Supply Chain Management Practices and Their Impact on Competitive Advantage of Turkish Smes

No Thumbnail Available

Date

2024

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Elite Scientific Publications

Open Access Color

OpenAIRE Downloads

OpenAIRE Views

Research Projects

Organizational Units

Organizational Unit
04.02. Department of Management / İşletme Bölümü
İşletme Bölümü, çağdaş işletmeciliğin temel kural ve ilkelerini teorik ve uygulamalı olarak,küresel dünyanın ve ülkemizin iş dünyası koşullarına uygun biçimde vermeyi amaçlayan bir bölümdür. Bölümümüz yönetim, muhasebe, pazarlama, finans, inovasyon, üretim ve insan kaynakları gibi işletmelerin ihtiyaç duyduğu alanlarda uzman elemanlar yetiştirerek iş dünyasına nitelikli insan kaynağı kazandırmayı amaç edinmiştir. Bölümümüz, zengin ve nitelikli öğretim kadrosuyla gerek Türkiye’de gerekse küresel dünyada nitelikli ve iddialı öğrencileryetiştirerek onların rekabetçi yeni Dünya ortamında başarılı olmalarını sağlamaya çalışmaktadır. Teorik ve uygulamalı bir formasyonla yetişen öğrencilerimiz,iş dünyasının her alanında rahatlıkla istihdam imkânı bulabilmektedir. Bölümden mezun olan öğrenciler özel sektörün yanı sıra kamu sektöründe de çalışabilmektedirler. Bölümümüzdeki öğretim kadrosunun zenginliği mesleki uygulamalarda bütünlük sağlamakta, uygulamada karşılaşılan eksiklikleri gidermeye yönelik önemli bir hareket niteliği kazandırmaktadır. Bu da öğrencilerimizi gerek ulusal gerekse küresel pazarlarda avantajlı hale getiren önemli bir husustur. Bölümümüz öğrencileri Mardin Artuklu Üniversitesi bünyesindeki bölümler arasında çift anadal ve yandal uygulamasından yararlanabilmektedirler. Öğrencilerimizin özellikle İktisat Bölümü’nde çift anadal yapması için gerekli düzenlemeler yapılmış ve alt yapı hazırlanmıştır. Öğrencilerimiz için İşletme ve İktisat Bölümlerinin seçmeli ders havuzları birleştirilmiş ve isteyen istediği bölümden uzmanlaşmak istediği alana göre ders seçebilmektedir. Ayrıca çift anadal yapmak isteyenler için İşletme ve İktisat Bölümlerinin zorunlu derslerinin önemli bir kısmı aynı olmuş, kalan dersler de karşılıklı olarak seçmeli ders havuzuna eklenmiştir. Fakültemizde yeni açılan Uluslararası Ticaret ve İşletmecilik Bölümü içinde bu sisteme entegre olma çalışmaları devam etmektedir. Söz konusu alt yapıdan dolayı isteyen öğrencilerimiz İşletme’nin yanı sıra İktisat Bölümü’nün (yakın bir gelecekte Uluslararası Ticaret ve İşletmecilik Bölümü de alternatif olarak eklenecektir) diplomasını da alarak mezun olma imkanına sahiptirler. Öğrencilerimiz bunun dışındaki bölümlerde de çift anadal veya yandal yapabilmektedirler. Öğrencilerimiz Erasmusdeğişim programı kapsamında Avrupa’da anlaşmalı üniversitelerde eğitim görebilmektedirler. Bununla birlikte öğrencilerimizin benzer biçimde Erasmus programı kapsamında Avrupa’da bir şirkette ya da herhangi bir kurum/kuruluşta staj yapma imkanına sahiptir.

Journal Issue

Abstract

This study aims to examine how supply chain management practices, such as strategic partnerships with suppliers, customer relationship management, and lean systems, influence competitive advantage in SMEs in Turkey. The study conducted a comprehensive review of relevant literature and developed a theoretical framework and model. Ultimately, this study conceptualizes supply chain management practices as valuable resources that can lead to competitive advantage for SMEs in Turkey. The integration of these practices into daily business operations is viewed as essential for SMEs seeking to enhance operational efficiency, reduce costs, and achieve sustainable growth in an increasingly competitive global market. A questionnaire was designed based on previous literature to measure the variables. To analyze the correlations between the study variables, appropriate statistical methods and multiple linear regression techniques were used to determine the effect of the independent variables on the dependent variable. The data collection process focused on assessing how different SCM practices directly and indirectly influence competitive advantage, considering the unique challenges faced by SMEs in Turkey. The questionnaire was distributed to workers and owners of companies in several states in Turkey, and the distribution process resulted in 437 responses from managers and owners of small and medium-sized companies. The survey instruments underwent a systematic review to evaluate their validity and reliability. The Statistical Package for the Social Sciences (SPSS) was used to analyze the data. Results indicated that supply chain management practices, such as strategic partnerships with suppliers, customer relationship management, and lean systems, significantly predicted competitive advantage. This finding highlights the importance of fostering strong supplier relationships, optimizing customer interactions, and adopting lean methodologies to achieve long-term success. To gain a competitive advantage, the study recommends managers and business owners implement effective supply chain management strategies. In addition, policies should be put in place to encourage the adoption of these practices by SMEs in Turkey. Furthermore, the study calls for increased governmental support in providing training, financial incentives, and infrastructure improvements to enable wider adoption of SCM practices. This study contributes to the current body of knowledge on supply chain management practices. © (2023), (Elite Scientific Publications). All Rights Reserved.

Description

Keywords

Competitive Advantage, Management And Organization, Supply Chain Management, Supply Chain Management Practices, Türkiye

Turkish CoHE Thesis Center URL

Fields of Science

Citation

WoS Q

N/A

Scopus Q

Q4

Source

Pakistan Journal of Life and Social Sciences

Volume

22

Issue

2

Start Page

8808

End Page

8821
Page Views

8

checked on Sep 17, 2025

Google Scholar Logo
Google Scholar™
OpenAlex Logo
OpenAlex FWCI
0.0

Sustainable Development Goals

3

GOOD HEALTH AND WELL-BEING
GOOD HEALTH AND WELL-BEING Logo

8

DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH
DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH Logo

9

INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE
INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE Logo

12

RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION
RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION Logo

17

PARTNERSHIPS FOR THE GOALS
PARTNERSHIPS FOR THE GOALS Logo