Konaklama İşletmeciliği Bölümü Koleksiyonu
Permanent URI for this collectionhttps://hdl.handle.net/20.500.12514/103
Browse
Browsing Konaklama İşletmeciliği Bölümü Koleksiyonu by Author "01. Mardin Artuklu University / Mardin Artuklu Üniversitesi"
Now showing 1 - 20 of 42
- Results Per Page
- Sort Options
Book Part 21. YÜZYIL BİLGİ VE BECERİLERİ: SOSYAL SORUMLULUK(2020) Özaltaş Serçek, Gülseren; Özaltaş Serçek, Gülseren; Harman, Serhat; Harman, Serhat; 11.03. Department of Tourism Management / Turizm İşletmeciliği Bölümü; 11.02. Department of Tourism Guidance / Turizm Rehberliği Bölümü; 11. Faculty of Tourism / Turizm Fakültesi; 01. Mardin Artuklu University / Mardin Artuklu ÜniversitesiSosyal Sorumluluk Kavramı ve Gelişimi Bireysel sorumluluk kişinin kendi davranışının sonucunu üstlenmesi olarak ele alınmakta olup kurumsal sosyal sorumluluk, kurumların bulunduğu topluma ve yasalara uygun davranış sergilemesi ve sonucunu üstlenmesi olarak tanımlanabilir.Book Part Akdeniz Bölgesi(2022) Özaltaş Serçek, Gülseren; Özaltaş Serçek, Gülseren; Çimar, Süleyman; 11.03. Department of Tourism Management / Turizm İşletmeciliği Bölümü; 11. Faculty of Tourism / Turizm Fakültesi; 01. Mardin Artuklu University / Mardin Artuklu ÜniversitesiBölgenin Genel Özellikleri Yurdumuzun güneyinde adını aldığı Akdeniz kıyısı boyunca uzanan, sahip olduğu 120.000 km²’lik yüz ölçümü büyüklüğü ile Türkiye yüz ölçümü toplamının yaklaşık %15’i kadar büyüklüğe sahip olan Akdeniz Bölgesi alan büyüklüğü bakımından bölgeler arasında beşinci sırada yer alır (1). Akdeniz bölgesinin batısında Ege Bölgesi, kuzey sınırında İç Anadolu düzlükleri, doğusunda Doğu Anadolu engebeleri ile Güneydoğu Anadolu plâtoları yer bulunmaktadır (2).Book Part AŞÇILIK EĞİTİMİ ALAN ÖĞRENCİLERİN MESLEKİ YETERLİLİKLERİNİN İNCELENMESİ(2019) Özaltaş Serçek, Gülseren; Özaltaş Serçek, Gülseren; Çimar, Süleyman; 11.03. Department of Tourism Management / Turizm İşletmeciliği Bölümü; 11. Faculty of Tourism / Turizm Fakültesi; 01. Mardin Artuklu University / Mardin Artuklu ÜniversitesiThe changes and improvements in the food and beverage sector, is creating more necessity for qualified personnel. The training of qualified personnel depends on the quality of the education to have well-trained and qualified personnel. In this study, the quality of the education of the students who are being trained at the vocational high schools’ cookery education departments was evalueted by the conlusion af the survey which is applied to the managing personnel of the facilities fort he intership. A wide measure literature study has been made about the cookery training given in the vocational high schools, and the qualifications of the students are determined. In the director of determined qualifications, survey questions have been prepared to measure how much of the qualifications the students have gained in theorical and practical aspects. The surveys have been applied to the 382 managing personnels working in the kitchens of the 4-5 stars hotels and touristic restaurants which are doing internship practices in İstanbul. The outcome data was processed through SPSS 21. application (Statical Package for the Social Sciences) and analyzed. Frequency analysis was used to calculate the distribution of the response to each question in the survey. Descriptive Analysis was used to show the mean values of the Likert-type questions. In the study, T (Student) test was used to determine whether there was a significant difference between the averages of theoretical and practical proficiency levels. As a result of the analysis, it was determined that the students who have received the cookery education gained the highest qualifications with a theoretical average of 4.22, in practice, it was found that they gained a lower level than the theoretical level with an average of 3.91. A statistically significant difference was found between the theoretical and practical training given. As a result of the interviews conducted with responsible personnel, the reasons for the inadequacy of the quality of education were determined and suggestions were made on what should be done to increase the quality.Presentation Bölgesel Turizmin Gelişmesinde Kalkınma Ajanslarının Rolü: Mardin Örneği(I. Eurasia International Tourism Congress: Current Issues, Trends, and Indicators, 2015) SARI, Yaşar; Aykol, Şehmus; AYKOL, Şehmus; GÜLERTEKİN GENÇ, Seray; Kodaş, Betül; KODAŞ, Betül; 11.01. Department of Gastronomy and Culinary Arts / Gastronomi ve Mutfak Sanatları Bölümü; 11.03. Department of Tourism Management / Turizm İşletmeciliği Bölümü; 11. Faculty of Tourism / Turizm Fakültesi; 01. Mardin Artuklu University / Mardin Artuklu ÜniversitesiKalkınma ajansları bölgelerarası kalkınma farklarının azaltılmasında önemli roller üstlenmiştir. Turizm bölgelerarası kalkınma farklarının azaltılmasında en önemli sektörlerin başında gelmektedir. Bu çalışmada DİKA’nın (Dicle Kalkınma Ajansı) Mardin İli genelinde turizme olan katkılarının incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışmada veri toplama tekniği olarak nitel araştırma yöntemlerinden görüşme tekniği ve doküman analizi kullanılmıştır. Araştırmada amaçlı örnekleme yönteminden faydalanılmıştır. 