KLASİK TÜRK VE FARS EDEBİYATLARINDA İNSANIN EĞİTİLEBİLİRLİĞİ VE BİR MÜBALAĞA UNSURU OLARAK TERBİYE KUDRETİ

dc.contributor.author Yakut, Emrullah
dc.contributor.other 02.15. Department of Turkish language and Literature / Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü
dc.contributor.other 02. Faculty of Letters / Edebiyat Fakültesi
dc.contributor.other 01. Mardin Artuklu University / Mardin Artuklu Üniversitesi
dc.date.accessioned 2022-01-25T08:30:07Z
dc.date.available 2022-01-25T08:30:07Z
dc.date.issued 2021
dc.description.abstract Sa’dî’nin Gülistân ve Mevlânâ’nın Mesnevî adlı eserleri Osmanlı-Türk toplumunda en çok okunan Farsça metinler olmuş,toplumun ruh ve zihin dünyasını derinden etkilemiştir. Gülistân daha ziyade medreseler üzerinden, Mesnevî ise tasavvufmüesseseleri vasıtasıyla tesirini göstermiştir. Gerek toplumda ve gerekse edebiyatta uyandırdığı akisler itibariyle kurucumetin olarak nitelendirilebilecek bu eserler didaktik bir mahiyete sahiptir. Bunun yanı sıra her iki müellifin eserlerinde eğitimedair doğacı ve yetiştirmeci görüşleri tartışmaları dönemin eğitim anlayışının tespiti açısından değerli veriler sunar. Sa’dî-iŞîrâzî’nin aynı zamanda bir eğitimci olması bu görüşleri daha önemli kılmaktadır.Bu makalede Gülistân ve Mesnevî’deki eğitime dair görüşler ortaya konulduktan sonra klasik Türk ve Fars şiirinde bu meseleninne yönde tezahür ettiği tespit edilmekte ve eğitim hakkındaki bu kanaatlerin bir neticesi olarak terbiyenin şiirde nasıl birmübalağa unsuruna dönüştüğü ele alınmaktadır. en_US
dc.description.abstract Sa'dî's Gulistan and Rumî's Mathnawi were the most read Persian texts in the Ottoman - Turkish society and they deeply affected the spiritual and mental world of the society. Gulistan mostly had its influence through madrasahs while Mathnawi did this through Sufism institutions. These works, which can be described as founding texts in terms of the flows they evoke in society and literature, have a didactic nature. In addition, both authors' discussions of naturalist and educator views on education in their works provide valuable data in terms of determining the understanding of education of the period. The fact that Sa’dî-i Şîrâzî is also an educator makes these views more important. In this article, after revealing the views on education in Gulistan and Mathnawi, it is determined in what direction this issue is manifested in the classical Turkish and Persian poetry and how education turns into an element of exaggeration in the poem as a result of these opinions about education. en_US
dc.identifier.citation YAKUT E (2021). KLASİK TÜRK VE FARS EDEBİYATLARINDA İNSANIN EĞİTİLEBİLİRLİĞİ VE BİR MÜBALAĞA UNSURU OLARAK TERBİYE KUDRETİ. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 0(43), 179 - 190. Doi: 10.30794/pausbed.697204 en_US
dc.identifier.doi 10.30794/pausbed.697204
dc.identifier.uri https://doi.org/10.30794/pausbed.697204
dc.identifier.uri https://app.trdizin.gov.tr/makale/TkRVd09EZzVPUT09/klasik-turk-ve-fars-edebiyatlarinda-insanin-egitilebilirligi-ve-bir-mubalaga-unsuru-olarak-terbiye-kudreti
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.12514/3006
dc.indekslendigikaynak TR-Dizin en_US
dc.language.iso tr en_US
dc.publisher Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi en_US
dc.relation.ispartof Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject Divan Şiiri, Mesnevî, Gülistân, Eğitim, Çocuk eğitimi. en_US
dc.subject Divan Poetry, Mathnawi, Gulistan [Golestan], Education, Sa'dî, Rumî. en_US
dc.title KLASİK TÜRK VE FARS EDEBİYATLARINDA İNSANIN EĞİTİLEBİLİRLİĞİ VE BİR MÜBALAĞA UNSURU OLARAK TERBİYE KUDRETİ en_US
dc.title.alternative EDUCABILITY OF HUMAN IN CLASSICAL TURKISH AND PERSIAN LITERATURES AND THE POWER TO EDUCATE AS AN ELEMENT OF EXAGGERATIONE en_US
dc.type Article en_US
dspace.entity.type Publication
gdc.author.id 0000-0002-1268-1806
gdc.author.institutional Yakut, Emrullah
gdc.coar.access open access
gdc.coar.type text::journal::journal article
gdc.description.department MAÜ, Fakülteler, Edebiyat Fakültesi, Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü en_US
gdc.description.endpage 190 en_US
gdc.description.issue 43 en_US
gdc.description.publicationcategory Makale - Uluslararası Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanı en_US
gdc.description.startpage 179 en_US
gdc.description.volume 0 en_US
gdc.identifier.trdizinid 450889
gdc.openalex.fwci 0.0
relation.isAuthorOfPublication 0a1fb79c-71e1-4de9-948e-556430bbf8dd
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery 0a1fb79c-71e1-4de9-948e-556430bbf8dd
relation.isOrgUnitOfPublication 772e3c30-983f-465e-85f0-72c412f2a7b5
relation.isOrgUnitOfPublication 53031234-d01f-45d0-9ce1-acef5d93d46e
relation.isOrgUnitOfPublication 39ccb12e-5b2b-4b51-b989-14849cf90cae
relation.isOrgUnitOfPublication.latestForDiscovery 772e3c30-983f-465e-85f0-72c412f2a7b5

Files

Original bundle

Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
b553f033-eb41-4ec9-9d29-ee743962be42.pdf
Size:
616.38 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
Description:
Full Text - Article

License bundle

Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
1.44 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: