Toka, Serdar
Loading...
Name Variants
Job Title
Profesör
Email Address
Main Affiliation
Department of Architecture / Mimarlık Bölümü
Status
Website
ORCID ID
Scopus Author ID
Turkish CoHE Profile ID
Google Scholar ID
WoS Researcher ID

Scholarly Output
3
Articles
1
Citation Count
0
Supervised Theses
2
3 results
Scholarly Output Search Results
Now showing 1 - 3 of 3
Master Thesis Bir monografi denemesi:Mimar Boğaçhan Dündaralp ve başka mimarlık olasılıkları(Mardin Artuklu Üniversitesi, 2019) Toka, Serdar; Toka, SerdarMimar Boğaçhan Dündaralp başka mimarlık olasılıkları açısından güncel Türkiye Mimarlığında önemli bir figürdür. Dündaralp'in monografisi oluşturulurken öncelikle yaşamı ve bir kısmı ödüllü olan çalışmaları üzerinden mimarlık anlayışının incelenmesi gerekmiştir. Kaynak incelemeleri ve kendisiyle yapılan görüşme/röportajlar mimarlık anlayışının, sürdürülebilir mimarlık, malzeme anlayışı, çevre ve çevrecilik anlayışı, sosyal mimarlık ve restorasyon anlayışı şeklinde sınıflandırmalar ortaya koymaktadır. Dündaralp bu geniş ve yenilikçi alanlarda mimarlık faaliyetiyle somut olarak üretim yaptmakta ve sıradışı bir tarz ortaya koymaktadır. Dündaralp'in gerek malzeme bakımından gerekse mimarlığın çeşitli alanları ve sosyal bakımdan sınırlar arasında gezinebildiği görülmekte ve sonuçta malzeme, form ve mimarlık alanları açısından yaratıcı, doğaya ve sosyal konulara duyarlı, samimi ve esnek bir mimar portresi ortaya çıkmaktadır. Dündaralp incelemesinin Türkiye mimarlığında başka olasılıkları görme ve gösterme açısından katkı sağlayacağı düşünülmektedir.Article Mimarlık Eğitiminde Bütünleşik Eğitim Deneyimi ve Müfredat Önerisi(2021) Toka, SerdarPostyapısalcılık ile birlikte kuramsal alanda üzerine sıkça tartışmalarınyürütüldüğü disiplinlerarası yaklaşım, uzmanlık sınırlarının eridiğigünümüzde eğitim alanında da önem kazanmaktadır. Konstrüktivizmakımı ve Bauhaus okulundan itibaren sanat, mimarlık ve mühendisliküretim ve eğitim pratiklerinin bir arada yürütülmesi, disiplinlerarasıyaklaşım olarak görülebilir. H.H. Jacobs’ın tartıştığı interdisipliner eğitimmüfredat modelleri ise, hem kuramsal tartışma alanı yaratmakta hemde uygulama örnekleri ortaya koymaktadır. Bu çalışmada, mimarlıkbölümünde Mimari Anlatım Teknikleri dersi ile Kültür ve Sanat Tarihine Girişderslerinin bütünleşik eğitim modeline dayalı olarak yürütülmesindençıkarılan sonuçlar değerlendirilmiş ve bu deneyimden hareketlelisans düzeyinde mimarlık bölümü için sekiz dönemi içeren bütünleşikmüfredat önerisi getirilmiştir. Bütünleşik eğitim, kuramsal ve uygulamalıderslerin birbiriyle etkileşimlerinin maksimum düzeye çıkarılarak geçişimliyürütülmesi pratikleri olarak tanımlanabilir. Bu modelde kuramsal, teknikdersler ve stüdyoların eşgüdümlü yürütülmesi mümkün olur. Öğrencilertasarım projelerini edindikleri kuramsal, tasarımsal ve teknik arka planlayaparlar ve kuram derslerinde geri dönüşler sayesinde dersler arasındaçok yönlü akışlar gerçekleşir. Bilgi ve tasarım pratikleri bütünleşir veempatiyle çok yönlü anlama ve zihinsel esneklik desteklenir.Doctoral