30 Ocak 2015 tarihinde bir kişiyle yüz yüze görüşme yapılmıştır. Elde edilen bulgulara göre DİKA’nın turizm gelişmesine yönelik Mardin İlinde planlama, programlama ve danışmanlık hizmetleri verdiği; bunun yanında mali ve teknik desteklerde de bulunduğu görülmektedir. Ancak, yapılan yatırımların tam anlamıyla istenilen düzeyde olmadığı tespit edilmiştir. Bu bağlamda gerek araştırmacılara gerekse uygulamacılara bir takım öneriler sunulmuştur.Presentation BÖLGESEL TURİZMİN GELİŞMESİNDE KALKINMA AJANSLARININ ROLÜ: MARDİN ÖRNEĞİ(2015) SARI, Yaşar; Aykol, Şehmus; AYKOL, Şehmus; GÜLERTEKİN GENÇ, Seray; Kodaş, Betül; KODAŞ, Betül; 11.01. Department of Gastronomy and Culinary Arts / Gastronomi ve Mutfak Sanatları Bölümü; 11.03. Department of Tourism Management / Turizm İşletmeciliği Bölümü; 11. Faculty of Tourism / Turizm Fakültesi; 01. Mardin Artuklu University / Mardin Artuklu ÜniversitesiKalkınma ajansları bölgelerarası kalkınma farklarının azaltılmasında önemli roller üstlenmiştir. Turizm bölgelerarası kalkınma farklarının azaltılmasında en önemli sektörlerin başında gelmektedir. Bu çalışmada DİKA’nın (Dicle Kalkınma Ajansı) Mardin İli genelinde turizme olan katkılarının incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışmada veri toplama tekniği olarak nitel araştırma yöntemlerinden görüşme tekniği ve doküman analizi kullanılmıştır. Araştırmada amaçlı örnekleme yönteminden faydalanılmıştır. 30 Ocak 2015 tarihinde bir kişiyle yüz yüze görüşme yapılmıştır. Elde edilen bulgulara göre DİKA’nın turizm gelişmesine yönelik Mardin İlinde planlama, programlama ve danışmanlık hizmetleri verdiği; bunun yanında mali ve teknik desteklerde de bulunduğu görülmektedir. Ancak, yapılan yatırımların tam anlamıyla istenilen düzeyde olmadığı tespit edilmiştir. Bu bağlamda gerek araştırmacılara gerekse uygulamacılara bir takım öneriler sunulmuşturArticle Covid-19 Pandemi Sürecinin Otel İşletmelerine Etkisi: Şanlıurfa Örneği(2022) Gutnu, Mehmet Murat; Gutnu, Mehmet Murat; Özaltaş Serçek, Gülseren; Özaltaş Serçek, Gülseren; 17.08. Department of Hotel, restaurant and Catering / Otel, Lokanta ve İkram Hizmetleri Bölümü; 11.03. Department of Tourism Management / Turizm İşletmeciliği Bölümü; 11. Faculty of Tourism / Turizm Fakültesi; 17. Vocational Higher School / Meslek Yüksekokulu; 01. Mardin Artuklu University / Mardin Artuklu ÜniversitesiAmaç - Bu çalışmanın amacı Covid-19 pandemisinin turizm sektöründeki etkisini Şanlıurfa’da bulunan otel işletmeleri özelinde incelemektir. Yöntem - Araştırmada Şanlıurfa ilinde bulunan 7 otel işletmesi ile görüşülerek Covid-19 pandemisinin etkisi nitel yöntemlerden görüşme tekniği ile otel yöneticilerinden bilgiler alınmıştır. Alınan bilgiler ışığında veriler kodlanarak incelenmiştir. Bulgular - Araştırmada Covid-19 pandemisinin işletmeleri kapasite, karlılık, işgücü ve satışlar konusunda olumsuz etkilediği sonucuna varılmıştır. İşletmelerin tamamı “Güvenli Turizm Sertifikası” almıştır. İşletmeler öz sermayeleri ve bütçe konusunda da bütçelerinde oldukça fazla sapma yaşandığını ifade etmişlerdir. Ancak alınan tedbirler ve planlamalar konusunda da öngörülemezlik nedeniyle belirsizlik yaşandığı görülmektedir. Covid-19 pandemisinin işlemelere fırsat sunmadığı ifade edilmiştir. Genel olarak kenti turizm açısından avantajlı buldukları ve pandemi sonrasında turizm açısından büyük bir gelişim beklendiği ifade edilmektedir. Tartışma - Covid-19 pandemisi bir kriz olarak kabul edilmekle birlikte turizm sektörünü ve ekonomiyi uzun dönem olumsuz etkileyeceği düşünülmektedir. Özellikle ekonomik olarak işletmeleri etkilediği, bütçelerinde sapma yaşandığı düşünüldüğünde, sadece bu durum değil genel olarak birçok kriz yaşanma olasılığına karşı sektörde karar alıcılar, işletmeler, yöneticiler, yatırımcılar hazırlıklı olmalı ve önlemleri almalıdırlar.Article Destinasyon markalaşmasında gastronomi turizmin yeri ve önemi(Journal of Tourism Theory and Research, 2015) Özaltaş Serçek, Gülseren, Sadık Serçek; Özaltaş Serçek, Gülseren; 11.03. Department of Tourism Management / Turizm İşletmeciliği Bölümü; 11. Faculty of Tourism / Turizm Fakültesi; 01. Mardin Artuklu University / Mardin Artuklu ÜniversitesiDestinasyonların pazarlanmasında gastronomik unsurlardan yararlanılması son yıllarda giderek artmaktadır. Destinasyonların pazarlanmasında kentin yemek kültürünün dikkate