MAÜ GCRIS Standart veritabanının içerik oluşturulması ve kurulumu Research Ecosystems (https://www.researchecosystems.com) tarafından devam etmektedir. Bu süreçte gördüğünüz verilerde eksikler olabilir.
 

Byzantine Monastic Communities: Alternative Families?

No Thumbnail Available

Date

2013

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

ASHGATE PUBLISHING LTD

Open Access Color

OpenAIRE Downloads

OpenAIRE Views

Research Projects

Organizational Units

Organizational Unit
Department of History / Tarih Bölümü
Tarih Bölümü Türkçe ve Arapça dillerinde lisans, tezli, tezsiz yüksek lisans ve doktora programlarına sahiptir. Öğretim elemanları Ortaçağ'dan Cumhuriyet dönemine farklı zaman aralıkları ve farklı coğrafyalarda ağırlıklı olarak Osmanlı ve Ortadoğu coğrafyası ile ilgili araştırmalar yapmaktadır. Sosyo-ekonomik, siyasi, idari ve kültürel tarih yazımında öğrencilere, araştırmacılara ve bölge tarihiyle ilgilenen tarihseverlere rehberlik edilmektedir. Programda yerel tarihten dünya tarihine geniş bir yelpazeyle açılan dersler ile öğrencilerin ve araştırmacıların uzmanlaşmak istedikleri konuda ihtisas sahibi olmaları hedeflenmektedir. Mardin şehri ve yer aldığı bölgenin zengin kültürel değerlerinden beslenen Tarih bölümü, objektif tarih yazımı bilincini güçlendirmeyi amaçlamaktadır.

Journal Issue

Events

Abstract

Byzantine monks addressed each other as fathers, sons or brothers, and monastic texts from the Middle Byzantine period are replete with terms and concepts that have the family as their original context. This chapter presents evidence for such spiritual' relationships within Byzantine monasteries and asks whether one can consider them as alternative families. It demonstrates that even after tonsure the relationship between spiritual fathers and their sons remained an important feature of monastic life. In late antiquity the lavra was only one of a range of social settings within which men could pursue a monastic lifestyle. The chapter then explores monastic rules from the late tenth and eleventh centuries, in order to assess whether this status quo underwent changes over time. It argues that the relationship between mentor and disciple reflects a broader culture of social networking, which shares important traits with the nuclear family but cannot be reduced to it.

Description

Keywords

History

Turkish CoHE Thesis Center URL

Fields of Science

Citation

WoS Q

Scopus Q

Source

APPROACHES TO THE BYZANTINE FAMILY

Volume

14

Issue

Start Page

345

End Page

358