İslami İlimler Fakültesi
Permanent URI for this communityhttps://hdl.handle.net/20.500.12514/17
Browse
Browsing İslami İlimler Fakültesi by Journal "Artuklu Akademi"
Now showing 1 - 8 of 8
- Results Per Page
- Sort Options
Article Arap Şiirinde Ölüme Karşı Savunma -Kabirlere Yağmur Duası Ritüeli Örneğinde(2019) Abdullah, Abdulhalim; Department of Basic Islamic Sciences / Temel İslam Bilimleri BölümüÖlüm, insanoğlunu kadim asırlardan beri meşgul eden bir konu olup insan aklı reddetmeye çare bulamadığı bu olgu için açıklamalar araya durmuştur. insan için ondan daha tehlikeli bir şey yoktur. İnsan, mücadele edemediği bu olay karşısında güç yetirebildiği kadar hayata sarılır. Ölümü hatırlatan her şeyden ise uzaklaşmaya çalışır ve hayata tutunmak için her yolu dener. Bu çalışmada, her iki tarafı da ölüm ve hayata işaret eden düalizmi ele aldık. Bu düalizmin bir taraftı eski kalıntılarda (atlâl) ve kabirde kendini gösterirken bir taraftan buralar için yapılan yağmur duası ritüelinde canlılık, gelişme, iyilik ve ihsan gibi özelliklerde kendini göstermektedir. Şairlerin duası, sevdiklerinin kabrine yağmur yağmasını istemekle kalmamış bilakis kabirlere ve içinde yatanlara, yaşayanlara ve şehir halkına dua etmeye kadar gitmişlerdir. Tersi durumlarda yani öfke halinde ise tüm bu varlıklara yağmurun kesilmesi için beddua etmişlerdir. Bu çalışma, edebiyat kitaplarının ve şiir mecmualarınınkaydettiği şiirlerde kabirlere yapılan yağmur duası (istikyâ) ile ölüm olgusunu bilinçsizce reddetme hususu arasında irtibat kurmuştur.Article Mahmut Kaya, Felsefe ve Ölüm Ötesi (İbn Sînâ, Gazzâlî, İbn Rüşd, Fahreddîn Râzî), (Klasik, İstanbul, 2013, 149 sayfa.)(2019) Tekin, MenciTarihsel süreç içerisinde birçok dinde ahiret inancının varlığını gösteren pek çok bulguya rastlanmaktadır. Örneğin eski Mısırlılar, mumyalanmış soylularını değerli eşyalarıyla birlikte tanrı Osiris’in heykelleriyle mezarlara gömerken, Hindular yeniden bedenlenmeden, Budistler ise yeniden doğumdan bahsetmektedir. Öte yandan Kur’an’da ahiret kelimesi yüz on beş yerde tekrar edilmesinin yanı sıra yeniden diriliş, hesaba çekilme, cennet ve cehennem konularına değinilmektedir. İnsanlar genellikle ahiret hayatının varlığını kabul etseler de ölüm ve ötesi hakkında detaylı bir bilgiye sahip değildirler. Bu nedenle ahiret hayatının mahiyeti, yeniden bedenlenme, ruhun dirilmesi ve nefsin ebediliği gibi problemlere din başta olmak üzere felsefe, tıp, edebiyat ve psikoloji gibi disiplinler çözüm üretmeye çalışmaktadır. Dinin bu problemlere getirdiği çözümlerle beraber felsefenin de çabası yadsınamayacak derecede önem arz etmektedir. İşte tam da bu noktada Mahmut Kaya’nın Felsefe ve Ölüm Ötesi adlı eseri bu çabanın bir gereği olarak ortaya çıkmıştır.Article Taha Haitham Abdel-Hamid Ali Khazneh, Tatavvuru’l-Fikri’lUsûlîyyi’l-Hanefî, (Darü’l-Kütübi’l-İlmiyye, Beyrut, 2015, 528 sayfa.)