alınarak yerel unsurlardan yararlanılması turistleri kente çekmekte, markalaşmayı sağlamakta ve bunun sonucu olarak kentin ekonomisi gelişmektedir. Bir destinasyonun gastronomik kültürü de o destinasyonun sadece yemek çeşitliliğini değil; halkın yaşayışını, tarihini, geleneklerini ve değerlerini göstermektedir. Çalışmada, Diyarbakır’da faaliyet gösteren yerel ürünlere ilişkin üretim, pazarlama ve satışlarını yapan işletmelerin sahipleri, işletme müdürleri ve diğer çalışanları ile görüşülmüş ve Diyarbakır’daki gastronomik kültürün kentin pazarlama ve markalaşmasına etkileri hakkındaki görüşleri alınmıştır. Hazırlanan 150 adet anket formunun 112 adedi cevaplandırılmıştır. Veriler SPSS programı ile analiz edilerek yorumlanmıştır. Buna göre işletmeler, verdikleri hizmetin kaliteli ve hijyenik olduğunu; ürettikleri ürünlerin lezzetli, geleneksel, özel ve Diyarbakır’ın tarihinden geldiğini savunmaktadırlar. Buna karşın bu işletmeler Diyarbakır’daki konaklama yerlerinde müşterilere Diyarbakır’ın yerel yemeklerinin yeteri kadar sunulmadığına ve Diyarbakır ili dışındaki işletmelerin Diyarbakır’ın yemeklerine yönelik tanıtımı olumlu gerçekleştiremediklerine dair ortak düşünceyi paylaşmaktadırlar.Book Part DİYARBAKIR İLİNİN TURİZM POTANSİYELİ VE PAZARLAMA SORUNLARI(Ensar Yayınları, 2018) Özaltaş Serçek, Gülseren; Özaltaş Serçek, Gülseren; Serçek, Sadık; Serçek, Sadık; 11.03. Department of Tourism Management / Turizm İşletmeciliği Bölümü; 11. Faculty of Tourism / Turizm Fakültesi; 01. Mardin Artuklu University / Mardin Artuklu Üniversitesi«o÷unlukla ìbacasız sanayiî olarak tanımlanan turizm, merkezinde insan unsurunun var oldu÷u, ekonomik, toplumsal, politik, k¸lt¸rel, teknolojik, ekolojik de÷iúim ve geliúmelere son derece duyarlı bir end¸stridir. ‹lkelerde, bˆlgelerde ve hatta illerde turizme verilen ˆnem her geÁen g¸n artmaktadır. Turizm potansiyeline sahip birÁok ¸lkenin pazar payını ve ulusal gelirini arttırmak amacıyla uluslararası turizm piyasasında birbirleri ile kıyasıya bir rekabet iÁinde oldukları gˆr¸lmektedir. Bu s¸reÁte turizm kaynakları kadar kentsel altyapı, sosyal ve k¸lt¸rel donatılar ve yenilikÁilik ˆzellikleri de etkili olmaktadır. Her geÁen g¸n d¸nya turizm pastasından daha b¸y¸k paylar almak iÁin Áabalayan ¸lkeler, rekabet g¸Álerini artırıcı yeni yˆnetim, tanıtım ve pazarlama teknikleri kullanmaya baúlamıútır. Bu s¸reÁ turistik destinasyonların turizme konu olan kaynaklarını rakip bˆlgelere gˆre konumlamasını ve de÷erler ¸zerinden pazarlanmasını sa÷lamıútır. Bu do÷rultuda mevcut Áalıúma, d¸nyadaki turizm potansiyelini ve bu konudaki geliúmeleri de dikkate alarak Diyarbakır iÁin yeni bir turizm tanıtımı ve pazarlama ˆnerisinde bulunmayı amaÁlamıútır. Turizm kaynaklarının tanıtımında ˆzellikle yerel ve k¸lt¸rel de÷erlerin tanıtımı ve turizm amaÁlı sunumu konularında ˆnemli eksiklikler bulunmaktadır. Bu bulgular ıúı÷ında, Diyarbakır turizminde ¸r¸n Áeúitlendirmesi yapılması ve bu yolla ¸r¸n tanıtımının artırılması iÁin bir dizi ˆneriler sunulmaktadır.Presentation ENDÜSTRİ 4.0’IN TURİZME ETKİSİ: AKILLI TURİZM UYGULAMALARI(UBAK Publications, 2018) Özaltaş Serçek, Gülseren; Özaltaş Serçek, Gülseren; 11.03. Department of Tourism Management / Turizm İşletmeciliği Bölümü; 11. Faculty of Tourism / Turizm Fakültesi; 01. Mardin Artuklu University / Mardin Artuklu ÜniversitesiSanayileĢme tüm alanlarda olduğu gibi turizmde de etkisini göstermektedir. GeliĢmekte olan ülkelerde, döviz girdisi sağlaması ve ekonomik etkisi nedeniyle sanayileĢmenin alternatifi olarak turizm faaliyetlerine önem verilmektedir. Ġlk sanayi devrimi üretimde makinelerin kullanılması ile baĢlamıĢ, üretimin seri hale gelmesi ile ikinci sanayi devrimine geçilmiĢ ve üretimde otomasyona geçilmesi ile üçüncü sanayi devrimi yaĢanmıĢtır. Günümüzde ise akıllı makine ve sistemler ile dördüncü sanayi devrimi yaĢanmaktadır. Bu dönemde sadece teknolojinin kullanılması değil dijital teknolojilerin ve akıllı uygulamaların kullanımı gerçekleĢmektedir. Endüstri 4.0 olarak adlandırılan dördüncü sanayi devrimi turizmde de etkisini göstermeye baĢlamaktadır. Turizmde akıllı destinasyonlar, akıllı turizm gibi kavramlar Endüstri 4.0‘ın sonucunda ortaya çıkmıĢtır. Turizm her ne kadar emek yoğun bir sektör olarak adlandırılsa da teknolojik geliĢmelerden etkilenmekte ve bunun sonucunda emek boyutu farklılaĢmaktadır. Artık geleneksel olarak çalıĢanlar tarafından yapılan bazı iĢlemler akıllı uygulamalar ile insan faktörünün etkisini azaltmaktadır. Ancak burada unutulmaması gereken konu ise insan faktörünün tamamen ortadan kalkmayacağı sadece akıllı uygulamalara entegre olarak bu uygulamaların yaratıcısı ve uygulayıcısı konumunda devam edildiğidir. AraĢtırmada Endüstri 4.0‘ın geliĢimi ile akıllı turizmin ortaya çıkıĢı ve turizmde akıllı turizm