Mela, wekî tîpekî pêkenokên kurdî

Thumbnail Image

Date

2018

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Mardin Artuklu Üniversitesi

Open Access Color

OpenAIRE Downloads

OpenAIRE Views

Research Projects

Organizational Units

Department
12.02. Kurdish Language and Culture Programme / Kürt Dili ve Kültürü Programı
Türkiye’deki Kürt Dili ve Kültürü çalışmalarında öncü bir kurum olan Anabilim Dalımız 2010 yılında kurulmuştur. Anabilim dalımızın eğitim-öğretim kadrosu 1 Profesör, 2 Doçent, 6 yardımcı doçent, 9 öğretim görevlisi, 2 uzman, 16 araştırma görevlisinden oluşmaktadır. Bölümün amaçları arasında Kürt dili ve diyalektlerinin (Kurmancî, Zazakî, Sorani, Lorî, Goranî) edebiyatları, tarihleri ve kültürlerinin disiplinlerarası tarzda araştırılarak tanıtılması eğitim-öğretim ve araştırma faaliyetlerinde bulunmak ve öğrencilerinin bilimsel araştırmacı özelliklerini kazanmasına yardımcı olmak vardır. Öğrenimleri süresince öğrencilere Anabilim Dalının zengin görsel-işitsel kaynakları da kullanılarak teorik bilgi ve uygulama becerileri kazandırılır. Tanınmış araştırmacıların katıldığı konferanslar ve gerek tanınmış Kürt/Diğer milletlerin yazar ve şairlerin gerekse de bölüm mensuplarının sunduğu konuşma ve tebliğlerle verilen eğitim zenginleştirilmektedir. Bu amaçla Batı ve Doğu dünyasının yazınsal eserleri, akımları ve kuramları yakından incelenmekle birlikte, dili bütün bileşenleriyle olabildiğince kapsamlı bir şekilde ele alınarak hedeflenmektedir. Edebiyat tarihi ve metin çözümlemelerinin yanı sıra yazınsal dil çözümlemesi, dilbilim, çeviri, dil-kültür-birey ilişkisi, eleştiri kuramları ve kültürel çalışmaları da içeren bir program sunulmaktadır. Öğrencilere kapsamlı, karşılaştırmalı, analitik ve eleştirel düşünebilme yetilerinin kazandırılması, onların toplumsal olguları inceleme ve tartışma yöntemlerini geliştirebilen, günümüz kültür politikalarına ve etkileşimlerine tutarlı yaklaşımlar oluşturabilen ve her şeyden önce sorgulayabilen bireyler olarak topluma kazandırılmasına önem vermektedir. Ayrıca öğrencileri içinde bulundukları akademik ortamda okuma, araştırma, yazma konularında desteklemek için derslerimiz bulunmaktadır. Kürt Edebiyatının dönem, yazar, edebi türleri ve eserleri belli bir düzen içinde incelenip, kuramsal bilgiler ile desteklenmektedir. Yürütülen programın eğitim-öğretim dili % 100 Kürtçe’dir. Hali hazırda tezli ve tessiz yüksek lisans öğrencileri mevcuttur. Programdan mezun olanlar Kürdolog ünvanı alacaktır. Kürt Dili ve Kültürü Bölümü mezunları, mesleki açıdan ülkemizin gereksinimlerine uygun nitelikte, uluslararası ve kültürel yönden donanımlı bireyler olarak bankacılık, uluslararası ilişkiler, yayıncılık, turizm, gazetecilik, devlete ve özel sektöre bağlı medya kuruluşları gibi toplumun farklı sektörlerinde hizmet verebilirler. Eğitim sertifikası alan mezunlar devlete ya da özel kuruluşlara bağlı okullarda ve üniversitelerde öğretmenlik veya okutmanlık yapabilmektedirler. Çevirmen, yazar ve editör olarak da çalışabilmektedirler.

Journal Issue

Abstract

Fıkra, Kürt Halk Edebiyatının en yaygın ve yaşayan türlerinden biridir. Fıkra kelimesi her ne kadar gülme eylemini çağrıştırsa da bu türün detaylarına inildiğinde fıkranın gülmeyle birlikte; acı, üzüntü, kaygı, ölüm, korku gibi bütün insani duygu ve düşünceleri barındırdığı görülür. Bu tezin konusu, Kürt fıkraları ve Kürt fıkralarında hoca/imam tiplemesidir. Kürtçe yayınlanmış fıkra kitaplarındaki Kürt fıkra tiplemelerini belirtmek ve hoca tipinin bu tiplemeler arasındaki yerini ve öneminî betimlemek bu çalışmanın temel amacıdır. Tezin sınırı yayımlanmış Kürt fıkralarıyla sınırlı olup nadiren sözel kaynaklardan yararlanma yoluna gidilmiştir. Kürt fıkraları hakkında yazılmış detaylı çalışmalardan biri olması, bu çalış-manın asıl önemini oluşturmaktadır. Veri, örnek ve sonuçlarıyla betimleyici yöntem-den yararlanılan bu çalışmada, bir taraftan fıkra kavramı ve türü hakkında bilgi veri-lirken diğer taraftan 'mela'nın nasıl bir fıkra tipi olduğu belirtilmiştir. Çalışmanın sonucunda, 'mela'nın Kürt fıkralarında yaygın ve bilinen biri olduğu ve tipleştiği; 'mela' tipi üzerinden anlatılan birçok fıkranın da bunu destekler mahiyette olduğu görülmüştür.
Anecdote is one of the most common and living type of Kurdish Folklore. Although it evokes the act of laughing, the details related includes suffering, sadness, anxiety, death, fear, all human emotions and thoughts. The subject of this thesis is the type of hodja/mollah in Kurdish anacdotes. The objective of this study is to indicate the Kurdish anecdotes types in the published Kurdish joke books and to define the position of the hodja's type among these various types and the main themes. The limit of the thesis is restricted to pub-lished Kurdish anecdotes and verbal sources rarely has been used. The fact that it is a detailed and one of the study about the Kurdish anecdotes constitutes the main significance of this study. This study, which utilizes descriptive method with data, examples and conclusions, it, on one side, gives information about the concept and type of an hodja, while on the other side, it states how "hodja's" is an anecdote. As a result of the work, 'hodja' is a shared and well-known person in Kurdish anecdotes, it has been seen that many of the fictions that are described through the hodja's type also support this.

Description

Keywords

Kürt, Kürtçe Fıkralar, Tip, Hoca/İmam, Kurd, Kurdish anecdotes, Type, Mollah/Hodja, Doğu Dilleri ve Edebiyatı, Eastern Linguistics and Literature

Turkish CoHE Thesis Center URL

Fields of Science

Citation

WoS Q

Scopus Q

Source

Volume

Issue

Start Page

1

End Page

144
Page Views

12

checked on Oct 20, 2025

Downloads

112

checked on Oct 20, 2025

Google Scholar Logo
Google Scholar™

Sustainable Development Goals

SDG data is not available