Yatsı Namazının Son Vaktine Dair Tartışmalara Bir Katkı

No Thumbnail Available

Date

2014

Authors

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Open Access Color

OpenAIRE Downloads

OpenAIRE Views

Research Projects

Journal Issue

Abstract

Namaz, vakitleri belirlenmiş bir ibadettir. Kur’an ayetleri bu ibadetin vakitlerini, başlangıç ve bitiş noktalarını belirlemeksizin genel olarak ve zannî bir delaletle beyan etmiştir. Sünnet ise namaz vakitlerinin başlangıç ve bitiş noktalarını açık bir şekilde belirlemiştir. Ancak bazı vakitlerle ilgili gelen farklı rivayetler veya kullanılan ifadeye verilen farklı anlamlar, bunlarla ilgili görüşlerin farklı olmasına sebep olmuştur. Yatsı namazının son vakti de kendisine dair farklı rivayetlerin bulunduğu bu tür vakitlerdendir. Bu rivayetler bir araya getirildiğinde, Hz. Peygamber (s.a.s.)’in genelde yatsı namazını, şafak battıktan sonra gecenin üçte biri geçinceye kadarki vakit arasında kıldığı ve genelde bu vakitten sonraya tehir etmediği, bazen ise gece yarısına kadar tehir ettiği, istisna olarak da gecenin çoğunun geçtiği vakte kadar tehir ettiği söylenebilir. Bu farklılık fakihlerin görüşlerine de yansımıştır. Bir kısmı yatsı namazının vaktinin gece yarısına kadar, bir kısmı fecre kadar, az bir kısmı ise gecenin üçte birine kadar uzadığını savunmuştur.
Salat (prayer) is time fixed worship. The Qur’anic verses affirmed the times of prayers without determining certain times for the start and end points. However, the Sunnah specified clearly the start and end points for the times of prayers. However, the different narrations concerning some prayer times or the different meanings of the expressions, caused the differentiation of opinions about them. The end point of the time of Isha-prayer is one of this type, because there are different narrations about it. When these traditions are brought together, it can be said that the Prophet (pbuh) generally prayed Isha-prayer starting from the beginning of night (after disappearance of the redness on the horizon) in one third of the night, and he did not delayed after that time. Sometimes, he delayed till midnight and he exceptionally postponed it after midnight until before the dawn. This difference has been reflected in the opinion of jurists, a small group advocated the one third of the night as the time of Isha, but another part of scholars accepted the midnight as the end point for time of Isha. Some other scholars said that the time of Isha prayer lasts till the dawn.

Description

Keywords

Din Bilimi

Turkish CoHE Thesis Center URL

Fields of Science

Citation

WoS Q

Scopus Q

Source

Diyanet İlmi Dergi

Volume

50

Issue

3

Start Page

9

End Page

30
Google Scholar Logo
Google Scholar™

Sustainable Development Goals

1

NO POVERTY
NO POVERTY Logo

2

ZERO HUNGER
ZERO HUNGER Logo

6

CLEAN WATER AND SANITATION
CLEAN WATER AND SANITATION Logo

7

AFFORDABLE AND CLEAN ENERGY
AFFORDABLE AND CLEAN ENERGY Logo

8

DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH
DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH Logo

9

INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE
INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE Logo

10

REDUCED INEQUALITIES
REDUCED INEQUALITIES Logo

11

SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES
SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES Logo

16

PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS Logo

17

PARTNERSHIPS FOR THE GOALS
PARTNERSHIPS FOR THE GOALS Logo