Zeki Demirkubuz Sinemasında Şiddet: Masumiyet ve Kader

No Thumbnail Available

Date

2015

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Open Access Color

OpenAIRE Downloads

OpenAIRE Views

Research Projects

Organizational Units

Organizational Unit
03.01. Department of Radio, Television, and Cinema / Radyo, Televizyon ve Sinema Bölümü
Yeni iletişim teknolojilerinin gelişmesiyle birlikte radyo, televizyon, sinema ve internet alanları daha önce görülmemiş bir şekilde birleşmiş ve aynı potada erimiştir. Bu durum radyo, televizyon ve sinema profesyonellerinden hem medya sanatlarında teknik beceriler hem de küresel bilgiye ilişkin sosyal sorumluluk açısından beklentilerin artmasına yol açmaktadır. Bu bulgulardan yola çıkarak Mardin Artuklu Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Radyo, Televizyon ve Sinema Bölümü müfredatı, medya teknolojilerini yaratıcı ustalıkla kullanabilen, aynı zamanda entelektüel ve sorgulayıcı bakış açısına sahip profesyoneller yetiştirmektedir. Bölümde eğitim, sosyal bilimlerdeki genel teorik bilgileri iletişim çalışmaları ve medya uygulamalarıyla birleştirmektedir. İlk yıllardaki hazırlık dersleri, öğrencilere orta ve ileri düzey medya uygulamaları için gereken yaratıcı ve entelektüel temeli sağlamayı amaçlamaktadır. Üçüncü yıl, orta düzey medya uygulamalarına ve ileri medya uygulamaları ile etik, estetik ve profesyonel unsurların dikkate alındığı medya çalışmaları dersleri için gerekli becerilere odaklanmaktadır. Dördüncü yıl, öğrencilerin entelektüel aşamadan kurgu ve sunum aşamasına kadar bireysel yaratıcılıklarını ortaya koyabilecekleri bağımsız projelere odaklanıyor.

Journal Issue

Abstract

Bu çalışma Zeki Demirkubuz’un şiddet olgusunu anlama ve aktarma biçimini ele almaktadır. Çalışmanın amacı sinema anlatısını yalnızca şiddeti anlamak için araç olarak kullanmak değil, daha çok sinema anlatısıyla kurulan tekil, küçük ve “anlamsız” hayatların eşliğinde şiddetin dönüştürdüğü dünyanın anlaşılabilir kılınabilmesidir. Bu amaç doğrultusunda, Demirkubuz’un şiddeti “bir insanlık hali” olarak konumlandırdığı Masumiyet (1997) ve Kader (2006) filmlerindeki şiddet olgusu detaylı bir film analizi ile bahsi geçen sorunsal bağlamında tanımlanmaya çalışılmaktadır. Demirkubuz’un Kader ve Masumiyet filmlerinde yarattığı sinematografik dil auteur eleştirisine göre incelenmiş; bu inceleme mizansen eleştirisiyle desteklenerek Demirkubuz sinemasında şiddetin farklılaşan görünümleri ortaya konulmaya çalışılmıştır. Çalışma, Demirkubuz’un anlatılarında yarattığı karakter atmosferinin etkisiyle Türkiye sineması içerisinde şiddeti görünür hale getiren önemli yönetmenler arasında bulunduğunu ortaya koymaktadır. Demirkubuz’un hayata yenilmiş ve kadere boyun eğmiş karakterlerinin şiddet olgusunu açık bir biçimde gözler önüne seren bir özellik taşıdığı gözlemlenmektedir.
This article focuses on how Zeki Demirkubuz approaches to the phenomenon of violence in his movies. The study aims at making the world transformed by violence comprehensible, rather than using the film narrative only as a means to discover the concept of violence. The phenomena of violence in Innocence (1997), in which Demirkubuz views violence as “a way of human nature”, and Destiny (2006) are subjected to detailed film analysis The cinematographic language created by Demirkubuz in the above mentioned movies is examined through auteur analysis. The diversifying appearances of violence in Demirkubuz’s movies are revealed by an analysis informed by mise-en-scene criticism. Thus, the article suggests that Demirkubuz, is one of the significant directors of Turkish cinema who make violence visible through the atmosphere he creates with his characters. It is observed that Demirkubuz’s embittered and resigned characters unfold the phenomenon of violence in the movies analysed.

Description

Keywords

İletişim

Turkish CoHE Thesis Center URL

Fields of Science

Citation

WoS Q

Scopus Q

Source

Ankara Üniversitesi İLEF Dergisi

Volume

2

Issue

2

Start Page

155

End Page

178
Page Views

6

checked on Sep 17, 2025

Google Scholar Logo
Google Scholar™

Sustainable Development Goals

SDG data is not available