Thesis Şanlıurfa kenti Haleplibahçe Mahallesi'nde mekânsal dönüşümün izleri(Mardin Artuklu Üniversitesi, 2021) Toka, Serdar; Toka, SerdarBu tez çalışmasının amacı, Türkiye'de Şanlıurfa Kenti, Haleplibahçe Mahallesi örneği üzerinden mekân üretim süreçlerinin okunmasıdır. Henri Lefebvre'in mekân kuramına yaslanan bu çalışmada; kent imgeleri, tarihi ve toplumsallığı üzerinde fikir üretirken Walter Benjamin'in pasajlar yapıtındaki ifadesiyle: "hem bilmecelerin peşinden koşan hem de yeni bilmecelere yol açan " flanör yaklaşımı metodolojik olarak benimsenmiştir. Güncel çalışmalar bağlamında Şanlıurfa kent mekânına bakıldığında, mekânın ne olduğunu, mekânın nasıl üretildiğini, mekânın nasıl algılandığını, bu algının ne gibi stratejilerle yürürlüğe konduğunu ve yaşama nasıl katıldığını ortaya koyan çok katmanlı yöntemlere ihtiyaç olduğunu söylemek mümkündür. Çünkü halihazırda mekâna yönelik bakışlar sınırlı görme imkanları sunmakta ve kent mekanına ilişkin imajlar zaman aracılığıyla hızla bozuma uğramaktadır. Bu nedenle kent mekanını yorumlarken, bütüncül bir anlatı kurmak yerine parçalı bir düşünce sistemi ile analizler yapmanın daha yerinde olacağı varsayılmıştır. Bu parçalılık her ne kadar sınır, mevki ve hiyerarşiler üretiyor gibi görünse de her bir noktanın diğeriyle bir ağ sistemiyle bağlı olduğu unutulmamalıdır. Birbiriyle ilişkili bir parçalılığın, değişkenliğin, farklılıkların, katmanlılığın ve ritimlerin esas alındığı bir mekân anlatısında Lefebvre'in mekân üretimi kuramındaki üçlü düşünce sistemi (algılanan mekân, tasarlanan mekân, yaşanan mekân) ve dönemselleştirmeleri hareketli ve kapsayıcı yapısıyla mekân analizinde güncelliğini koruyan olanaklar barındırmaktadır. Lefebvre, farklı görünen birçok disiplini ve gündelik yaşamı, mekânın potasında eritmesi ve zamanı bu yöntemin bir kontrol ve ritimleri yakalama mekanizması olarak ele almasıyla mekân düşüncesinde çığır açmış ve yaşamı boyunca yaptığı felsefi, sosyolojik ve teorik çalışmaları "ritimanaliz" olarak adlandırdığı metodolojisiyle ortaya koymuştur. Çalışmada, kent mekânında tarihsel süreçte gerçekleşen mekânsal üretimlerin fiziksel görünümlerini tartışmaktan çok bu süreçlerin arkasındaki düşünce kalıplarının analizinin yapılması öncelenmiştir. Şanlıurfa'daki mimari yapılar, kent planları, haritalar, gravürler, resimler hangi dönemde ve kim tarafından üretilmiş olursa olsun bir temsil olarak ele alınmıştır. Kolaj tekniğiyle bu temsillerin arka planına ilişkin sorgulamalar yapılmıştır. Lefebvre de mekâna farklı güçlerin mücadele alanı olarak baktığını ve bu güçlerin meşru görünümlerini kazanırken türlü yıkım, tasarım ve üretim süreçlerinden geçtiğini ifade etmektedir. Bu nedenle çalışmanın konu aldığı tarihsel periyod, modernleşme süreçlerinin kent mekânında görünürlük kazandığı ana özgülenmeden; bu söylemlerin kentte çeşitli anlatı ve imajlarla dolaşıma çıkmaya başladığı dönemlere kadar uzanmaktadır. Söz konusu dönemlerden başlayan soruşturma günümüze yani kent mekanındaki üretimler bağlamında postmodern olarak adlandırılabilecek döneme dek gelmektedir.