20. Yüzyılın İlk Çeyreğinde Türkiye ve İngiltere’de Eğitimde Merkezileşme Çabaları: Kanunların Karşılaştırmalı Okuması

No Thumbnail Available

Date

2024

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Open Access Color

OpenAIRE Downloads

OpenAIRE Views

Research Projects

Organizational Units

Organizational Unit
05.02. Department of Philosophy and Religious Sciences / Felsefe ve Din Bilimleri Bölümü
Felsefe ve Din Bilimleri Bölümü, insanlık tarihinde ortaya çıkan din ve düşüncelerin birey ve toplum üzerindeki etkilerini felsefe, sosyoloji, psikoloji, eğitim ve dinler tarihi gibi alanlar bağlamında tarihsel ve sistematik tarzda akademik açıdan araştırmaktadır. Bölümün temel hedefi, İslami İlimler Fakültesindeki lisans öğrencilerine kendi alanlarıyla ilgili olan derslerin eğitimini vermek, öğrencilerin ilahiyat formasyonunu bütün boyutlarıyla elde etmesine yardımcı olmak ve araştıran, çalışmaya hevesli, sorumluluk sahibi bireyler olmalarına katkıda bulunmak; lisansüstü boyutuyla ise yerel unsurlardan da yararlanarak uluslararası seviyede akademik araştırma yapabilecek bilim insanları yetiştirmek, bunlar için programlar geliştirmek ve bu programları modern dönemin tartışama alanlarını gözeterek uygulamaya geçirmektir. Felsefe ve Din Bilimleri Bölümü bünyesinde İslam Felsefesi, Felsefe Tarihi ve Mantık alanları bulunduran İslam Felsefesi Anabilim Dalı ile içerisinde Din Felsefesi, Dinler Tarihi, Din Sosyolojisi, Din Psikolojisi ve Din Eğitimi alanlarını barındıran Din Bilimleri Anabilim Dalından oluşmaktadır. Felsefe ve Din Bilimleri Bölümünde tezli yüksek lisan programı bulunmakta ve her yıl ortalama 12 öğrenci almaktadır.

Journal Issue

Abstract

Bu çalışmada Türkiye ve İngiltere’nin 1900-1925 yıllarındaki eğitim yönetiminde merkezileşmeyle ilgili yasama faaliyetleri karşılaştırılmaktadır. Çalışmanın amacı söz konusu dönemde çoğu ülkede yaygın bir sorun teşkil eden merkezi eğitim yönetimini alternatif çözümlerle ilişkili olarak ele almaktır. 19. yüzyılda halk eğitiminin devletlerin hizmet alanları arasında yer almaya başlamasıyla halk eğitiminin mahiyeti ve yürütülme biçimleri yüzyılın sonlarına doğru bir tartışma alanı haline gelmiştir. Devletin eğitim konusunda belirleyici ve müdahaleci bir rol mü üstleneceği, kontrol görevi ile mi yetineceği, eğitim kurumlarını çalışma bakımından serbest mi bırakacağı vb. sorular eğitim paydaşlarını uzun süre meşgul etmiştir. Çalışma sonucunda Türkiye ve İngiltere’nin eğitim yönetimini merkezileştirmede iki farklı çözüm ürettiği görülmüştür. 1900-1925 yılları arasında iki ülkede de eğitim kurumlarının yönetimi ve denetiminde merkezileşme amaçlı yasalar yapılmıştır. Osmanlı Devleti’nde Meclis-i Mebusan’da Tedrisat-ı İbtidaiye Kanunu Muvakkati ve Cumhuriyet sonrasında Türkiye Büyük Millet Meclisinde Tevhid-i Tedrisat Kanunuyla; İngiltere Parlamentosunda 1902, 1907 ve 1918 Eğitim Yasalarıyla merkezi yönetim güçlendirilmeye çalışılmıştır. İngiltere’de yapılan yasalarla merkezin rolü artırılırken 1870’te oluşturulan ikili sistem de sürdürülmüş, Eğitim Kurulu, Bölgesel Eğitim Otoriteleri ve Kilise Okulları arasında uzlaşma sağlayıcı yasalarla kolay yönetilebilir bir sistem kurulmaya çalışılmıştır. Türkiye’de ise tüm eğitim kurumları Maarif Vekaleti çatısı altında bir araya getirilmiş eğitimde idari bütünlük sağlanmaya çalışılmıştır.

Description

Keywords

Turkish CoHE Thesis Center URL

Fields of Science

Citation

WoS Q

N/A

Scopus Q

N/A

Source

Türkiye Din Eğitimi Araştırmaları

Volume

Issue

18

Start Page

189

End Page

218
Page Views

1

checked on Aug 18, 2025

Google Scholar Logo
Google Scholar™

Sustainable Development Goals

SDG data is not available