MAÜ GCRIS Standart veritabanının içerik oluşturulması ve kurulumu Research Ecosystems (https://www.researchecosystems.com) tarafından devam etmektedir. Bu süreçte gördüğünüz verilerde eksikler olabilir.
 

HIRİSTİYANLIĞIN ERKEN YÜZYILLARINDAKİ İSA TEOLOJİSİ TARTIŞMALARINDA ‘DİNAMİK MONARŞİYANİST’ AKIMA ÖZGÜ ‘MONOTEİST’ KRİSTOLOJİ ve BUNUN ‘EBİONİT’ KRİSTOLOJİYLE MUKAYESESİ

dc.contributor.author Duygu, Zafer
dc.contributor.other Department of Syriac Language and Literature / Süryani Dili ve Edebiyatı Bölümü
dc.date.accessioned 14.07.201910:49:13
dc.date.accessioned 2019-07-16T20:46:00Z
dc.date.available 14.07.201910:49:13
dc.date.available 2019-07-16T20:46:00Z
dc.date.issued 2018
dc.department [Belirlenecek] en_US
dc.department-temp Mardin Artuklu Üniversitesi en_US
dc.description.abstract Hıristiyanlığın "tevhit" anlayışı, Tanrı'yı "Baba","Oğul" ve "Kutsal Ruh" şeklinde üç ayrı hypostasisten ibaret gören "teslisçi" açılıma dayanmaktadır. Teslis hipotezi muhtemelen II. yüzyılla birlikte ortaya çıkmış ve bazı Hıristiyan ilahiyatçıların tepkilerine karşın büyük oranda IV. yüzyılda Hıristiyanlığın "ana akım" inancı haline gelmiştir. Bu bağlamda, "Oğul" tabir ettiği Mesih'i ve ayrıca Kutsal Ruh'u tanrılaştıran teslis düşüncesine karşı II. yüzyıl sonlarından itibaren ve yine Hıristiyanlık bünyesinde ortaya çıkan "gentiles" karakterli "monoteist" bazı reaksiyonlar, modern araştırmacılar tarafından "Monarşiyanizm" diye tanımlanmaktadır. Nitekim "Mesih" diye anılan İsa'yı Tanrı'nın tezahürü olarak görenler "Modalist (Şekilci) Monarşiyanistler", İsa'yı beşer addedenler ise "Dinamik (Adaptiyonist) Monarşiyanistler" biçiminde iki kategoride tasnif edilmişlerdir. Dinamik Monarşiyanistler "teslis" hipotezinin yalnızca "Baba" diye anılan şahsiyetinin "yüce" ve "eşsiz" Tanrı olduğuna inanmışlar, İsa ile Kutsal Ruh'u ise tanrısal bir mertebeye çıkarıp Tanrı'yla eşitlemekten sakınmışlardır. Bu kristoloji, İsa'ya "tanrı" olarak tapılmasını da kesin şekilde yasaklamıştır. Ancak bu akıma mensup ilahiyatçılar muhtelif tarihlerde toplanan çeşitli konsiller tarafından aforoz edilmişlerdir. Dinamik Monarşiyanizme has monoteist ilkelerin yine İsa'nın teslis dışı takipçilerinden Ebionitler ile bazı açılardan paralellik taşıdığı da anlaşılmaktadır en_US
dc.description.abstract The monotheist understanding of Christianity is based on the trinitarian interpretation which presents God in three separate hypostases as “Father”, “Son” and “Holy Spirit”. The trinitarian hypothesis probably emerged in the 2nd century. Despite the reactions of some Christian theologians it substantially became the mainstream Christian theology in the 4th century. In this context, some monotheist and gentile-origin reactions from the late 2nd century on and also forming within Christian community against the trinitarian christology that deified the Son and the Holy Spirit are identified as Monarchianists by modern scholars. Thus those who knew Jesus the Messiah as a manifestation of God and those who knew him as only a human being are categorized into two separate groups with the names of Modalist and Dynamic Monarchianists. Dynamic Monarchianists believed that only the Father in the trinitarian belief is God the High and Almighty, they avoided divinity to Jesus or the Holy Spirit and they refrained from equalizing them with God. Dynamic Monarchianist christology also precisely prohibited the worship of Jesus as God. Nevertheless Dynamic Monarchianist theologians are anathematized by the councils that convened at different times. It is also understood that there were some similarities in monotheist principles between Dynamic Monarchianists and Ebionites which were a group of the followers of Jesus that did not adopt the idea of trinity en_US
dc.identifier.endpage 343 en_US
dc.identifier.issn 1308-2922
dc.identifier.issue 31 en_US
dc.identifier.startpage 329 en_US
dc.identifier.trdizinid 276714
dc.identifier.uri https://trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/TWpjMk56RTBOQT09
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.12514/1685
dc.identifier.volume 0 en_US
dc.indekslendigikaynak TR-Dizin en_US
dc.language.iso tr en_US
dc.relation.ispartof Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi en_US
dc.relation.publicationcategory Dergi en_US]
dc.subject Sosyal Bilimler en_US
dc.subject Disiplinler Arası en_US
dc.title HIRİSTİYANLIĞIN ERKEN YÜZYILLARINDAKİ İSA TEOLOJİSİ TARTIŞMALARINDA ‘DİNAMİK MONARŞİYANİST’ AKIMA ÖZGÜ ‘MONOTEİST’ KRİSTOLOJİ ve BUNUN ‘EBİONİT’ KRİSTOLOJİYLE MUKAYESESİ en_US
dc.title.alternative THE MONOTHEIST CHRISTOLOGY OF DYNAMIC MONARCHIANISM IN THE EARLY CENTURIES OF CHRISTIANITY AND ITS COMPARISON WITH THE CHRISTOLOGY OF THE EBIONITES en_US
dc.type Article en_US
dspace.entity.type Publication
relation.isAuthorOfPublication f859ceeb-e420-495a-96bc-7834f8c77f0b
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery f859ceeb-e420-495a-96bc-7834f8c77f0b
relation.isOrgUnitOfPublication 1f79158c-7ffb-4a92-ad4a-e176b12eaf26
relation.isOrgUnitOfPublication.latestForDiscovery 1f79158c-7ffb-4a92-ad4a-e176b12eaf26

Files