uygulamaları incelenmektedir. Akıllı destinasyonlar ile misafirler kendi seyahatlerini kolaylıkla gerçekleĢtirebileceklerdir. Ayrıca konaklama iĢletmelerinde, misafirler birçok iĢlemlerinde personele gerek duymadan konaklayacaktır. Örneğin rezervasyon ve giriĢ iĢlemleri teknolojiden yararlanarak geçekleĢecektir. Turizmde hizmetlerde farklılık yaratarak rekabet avantajı sağlamak isteyen iĢletmeler farklı konseptleri sunmaktadırlar. Akıllı destinasyonların ve akıllı teknolojilerin turizm sektöründe kullanılması ile hizmet çeĢitliliği sağlanmaktadır. Akıllı turizm teknolojileri ile zaman, emek, enerji gibi kaynaklardan tasarruf edilmesi amaçlanmaktadır. Akıllı turizm kapsamında simülasyonlardan, nesnelerin internetinden, öğrenen robot ve otomasyonlardan, büyük veri analizlerinden, bulut teknolojisinden, siber güvenlikten, yapay zeka ve akıllı sistemlerden, sensörlerden ve arttırılmış gerçeklik teknolojilerinden az da olsa faydanılmaktadır. Ancak ilerleyen dönemlerde bu teknolojilerin daha fazla kullanılacağı öngörülmektedirConference Object GASTRONOMİ TEMALI FESTİVALLERİN DESTİNASYONA KATKISI: MALATYA ÖRNEĞİ(ANADOLU 11TH INTERNATIONAL CONFERENCE ON SOCIAL SCIENCES, 2022) Özaltaş Serçek, Gülseren; Özaltaş Serçek, Gülseren; Özçakıcı, Kübra Nur; 11.03. Department of Tourism Management / Turizm İşletmeciliği Bölümü; 11. Faculty of Tourism / Turizm Fakültesi; 01. Mardin Artuklu University / Mardin Artuklu ÜniversitesiTüketicilerin beslenme rejimlerinde geçmişten bugüne kadar farklı tercihler ortaya çıkmıştır. Bunlar hızlı yemek, yavaş yemek, organik tarım ile üretilen ürünlerle beslenme, kan gruplarına göre beslenme, çiğ yemek, vejetaryen beslenme yöntemi gibi tercihleri içerisinde barındırmaktadır. Vejetaryen beslenme tercihinde; vegan tipi beslenmede tamamen bitkisel ürünler tüketilirken, vejeteryanlığın diğer tiplerinde hayvansal kökenli gıdaların sınırlı tüketildiği görülmektedir. Vejetaryen beslenme şeklini; bir yaşam şekli, hayata bakış açısı ve bir duruş olarak tanımlamadan onu bir beslenme rejimi olarak tanımlamak yeterli olmamaktadır. Bu çalışma ile vejetaryen beslenme rejimini tercih eden bireylerin tercihlerini etkileyen faktörler ile bu beslenme yönteminin seyahat edecekleri destinasyon ile konaklama ve yiyecek içecek işletmesi seçimlerinde etkili olup olmadığının araştırılması amaçlanmıştır. Çalışma nicel araştırma tekniklerinden tarama yöntemi kullanılarak gerçekleştirilmiş ve veri toplama aracı olarak anket formu kullanılmıştır. Çalışma kapsamında Vejetaryen beslenmeye ilişkin gruplar ve dernekler aracılığı ile Google anket formu kullanılarak toplamda 420 kişiye ulaşılmış, 402 kişinin verileri değerlendirmeye alınmıştır. Araştırma sonuçlarına göre; katılanların %58,2’si vegan, % 41,8’i ise diğer vejetaryen beslenme tiplerini tercih etmektedir. Katılımcıların vejetaryen beslenme rejimini tercihlerinde etkili faktörlerin başında % 99,3 ile sağlıklı olması ile % 89,0 oranında hayvan hakları yanında bir duruş olması gelmektedir. Katılımcılar (%69,2 si seyahat tercihlerini yaparken destinasyonda vejetaryen menü sunan restoran bulunmasını, % 62,2’side kendilerine yönelik hizmet sunan konaklama işletmesi bulunmasının tercihlerinde etkili olduğunu belirtmiştir. Çevre bilinci ile insan ve hayvan hakları konusundaki hassasiyetlerin her geçen gün artması, yoğun rekabetin yaşandığı hizmet sektöründeki işletmeleri de bu hassasiyetlere uygun hizmet vermeye yöneltmektedir. Vejetaryen beslenme tercihi de felsefi yaklaşımı ile birlikte artan bir trende sahip olduğundan işletmelerin vejetaryen beslenmeyi tercih eden bireylerin ihtiyaçlarını karşılayacak şekilde hizmet çeşitliliklerini artırmaları önem arz etmektedir.Presentation Gastronomi Turizmi Strateji ve Eylem Planı: Nitel Bir Yaklaşım(Gastronomi Kongresi Ankara 2018, 2018) YARIŞ, Ahmet; Çakar, Kadir; ÇAKAR, Kadir; Aykol, Şehmus; AYKOL, Şehmus; 11.03. Department of Tourism Management / Turizm İşletmeciliği Bölümü; 11.01. Department of Gastronomy and Culinary Arts / Gastronomi ve Mutfak Sanatları Bölümü; 11. Faculty of Tourism / Turizm Fakültesi; 01. Mardin Artuklu University / Mardin Artuklu ÜniversitesiKitle turizmi destinasyonlarının rekabetçi stratejilerini konumlandırdıkları bir turizm türü haline gelen Gastronomi Turizmine ilgi artmaktadır. Gastronomi Turizmi özelde turistik destinasyonlara ve genelde de ülke ekonomilerine sağlamış olduğu katkılardan dolayı destinasyon yönetim örgütleri ve destinasyon yöneticileri tarafından kalkınma planlarında yer almaktadır. Bu çalışma ilgili alan yazında daha önce çok az vurgulanan bir tema olan Gastronomi Strateji ve Eylem Planı konusunu ele almayı amaçlamıştır. Çalışmada nitel veri analizi yöntemi kullanılmış olup verilerin analizi için içerik analizinden faydalanılmıştır. Elde edilen verilerden, ana tema