MAÜ GCRIS Standart veritabanının içerik oluşturulması ve kurulumu Research Ecosystems (https://www.researchecosystems.com) tarafından devam etmektedir. Bu süreçte gördüğünüz verilerde eksikler olabilir.
 

İslam Mimarisinde “Çift Cidarlı Kubbe” Uygulaması ve Anadolu’dan Bazı Örnekler

Thumbnail Image

Date

2020

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Şehir ve Medeniyet Şehir Araştırmaları Dergisi

Open Access Color

OpenAIRE Downloads

OpenAIRE Views

Research Projects

Organizational Units

Organizational Unit
Department of History of Art / Sanat Tarihi Bölümü
Sanat Tarihi bölümümüz 2009 yılında kurulmuş olup 2011 yılında da öğrenci alımına başlamıştır. %30 İngilizce eğitim veren bölümümüzde öğrenciler önce hazırlık eğitimi alır. Öğrencilerimiz daha sonra dört yıllık sanat tarihi eğitimini tamamlayarak Sanat Tarihçi ünvanını alarak mezun olur. Bölümümüzde Türk İslam Sanatı, Genel Sanat Tarihi, Bizans Sanatı ile Batı Sanat ve Çağdaş Sanatı olmak üzere dört anabilim dalı bulunmaktadır. Sanat Tarihi Bölümünün temel amacı, sanat tarihi eğitimini geniş bir kültür çerçevesi içinde yürüterek öğrenciye etkin bir sanat görüşü kazandırmak ve sanat tarihi eğitimini donanımlı bir biçimde uygulayabilecek, sanat yapıtlarını koruma ve geleceğe aktarmada faydalı ve etkili olabilecek uzman araştırmacılar yetiştirmektir. Bölümümüzdeki hocalarımızdan Prof. Dr. Evindar Yeşilbaş Anadolu’nun önemli kalelerinden olan Mardin Kale Kazısı bilimsel danışmanlığını yürütürken, Doç. Dr. Zekai Erdal da Hasankeyf Arkeolojik Kazılarına başkanlık etmektedir. Öğrencilerimiz hem bu kazılarda hem de diledikleri diğer kazı ve kurumlarda staj uygulamalarını gerçekleştirebilmektedir. Mardin kentinin sunduğu tarihi ve kültürel miras, Sanat Tarihi eğitimi almak isteyen öğrenciler için bulunmaz bir fırsattır. Adeta bir açık hava müzesi konumundaki kent, teorikte öğretilenler her bir bilgiyi, uygulamada anlama, deneyimleyerek yaşama imkanı sunar.

Journal Issue

Events

Abstract

Devletlerin sanat üslubunun bir parçası olarak da görülen kubbe formları, karakteristik özellikler arasında değerlendirilmektedir. Mimaride bir mekânın üzerini örtmeye yarayan, yarım küre formundaki örtü elemanı olan kubbe, Roma dönemi mimarisinde önemli örnekleri ile ön plana çıkar. Daha sonraki süreçte farklı devletlerin katkılarıyla bölgesel özellikler taşıyacak bir form kazanır. Kubbe yapımında farklı bir uygulama olarak karşımıza çıkan “çift cidarlı kubbe” örtü sistemi, genellikle dıştan ve içten aynı kubbe formuna sahip olabildiği gibi içten düz kubbe, dıştan farklı bir kabuk formuyla da örtülü olabilmektedir. Çift cidarlı kubbe ilk kez İran bölgesinde, Büyük Selçuklularda, daha sonra Artuklu, İlhanlı ve Akkoyunlu dönemlerinde de tercih edilmiştir. Timurlu ve Safevî dönemlerinde ise en güzel örnekleri inşa edilmiştir. Bu çalışmanın amacı İslam mimarisinin en önemli eserlerinde görülen çift cidarlı kubbe uygulamasının başlıca etkenlerini, eserlerini ve kökenlerini tespit etmektir. Çalışmada “çift cidarlı kubbe uygulaması” başlığı altında çift cidarlı kubbe sisteminin kökeni ve ne tür kaygılar sonucu ortaya çıkmış olabileceği üzerinde durulduktan sonra değişik coğrafyalarda ki bazı örneklerine yer verilecektir. Daha sonra Anadolu’da ki “çift cidarlı kubbe” örneklerine değinilecektir. Bu çalışma ile çift cidarlı kubbe uygulamasının mimarlık tarihi içindeki önemine değinilerek, konu ile ilgili bilgilerin derlendiği toplu bir çalışma literatüre kazandırılmış olacaktır.

Description

Keywords

metropol,Özgürlük, Modernite,Para Ekonomisi, Zihinsel Bozulma

Turkish CoHE Thesis Center URL

Fields of Science

Citation

WoS Q

Scopus Q

Source

Şehir ve Medeniyet Şehir Araştırmaları Dergisi

Volume

Issue

Start Page

365

End Page

392