(Artuklu Akademi, 2020) Akan, Yasin; Department of Basic Islamic Sciences / Temel İslam Bilimleri Bölümüİlmî disiplinlerin her alanında olduğu gibi fıkıh usûlü alanında da birçok ekolün ortaya çıkması ve ortaya çıkan bu ekollerin süreç içerisinde gelişerek belli noktalarda değişikliğe uğraması doğal karşılanmıştır. Ekollerin kronolojik gelişimini tarih ve tabakât türü kaynaklardan takip etmek mümkün olsa da ekollere ait düşüncenin muhtevasına dair gelişim, değişim ve dönüşüm seyrini bu kaynaklardan takip etmek mümkün değildir. Zira bir ekole ait düşüncenin muhtevâsı ile ilgili ortaya konulacak sonuçlar için tarih ve tabakât türü eserlerin yanı sıra ilgili ekole ait eserleri, hatta ulaşılabildiği kadarıyla sahada ortaya konulan bütün birikimi değerlendirmek gerekecektir. Günümüzde fıkıh usûlü çalışmalarıyla adından söz ettiren Haitham Khazneh’in yüksek lisans ve doktora tezlerinin gözden geçirilerek Tatavvuru’l-fikri’l-usûlîyyi’l-Hanefî adıyla tek kitap halinde yayımlanan bu çalışması, Hanefi usûl düşüncesinin ortaya çıkışını ve gelişimini ele almaktadır.Book Review Yasin Meral, Yahudi Geleneğinde Kur’an ve İbranice Kur’an Çevirileri, (Divan Kitap, Ankara, 2016, 208 sayfa.)(Artuklu Akademi, 2018) Nergiz, NurtenYahudi ve Müslümanların dinî ve siyasi açıdan doğrudan ilk temasları, Hz. Muhammed'in Mekke'den Medîne'ye hicret etmesiyle başlamıştır. Bu temas ile birlikte Yahudiler ve Müslümanlar arasında İslam, Tevrat ve Hz. Muhammed'in peygamberliği konularında tartışmalar yaşanmıştır. Müslümanların Tevrat'ın nesh edilerek hükmünün kaldığını dile getirmeleri sebebiyle Yahudiler, bu iddiayı çürütme amacıyla Kur'a'nı Kerim'i İbraniceye tercüme etmişlerdir. Yahudilerin tercüme faaliyetleri zamanla Kuran-ı Kerim’in tamamının çevrilmesi ile sonuçlanmıştır. Bu çerçevede Yahudilerin Müslümanlara karşı mevcut olumsuz durumları da göz önüne alındığında, yapılan Kur’an’ı Kerim tercümelerinin sıhhati konusunda araştırmaların yapılması gerekmektedir. Kur’an’ı Kerim çevirilerinin aslına uygun yapılıp yapılmadığı özellikle Kur’an’ı Kerim çevirilerinin hangi kriterlere göre yapıldığı hususlarının aydınlatılmasına ihtiyaç duyulmaktadır. Kur’an-ı Kerim’den İbraniceye yapılan tercümeler hakkında Yasin Meral’in, Yahudi Geleneğinde Kur’an ve İbranice Kur’an Çevirileri adlı eseri tercümelerin nasıl yapıldığı hakkında detaylı bilgi vererek konuya açıklık getirmektedir.Article أثرُ تنزیھ لله عما لا یلیق بھ في اختلاف المتكلمین(Artuklu Akademi, 2018) Alkhattaf, Hasan; Department of Basic Islamic Sciences / Temel İslam Bilimleri Bölümüاختلف المُتكلمون من الأشعریة والماتریدیة والمعتزلة في مسائل عِدّة، ووصل الخلاف إلى رَمي كلٍ منھم الآخرَ بالتضلیل والاستخفاف بالشرع، وغالبا یكون الاختلاف بین المعتزلة من جھة وبین الأشعریة