altında 4 farklı alt tema (vizyon, misyon, amaç-hedefler ve eylem planı) ve söz konusu bu alt temalar da kendi içinde farklı kategorilere ayrılmıştır. Çalışmadan elde edilen bulgular farklı destinasyonların benimsedikleri strateji ve eylem planlarının ortak birtakım niteliklere sahip olduklarını ve benzer yaklaşımlar sergilediklerini göstermektedir. Ayrıca alan yazında karşılaşılan eylem planları ile benzerlik gösterdiklerini ortaya çıkarmaktadır.Presentation GASTRONOMİ TURİZMİNİN GELİŞİMİNDE MUTFAK KÜLTÜRÜNÜN ÖNEMİ(UBAK Publications, 2018) Özaltaş Serçek, Gülseren, Lokman Toprak, Sadık Serçek; Toprak, Lokman; 11.01. Department of Gastronomy and Culinary Arts / Gastronomi ve Mutfak Sanatları Bölümü; 11. Faculty of Tourism / Turizm Fakültesi; 01. Mardin Artuklu University / Mardin Artuklu ÜniversitesiTurizm hareketleri, dünya genelinde giderek atıĢ göstermekte ve turizm gelirlerinden daha fazla pay almak isteyen ülkeler turizm faaliyetlerini çeĢitlendirerek rekabet üstünlüğü yaratmaya çalıĢmaktadırlar. Turizmin çeĢitlendirilmesi kapsamında yeni trendler arasında gastronomi turizmi de yer almaktadır. Kültürlerin etkisinde kalan yemek alıĢkanlıkları ve yemekler zamanla turizm ürünü haline gelerek gastronomi turizmi açısından değerlendirilmektedir. Ġnsanların seyahatleri esnasında destinasyonların yöresel yemeklerine olan ilgileri giderek artmakta ve destinasyonların tercih edilmesinde önem kazanmaktadır. Kültür turizminde insanlar farklı kültürleri tanımak ve görmek istemektedirler. Gastronomik unsurlar da kültürden etkilendiğinden farklı kültürlere ait mutfakları da tanımak ve yemekleri tatmak istenmektedir. Tüm bu unsurlardan dolayı destinasyonlar da yöresel yiyecek ve içecek ürünlerini tescillemekte ve koruma altına almaktadırlar. Bu açıdan incelendiğinde gastronomi turizmi, diğer turizm çeĢitlerini desteklemesi, turizm gelirlerini artırması, istihdam sağlaması, baĢka mutfak kültürü olmak üzere kültürel değerlerin korunması ve sürdürülebilirliğinin sağlanması açısından önem kazanmaktadır. Bir birinden farklı kültürleri bünyesinde barındıran Mardin‘in bu özelliğini yemek kültürüne de yansıtması nedeniyle araĢtırma alanı olarak seçilmiĢtir. Çok kültürlülüğün turizm potansiyeli olarak değerlendirilmesi kente turizm açısından rekabet üstünlüğü sağlayabilecektir. Çalışmanın sonuç kısmında, Mardin‘in yerel yemeklerinin tanıtımına katkı sağlayacağı ve yerel yöneticilerin bu amaca yönelik stratejiler geliştirmelerine fayda sağlaması beklenmektedir.Book Part İç Anadolu Bölgesi(2022) Özaltaş Serçek, Gülseren; Alkandemir, Ali; Alkandemir, Ali; Özaltaş Serçek, Gülseren; 18.07. Department of Culinary Arts / Aşçılık Bölümü; 11.03. Department of Tourism Management / Turizm İşletmeciliği Bölümü; 11. Faculty of Tourism / Turizm Fakültesi; 18. Vocational Higher School of Midyat/ Midyat Meslek Yüksekokulu; 01. Mardin Artuklu University / Mardin Artuklu ÜniversitesiBu bölümde İç Anadolu Bölgesinin özellikleri, flora ve faunası, bölgenin başlıca ürünleri, gastronomik unsurları, coğrafi işaretli ürünler ve belli başlı yemekler hakkında bilgiler yer almaktadır. Bölgenin Genel Özellikleri İç Anadolu Bölgesi, Türkiye’nin orta kesimlerinde bulunmakta almakta olup, kuzeyinde Karadeniz dağları, doğusunda Doğu Anadolu dağ sıraları, güneyinde Akdeniz bölgesi ve Toroslar, batısında Ege Bölgesi’nin denize doğru uzanan dağ sıraları, küçük bir alan ile Marmara Bölgesi ile çevrilidir (1). Erciyes Dağı ve Hasan Dağı gibi volkanik dağ kütleleri sayılmazsa İç Anadolu Bölgesi düz bir platodan oluşmaktadır (2).Presentation The Impacts of Level of Using Social Media On Restaurant ChoiceThrough Social Media(ULUSLARARASI EKONOMİ, SİYASET VE YÖNETİM SEMPOZYUMU, 2017) AYKOL, Şehmus; Aykol, Şehmus; YARIŞ, Ahmet; 11.01. Department of Gastronomy and Culinary Arts / Gastronomi ve Mutfak Sanatları Bölümü; 11. Faculty of Tourism / Turizm Fakültesi; 01. Mardin Artuklu University / Mardin Artuklu ÜniversitesiThe purpose of this study is to examine the impact of social media on individuals’ choice of restaurants. Both primary and secondary data sources were used to answer research questions. Primary data principally obtained through the questionnaires while as secondary data sources, related past studies were utilized as theoretical background and literature review. An online questionnaire survey was conducted in February and March 2017. An invitation message with the online questionnaire URL (link) was posted on a number of online people through social media tools such as Facebook, Twitter, and Forums. Researchers used the Multiple Linear Regression (MLR) approach for testing hypothesis. The analysis showed that three factors; Reliability, Searching for Product & Services, and Searching Information did significantly predict value of individuals’ choice of restaurant on social media while they are on a trip, and two factors; Reliability, and Searching for Product and Services did significantly predict value of individuals’ choice of restaurant on social media while they are in hometown.Book Part ISSUES IN TOURISM HUMAN RIGHTS SUSTAINABLE ENVIRONMENT(IJOPEC Publication Limited, 2018) Özaltaş Serçek, Gülseren,; Özaltaş Serçek, Gülseren; 11.03. Department of Tourism Management / Turizm İşletmeciliği Bölümü; 11. Faculty of Tourism / Turizm Fakültesi; 01. Mardin Artuklu University / Mardin Artuklu Üniversitesi…Presentation Last Chance Before It’s Gone: Last Chance Tourism on Hasankeyf(THE FIRST INTERNATIONAL CONGRESS ON FUTURE OF TOURISM, 2017) AYKOL, Şehmus; Altürk, Abdulvahap; ALTÜRK, Abdulvahap; YARIŞ, Ahmet; Aykol, Şehmus; ARIK YÜKSEL, Tuğba; 11.02. Department of Tourism Guidance / Turizm Rehberliği Bölümü; 11.01. Department of Gastronomy and Culinary Arts / Gastronomi ve Mutfak Sanatları Bölümü; 11. Faculty of Tourism / Turizm Fakültesi; 01. Mardin Artuklu University / Mardin Artuklu ÜniversitesiLast chance tourism also known “doom tourism”, “extinction tourism”, “climate tourism”, “doomsday tourism”, “climate change tourism”, “climate change voyeurism”, “disappearing or vanishing tourism”, “dying tourism”, and “endangered tourism” is an emerging tourism segment for disappearing destinations (Piggott-McKellar and McNamara,2016; Eijgelaar, Thaper and Peeters, 2010; Lemelin, Dawson and Stewart, 2013; Wilson et al., 2014; Lemelin et al., 2010) . Tourists involve in this kind of tourism have a desire to see the places that will soon disappear or to witness disappearing species (Lemelin et al., 2010). Hasankeyf, which is in danger of being submerged in the Ilısu Dam Project’s reservoir lake, has positioned it as a last chance tourism destination. It is one of the places that tourists travel to experience before it is gone. However, there is no empirical evidence has identified that this is actually occurring. This article will explore if tourists are motivated to visit Hasankeyf to see it before it’s gone. Situated on the banks of Tigris River Hasankeyf has been an important settlement through history. It has been home to every major Mesopotamian civilization, and it has witnessed huge transformations over its long life-span, from a Byzantine bishopric to an Arab fortress and an outpost in the Ottoman Empire (Holloway, 2014). Standing as a guard for centuries over the Anatolian Peninsula at the gate of northern Mesopotamia (Perrier, 2008; Stern, 2008), Hasankeyf fulfills 9 out of 10 criteria’s of UNESCO’s natural and cultural evaluation (Kocabaş, 2013), but unfortunately today it faces its greatest threat, one that challenges its very existence. The main issue the authors are addressing in this research is to explore if visitors are motivated to visit Hasankeyf to see it before it’s gone. Both primary and secondary data sources were used to answer research questions. Primary data principally obtained through the questionnaire while as secondary data sources, related past studies were utilized as theoretical background and literature review (Piggott et al., 2016; Kvasova, 2011; Kang & Moscardo, 2006; Miller, Merrilees & Coghla, 2014). The questionnaire was established after a profound analysis of literature review and was newly developed which consisted of three parts. The first set of the questions consisted of sixteen items and were composed to measure visit motivations of Hasankeyf. Twelve questions were composed to measure to what extent the participants were responsible visitors. The third part of the questionnaire consisted of questions related to demographics of participants. All variables were carried out by a five-point Likert scale, ranging from strongly disagree (1) to strongly agree (5). An online questionnaire survey was conducted in June, July and August 2017. Since summer is low season in Hasankeyf, it was very difficult to find on site visitor in the destination. Therefore, an invitation message with the online questionnaire URL was posted on a number of people, who had visited Hasankeyf thus far, through social media tools such as Forums, Facebook, and Twitter. Besides, the online questionnaire was sent to people who had visited Hasankeyf via e-mail. Mailing list was obtained from the tour guides of Hasankeyf region. Sixty questionnaire were evaluated as a pre-test in order to determine whether the questionnaire was understood by the respondents and was reliable. After factor analysis one item from the visit motivations was extracted from the survey. Cronbach Alpha for the first set of questionnaire was determined as 0,828 and 0,904 for the second part of the questionnaire. A total of 302 responses were collected in the