish cinema, due to various excuses, labourers have remained to be the invisible subject”, and their troubles to be the ignored problems. In the films featuring the labourer protagonist, on the other hand, the labourers are discussed in a melodramatic approach excluding their concrete economic problems and more within love or tragic family relationships. Even though an interest in labourers and their problems awakens in the first half of 1960s within the atmosphere of freedom the New Constitution provided, this interest lasts short, and after a period of stop, it wakes up again, but disappears completely following 1980 military intervention. While about twenty films addressing to the labour problem are produced from 1962 to the end of 1980, within the thirty years from that date until 2010, only three feature length films are produced. This indifference to labourers and their problems comes to a new breaking point with the film Zerre directed in 2012. This film is followed by Dust Cloth in 2015 and My Father’s Wings in 2016.

Description

Keywords

Turkish Cinema, labour film,

Turkish CoHE Thesis Center URL

Fields of Science

Citation

WoS Q

Scopus Q

Source

Volume

Issue

Start Page

End Page