20. Yüzyılın İlk Çeyreğinde Türkiye ve İngiltere’de Eğitimde Merkezileşme Çabaları: Kanunların Karşılaştırmalı Okuması

dc.contributor.author Atlı, Elif
dc.contributor.author Atlı, Elif
dc.contributor.other 05.02. Department of Philosophy and Religious Sciences / Felsefe ve Din Bilimleri Bölümü
dc.contributor.other 05. Faculty of Islamic Sciences / İslami İlimleri Fakültesi
dc.contributor.other 01. Mardin Artuklu University / Mardin Artuklu Üniversitesi
dc.date.accessioned 2025-07-15T19:19:24Z
dc.date.available 2025-07-15T19:19:24Z
dc.date.issued 2024
dc.description.abstract Bu çalışmada Türkiye ve İngiltere’nin 1900-1925 yıllarındaki eğitim yönetiminde merkezileşmeyle ilgili yasama faaliyetleri karşılaştırılmaktadır. Çalışmanın amacı söz konusu dönemde çoğu ülkede yaygın bir sorun teşkil eden merkezi eğitim yönetimini alternatif çözümlerle ilişkili olarak ele almaktır. 19. yüzyılda halk eğitiminin devletlerin hizmet alanları arasında yer almaya başlamasıyla halk eğitiminin mahiyeti ve yürütülme biçimleri yüzyılın sonlarına doğru bir tartışma alanı haline gelmiştir. Devletin eğitim konusunda belirleyici ve müdahaleci bir rol mü üstleneceği, kontrol görevi ile mi yetineceği, eğitim kurumlarını çalışma bakımından serbest mi bırakacağı vb. sorular eğitim paydaşlarını uzun süre meşgul etmiştir. Çalışma sonucunda Türkiye ve İngiltere’nin eğitim yönetimini merkezileştirmede iki farklı çözüm ürettiği görülmüştür. 1900-1925 yılları arasında iki ülkede de eğitim kurumlarının yönetimi ve denetiminde merkezileşme amaçlı yasalar yapılmıştır. Osmanlı Devleti’nde Meclis-i Mebusan’da Tedrisat-ı İbtidaiye Kanunu Muvakkati ve Cumhuriyet sonrasında Türkiye Büyük Millet Meclisinde Tevhid-i Tedrisat Kanunuyla; İngiltere Parlamentosunda 1902, 1907 ve 1918 Eğitim Yasalarıyla merkezi yönetim güçlendirilmeye çalışılmıştır. İngiltere’de yapılan yasalarla merkezin rolü artırılırken 1870’te oluşturulan ikili sistem de sürdürülmüş, Eğitim Kurulu, Bölgesel Eğitim Otoriteleri ve Kilise Okulları arasında uzlaşma sağlayıcı yasalarla kolay yönetilebilir bir sistem kurulmaya çalışılmıştır. Türkiye’de ise tüm eğitim kurumları Maarif Vekaleti çatısı altında bir araya getirilmiş eğitimde idari bütünlük sağlanmaya çalışılmıştır. en_US
dc.identifier.doi 10.53112/tudear.1562782
dc.identifier.issn 2149-9845
dc.identifier.issn 2636-7807
dc.identifier.uri https://doi.org/10.53112/tudear.1562782
dc.identifier.uri https://search.trdizin.gov.tr/en/yayin/detay/1296656/20-yuzyilin-ilk-ceyreginde-turkiye-ve-ingilterede-egitimde-merkezilesme-cabalari-kanunlarin-karsilastirmali-okumasi
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.12514/9090
dc.language.iso tr en_US
dc.relation.ispartof Türkiye Din Eğitimi Araştırmaları en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.title 20. Yüzyılın İlk Çeyreğinde Türkiye ve İngiltere’de Eğitimde Merkezileşme Çabaları: Kanunların Karşılaştırmalı Okuması en_US
dc.type Article en_US
dspace.entity.type Publication
gdc.description.department Artuklu University en_US
gdc.description.departmenttemp İstanbul Üniversitesi,Mardin Artuklu Üniversitesi en_US
gdc.description.endpage 218 en_US
gdc.description.issue 18 en_US
gdc.description.publicationcategory Makale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanı en_US
gdc.description.scopusquality N/A
gdc.description.startpage 189 en_US
gdc.description.wosquality N/A
gdc.identifier.trdizinid 1296656
relation.isAuthorOfPublication 14d6e329-398a-4abd-a715-6214a108711e
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery 14d6e329-398a-4abd-a715-6214a108711e
relation.isOrgUnitOfPublication d1e8f985-2830-43a5-91d6-0e053e80b6ce
relation.isOrgUnitOfPublication 9f1a4257-4ed1-43b6-be28-188b97f1ba9d
relation.isOrgUnitOfPublication 39ccb12e-5b2b-4b51-b989-14849cf90cae
relation.isOrgUnitOfPublication.latestForDiscovery d1e8f985-2830-43a5-91d6-0e053e80b6ce

Files