research. According to demographic variables; the participants are mostly female with a slight different, mostly aged between 36-45. Most of the participants (57.6%) are single, 28% of those earn between 1500-3000 TL. Majority of respondents (64.2%) have bachelor degree. Most of the respondents came to Hasankeyf with friends. They were asked if they came by tour, individually, business or school trip. Most of them came individually, without accommodation (82%). This is most likely because there are not enough accommodation facilities in Hasankeyf, so most of the people came from the surrounding cities for daily trip. Participants were asked to select how important sixteen motivations influenced them to travel to Hasankeyf. As mentioned above a factor analysis was set to simplify these motivations for comparison. According to factor analysis, they were grouped into three categories; 1-“last chance visit”, 2-“enrichment”, and 3-“non-Hasankeyf-focused”. Enrichment was the top motivation of travel with 3.99 mean value, followed by last chance visit with a slight different of 3.97 mean value. The lowest ranking motivation was non-Hasankeyf-focused dimension with a mean value of 2.57. When comparing mean values of three motivations, it was identified that “last chance visit” was the second motivation with a high level of 3.97. The people who rated “last chance visit” more than 3 points out of 5 Likert scale were considered as “last chance visitor” (LCV). It was found that last chance visitors are almost a fifty-fifty women to men ratio, mostly aged between 18 to 35 (78.5%). Majority of the LCV have bachelor degree or higher (86.2%), were daily visitor (81.2%) and have less than 3000 TL family income (52.5%). 56.3% of LCV were single, mostly came to Hasankeyf individually (74.7%) with friends (88.6%). The researchers checked for normality test, and it was found that data was not normally distributed according to Kolmogorov-Smirnov test result (p<0.05). Thus, non-parametric tests –Mann-Whitney-U (test for two groups) and Kruskal Wallis (test for more than two groups) - were employed to analyze the data. Mann-Whitney-U test results indicated that there is no statistically significant difference between gender variable and visit motivations of Hasankeyf since p>0.05. Considering marital status there is statistically significant difference for “Enrichment” and “Non-Hasankeyf Focused” dimensions (p<0.05). Singles are relatively more motivated by enrichment and non-Hasankeyf focused reasons compared to married people. However there is no significant difference for “last chance visit” dimension (p>0.05) in terms of marital status. Kruskal-Wallis test shows that there is significant difference between age groups and visit motivations. 18-25 aged visitors have a low level of interest in last chance to experience, but have a high level of motivation like visiting Hasankeyf to spend time with friends and family, adventure, etc. On the contrary, visitors older than 46 have a high level of interest in last chance to experience. Kruskal-Wallis test for education variable reveals that there is no significant difference between education levels and visit motivations. It is also worth noting that visitors who have family income of less than 3000TL have high level of interest in “enrichment” and “non-Hasankeyf-focused” motivations. However, there is no evidence that there is a statistically significant difference between “last chance visit” motivation and income level. The main purpose of this paper is to examine if the visitors are motivated to visit Hasankeyf for last chance experience. Statistical analysis show that there is no statistical significance between “last chance visit” motivation and demographic characteristics. It is also of interest to note that the level of concern about last chance to experience is high regarding the visitors ranking of “last chance visit” motivation. The data revealed that 86.4% of the respondents are considerably motivated to travel to Hasankeyf before it’s flooded under Ilısu Dam reservoir. This research contributes to the limited empirical studies identifying that visitors are motivated by last chance to experience, or visit destinations before they disappear. The last chance tourism phenomenon has been commonly linked to global warming or climate change. This paper is the first to identify that “last chance tourism” is occurring in a destination which is directly being destroyed by human hand because of financial concerns. Further studies needs to be conducted to identify the possible impacts of shareholders in the disappearing destinations.Book Part Mardin İlinde Sektörel Kalkınmanın Yeniden İnşası(2014) AYKOL, Şehmus; TOPRAK, Lokman; YARIŞ, Ahmet; Toprak, Lokman; Aykol, Şehmus; 