والماتریدیة من جھة أخرى، وأبرز خلافٍ شھده التاریخ بینھما كان في مسائل الإلھیات، وعند التَّحقیق نجد الكثیر من المسائل مرجِعُھا إلى الخلاف حول تنزیھ لله تعالى. حاولنا في ھذه الدراسة إبراز القضایا الكبرى التي یرجع فیھا الخلاف إلى تنزیھ لله تعالى، مُعتمدین في ذلك على ماكتبھ المتكلمون أنفسُھم ومقتصرین في دراستنا على المعتزلة، وعلى الأشعریة تعالى، والنصوص في القرآن ����� والماتریدیة كمُمَثلین لأھل السنة. وأبرز القضایا التي أثارت خلافا ھي الصفات الذاتیة والسنة الموھمة بتشبیھ لله بخلقھ، ورؤیة لله تعالى یوم القیامة، وخلق الأفعال والخلاف حول خلق القرآن.Article التضمین النحوي؛ وجوھھ وأغراضھ وأحكامھ(Artuklu Akademi, 2018) Aljarah, Amer; Arabic Language and Culture Programme / Arap Dili ve Kültürü Programıالتضمین في العربیة مصطلح لھ وجوده في علوم عدیدة، كالبلاغة، والعروض، وعلم الكلام، والنحو، وھو في معناه العامّ یدلّ على إدخال شيء في شيء واتّحاده معھ، ونركّز في بحثنا ھذا على التضمین النحويّ بخاصّة. یظھر لنا من تأمّل التضمین النحويّ وأبعاده أنھ ظاھرة فكریة وفنّیة بآنٍ معًا؛ إذ إنھ ثمرة لتفكیر القائل في استخدام مكثّف للألفاظ للتعبیر عن المعاني الكثیرة؛ بمعنى إبداع كلام بدالّ واحد وبمدلولین، وھذا الإبداع تجلّى في كتاب لله في غیر موضع، كما تجلّى في أشعار العرب، وھا نحن نحاول أن نتلمّس مواطن أسرار الإبداع في التضمین النحويّ ببیان وجوھھ وأغراضھ وأحكامھ.Article تعدد الرواية في الحديث النبوي(Artuklu Akademi, 2018) Al-doorı, Ayman Jassım Mohammed; Department of Basic Islamic Sciences / Temel İslam Bilimleri Bölümüيُعد جمع روايات الحديث الشريف أمرٌ غاية في الأهمية لمن يريد فهم الحديث الشريف واستنباط الحكم الشرعي منه، فبتعدد الرواية يخصص العام ويُقيَّد المطلق ، ويُبيَّن المجمل ، ويُعرف المبهم ، فجاءت هذه الدراسة لتبين بعضاً من أسباب تعدد الرواية، والحكمة من هذا التعدد ، ونقد التوسع فيها دون توفر شرط الصحة ، إضافة إلى بيان أنواع التعدد ، وآثار جمع الروايات المتعددة ، مستعيناً بضرب الأمثلة التي ورد فيها تعدد للروايات مُتحرياً الصحيح منها ومختصراً على أهمها .Article ق َالِيف س ُها يف ت ّة، وأثر يثي ِ َد صوص احل ُّ ُ القرائن لَدى أتوي ِل الن ّة أم(2019) Karabelli, M. Kamelهذا البحث مت فيه ع احلديث، مما استعمله العلماء يف أتويل األحاديث، وأبرزها ما يتعلق بظاهر النص؛ كسياق النص، وزمانه اته، ومارعاة حالة صاحب النص. ومنها ما يتعلق جبانب فقه النص؛ كاشتماله يف ظاهره على ما أتابه ّ ومتغّي ُ الظاهري، إىل َ عن معناه تطلّب اخلروج َ اء، مما ي ّ ُ الشريعة الغ وه َر َعُّدد الوج ه األُصول، وكت ُ َع َدفـ َ جمازي ال ت ى آخر معًن َ يف األشباه ُها النظر تطلّب أتويل َ ُوه، وكالنصوص اليت ي وُل دون اجلزم أبحد تلك الوج ُ لة يف النص مما ََي َ ُحتم الـم ِّها، مث تال ذلك بيا ُن أخطر اآلاثر املرتتبة على التأويل مبعزل ع َهم ِّد إىل ف والنظائر اليت ت ن القرائن، مما يتعلق ُرش َ الفهم والتطبيق؛ كإساءة فهم صاحب الشريعة، وما ينبين عليه من إساءة التطبيق، ابستعمال النص يف جبانَب لة، مع ختطئة َ ُحتم ُ الناس أبحد الوجوه الـم ُ، وإل ازم ُّقه التَّعدية َ َصِّر ما ح ، وق ُ َصر ُّقه الق َ ِّ ما ح َعدية ه، وت ِّ غّي حملّ ِّف.