İlahiyat/İslami İlimler Arapça Lisans Programları: Mevcut Durum, İmkanlar ve Zorluklar

dc.contributor.author Bala, Sabahattin
dc.contributor.author Bala, Sabahattin
dc.contributor.other 05.02. Department of Philosophy and Religious Sciences / Felsefe ve Din Bilimleri Bölümü
dc.contributor.other 05. Faculty of Islamic Sciences / İslami İlimleri Fakültesi
dc.contributor.other 01. Mardin Artuklu University / Mardin Artuklu Üniversitesi
dc.date.accessioned 2025-07-15T19:19:35Z
dc.date.available 2025-07-15T19:19:35Z
dc.date.issued 2025
dc.description.abstract Bu araştırmada, İlahiyat/İslami İlimler (Arapça) lisans programları konu edilmiştir. Araştırmanın temel amacı, ilk örneği 2011 yılında açılmış olan söz konusu programların hangi fakültelerde yer aldığı, fakültelerin programlara yönelik amaçlarının ne olduğu, program müfredatlarının nasıl içeriklendirildiği, istihdam edilen öğretim üyeleri profili, programlara ayrılan öğrenci kontenjanları ve öğrenci alım şartları gibi hususları tespit etmek ve böylece İlahiyat/İslami İlimler (Arapça) lisans programlarının mevcut durumunu ve temel çerçevesini ortaya koymaktır. Doküman analizi yönteminin kullanıldığı bu araştırmanın bulgularından hareketle elde edilen sonuçlara göre; Arapça lisans programlarını barındıran on iki fakültenin bulunduğu ve bu fakültelerin, program aracılığıyla öğrencilerini İslam’ın temel kaynaklarına, ilmi ve kültürel mirasa, kadim geleneğe ve günümüz uluslararası konjonktüre hâkim birer mümin kişi olarak yetiştirmeyi amaçladığı anlaşılmaktadır. Ancak fakültelerin, amaçlarına ulaşmak için ortak bir müfredat geliştirmedikleri, mevcut müfredatlarda yer alan Arapça derslerinin oran ve içerik açısından farklı şekillerde yapılandırıldığı ve beş dil becerisini geliştirmeye yönelik yapılandırmayı yansıtmadığı anlaşılmaktadır. Arapça lisans programlarını barındıran fakültelerde, Türk akademisyenlerin yanında uluslararası öğretim elemanlarının da istihdam edildiği anlaşılmaktadır. Diğer yandan Arapça lisans programlarına ayrılan kontenjanların hemen her yıl dolduğu ancak öğrenci alımlarına yönelik herhangi bir özel şartın bulunmadığı anlaşılmaktadır. Bütün bu sonuçlar, araştırmada karşılaştırmalı ve eleştirel bir yaklaşımla yorumlanmış, böylece programların avantaj ve zorlukları tartışılmıştır. en_US
dc.identifier.doi 10.15182/diclesosbed.1486758
dc.identifier.issn 1308-6219
dc.identifier.uri https://doi.org/10.15182/diclesosbed.1486758
dc.identifier.uri https://search.trdizin.gov.tr/en/yayin/detay/1302303/ilahiyatislami-ilimler-arapca-lisans-programlari-mevcut-durum-imkanlar-ve-zorluklar
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.12514/9107
dc.language.iso tr en_US
dc.relation.ispartof Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.title İlahiyat/İslami İlimler Arapça Lisans Programları: Mevcut Durum, İmkanlar ve Zorluklar en_US
dc.type Article en_US
dspace.entity.type Publication
gdc.author.institutional Bala, Sabahattin
gdc.coar.access open access
gdc.coar.type text::journal::journal article
gdc.description.department Artuklu University en_US
gdc.description.departmenttemp Mardin Artuklu Üniversitesi en_US
gdc.description.endpage 129 en_US
gdc.description.issue 38 en_US
gdc.description.publicationcategory Makale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanı en_US
gdc.description.scopusquality N/A
gdc.description.startpage 103 en_US
gdc.description.wosquality N/A
gdc.identifier.trdizinid 1302303
gdc.openalex.fwci 0.0
relation.isAuthorOfPublication b64fe032-1d7f-4c4b-be72-44edf44ea40b
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery b64fe032-1d7f-4c4b-be72-44edf44ea40b
relation.isOrgUnitOfPublication d1e8f985-2830-43a5-91d6-0e053e80b6ce
relation.isOrgUnitOfPublication 9f1a4257-4ed1-43b6-be28-188b97f1ba9d
relation.isOrgUnitOfPublication 39ccb12e-5b2b-4b51-b989-14849cf90cae
relation.isOrgUnitOfPublication.latestForDiscovery d1e8f985-2830-43a5-91d6-0e053e80b6ce

Files