11.01. Department of Gastronomy and Culinary Arts / Gastronomi ve Mutfak Sanatları Bölümü; 11. Faculty of Tourism / Turizm Fakültesi; 01. Mardin Artuklu University / Mardin Artuklu Üniversitesi…Article Mardin’in UNESCO Yaratıcı Şehirler Ağında “Gastronomi Kenti” Olabilirliğine İlişkin Paydaş Görüşleri(Journal of Tourism and Gastronomy S tudies, 2017) Gürbüz, Semra; Özaltaş Serçek, Gülseren; Toprak, Lokman; Toprak, Lokman; Gürbüz, Semra; Özaltaş Serçek, Gülseren; 11.01. Department of Gastronomy and Culinary Arts / Gastronomi ve Mutfak Sanatları Bölümü; 11.03. Department of Tourism Management / Turizm İşletmeciliği Bölümü; 11. Faculty of Tourism / Turizm Fakültesi; 01. Mardin Artuklu University / Mardin Artuklu ÜniversitesiÇalışma, Mardin’de turizm konusunda faaliyet gösteren kamu kurumları, akademi, sivil toplum kuruluşları ve özel sektör temsilcilerinin katılımı ile yüz yüze görüşme tekniği kullanılarak önceden hazırlanan 17 soru hakkında görüş ve bilgilerin alınması yöntemi ile gerçekleştirilmiştir. Çalışma bulgularına göre; katılımcılar arasında Mardin mutfağının son derece zengin olduğu, turizm faaliyetlerinin çeşitlendirilmesi kapsamında bu zenginliğin ön plana çıkarılması konusunda bir fikir birliği bulunduğu, UNESCO-Yaratıcı Şehirler Ağı konusunda sadece bir paydaşın detaylı bilgi sahibi olduğu, Mardin’de Gastronomi turizmi konusundaki çalışmaların bireysel olarak yapılanlarla sınırlı olduğu, geniş kapsamlı ve planlı ileriye yönelik çalışmaların yeterli olmadığı ve bu çalışmaları yönlendirme konusunda bir kurum veya girişimin ön plana çıkmadığı bilgilerine ulaşılmıştır. Mardin’de UNESCO-Yaratıcı Şehirler Ağı girişimine üye olarak ya da çeşitli fon kaynakları ile yürütülecek çabalarla Gastronomi Turizmi alanında kısa sürede önemli ilerleme sağlanmasına yönelik potansiyel bulunmakta olduğu ve bunun akademi ya da ilgili kurum ve kuruluşları yönlendirebilecek bir kurum önderliğinde gerçekleştirilecek planlamalar ile kısa sürede gerçekleştirilebileceği sonucuna varılmıştır.Book Part Menü Yönetimi(Detay Yayıncılık, 2018) Özaltaş Serçek, Gülseren, Albulvahap Altürk; Özaltaş Serçek, Gülseren; 11.03. Department of Tourism Management / Turizm İşletmeciliği Bölümü; 11. Faculty of Tourism / Turizm Fakültesi; 01. Mardin Artuklu University / Mardin Artuklu Üniversitesi…Conference Object Müzelerin Kültürel Mirasın Korunmasına ve Turizme Etkileri: Mardin Müzesi Örneği(2019) Özaltaş Serçek, Gülseren; Özaltaş Serçek, Gülseren; 11.03. Department of Tourism Management / Turizm İşletmeciliği Bölümü; 11. Faculty of Tourism / Turizm Fakültesi; 01. Mardin Artuklu University / Mardin Artuklu ÜniversitesiMuseums are regarded as areas where archeological findings, events are exhibited and past lives are transferred to the present day. With these characteristics, museums play a mediator role in preserving cultural heritage and transferring them to future generations. Because of these features, museums provide tourism resources and attract tourists. The increase in the number of visitors to museums can be considered as a result of this. When the activities of Mardin Museum are examined; it is seen that the museum can transcends the identity of “the place where historical monuments are preserved and exhibited” and could be transformed into an educational entity that don’t separate society from history. Museum trainings are provided within the scope of a project entitled “Museum Touching Life: Mardin Museum”. There is a project, entitled “Protecting the Intangible Cultural Heritage of the Upper Tigris Valley and Raising Awareness”, carried out by Museum of Mardin that aims to aims to record, preserve and make visible the intangible cultural heritage of Mardin, Şırnak, Batman and Siirt provinces. In another project entitled “Restoration of Church of Saint Jacob and Preparation of Tourism Infrastructure with Zeynel Abidin Mosque”, it is aimed to provide the area to tourism as a concept of cultural and religious area and to make the area to be involved in the list of UNESCO World Cultural Heritage. the inventory of cultural assets and protected areas in Mardin Province will be revealed with the “Cultural Inventory of Mardin Project”. In addition, activities are carried out to protect and preserve the intangible cultural heritage. With the “Mardin Fairy Tales Meeting”, “Mardin International Kite Festival”, “Mardin Karagöz Days”, “Mardin Bilali Festival” and “Mardin Traditional Rahvan Horse Races” the intangible cultural heritage of Mardin is tried to be kept alive and passed on to future generations. Other museums, like Mardin Museum, need to ensure the preservation and evaluation of cultural heritage through tourism projects that take social values into account.
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »