Sosyal sermaye ve akademik başarı ilişkisi

Thumbnail Image

Date

2019

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Mardin Artuklu Üniversitesi

Open Access Color

OpenAIRE Downloads

OpenAIRE Views

Research Projects

Organizational Units

Department
02.04. Department of Educational Sciences / Eğitim Bilimleri Bölümü
Eğitim Bilimleri Bölümü, eğitim ve öğretim hizmetleri bağlamında lisansüstü eğitim programları yoluyla bilim uzmanlığı derecesi sunmakta, uzmanlık adayları bu dereceye tezli, tezsiz, birinci öğretim ve ikinci öğretim gibi çeşitli öğretim seçeneklerini kullanarak erişebilmektedirler. Bölümümüz ayrıca çok sayıda lisans mezununu Pedagojik Formasyon Sertifika Programı dahilinde eğiterek mezunlara ‘öğretmen adayı’ yetkisi, bilgisi ve becerisi kazandırmıştır. Bölümümüzün zengin kadrosu, söz konusu sertifikasyona dair Milli Eğitim Bakanlığı ve Yükseköğretim Kurumu tarafından yakın gelecekte öngörülmesi beklenen yeni öğretmen adayı yetiştirme yöntemlerini uygulayabilecek niteliğe sahiptir. Eğitim Bilimleri Bölümümüz, bugüne kadar gerçekleştirdiği çok sayıda bilimsel ve akademik çalışma yoluyla bölgesel, ulusal ve uluslararası bağlamda eğitim süreçlerinin niteliğinin artırılmasına katkıda bulunmuştur. Avrupa Birliği, Millî Eğitim Bakanlığı, Adalet Bakanlığı, Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı gibi paydaşlar ile personel eğitimi, beceri kazandırma eğitimi, okullarda katılım ve niteliğin artırılması gibi başlıklarda proje faaliyetleri yürütülmüş, ulusal ve uluslararası kapsamda çok sayıda bilimsel eser üretilmiş ve eğitim sorunlarının araştırılması ve bu sorunlara çözüm bulunması adına çok sayıda bilimsel toplantıya katılım sağlanmıştır. Bölümümüzün güçlü akademik yapısı, söz konusu çalışmaların gelecekte nitelik düzeyi daha da artırılarak gerçekleşeceği yönünde önemli bir fırsat tanımaktadır. Bölümümüzde eğitim görmek isteyen öğrencileri ve bölümümüz ile işbirliği kurmak isteyen tüm paydaşları nitelikli, kurumsal, saygın, akademik ve bilimsel süreçlerin önemli bir paydaşı olmaya davet ediyoruz.

Journal Issue

Abstract

Bu çalışmanın amacı sosyal sermayenin akademik başarıyla ilişkisinin araştırılmasıdır. Çalışma fenomenolojik yaklaşımı esas alan nitel bir çalışmadır. Çalışma grubu 2018-2019 eğitim-öğretim yılında Mardin'in merkez Artuklu ilçesine bağlı Aziz Sancar Anadolu Lisesi 9, 10, 11 ve 12. sınıf öğrencilerinden gönüllü olarak çalışmaya katılan 45 öğrencidir. Bu öğrencilerin 23'ü kız, 22'si erkektir. Araştırmada öğrencilerin aile ve okul sosyal sermayelerinin akademik başarılarıyla ilişkisini saptamak amacıyla; yarı yapılandırılmış görüşme formu geliştirilmiştir. Görüşme formu, Coleman ve Byun, Meece, Irvin, Hutchins'in yaptıkları çalışmalardaki anket sorularından yararlanılarak hazırlanmıştır. Görüşme formu görüşülen öğrencilerin kişisel bilgileri, aile sosyal sermayesinin yapısal ve süreç özellikleri, okul sosyal sermayesinin yapısal ve süreç özellikleri ve bilgi ile ilişki sorularından oluşmaktadır. Araştırma bulgularında okulun yüksek bir yapısal sosyal sermayeye sahip olduğu, ayrıca okul ve aile sosyal sermayelerinin akademik başarıyı olumlu etkilediği görülmektedir. Sonuç olarak da öğrenciden kaynaklı faktörlerin yanı sıra okul ve aile sosyal sermayelerinin de öğrenci başarısını etkilediği söylenebilir. Bu araştırmanın sonucuna göre akademik başarının arttırılması için okul idaresi, öğretmenler ve öğrenciler arasında yeteri kadar ve sağlıklı bir iletişim kurulması, okulda yapılan etkinliklere ailelerin aktif katılımının sağlanması, öğrencilerin beklenti, ihtiyaç ve sorunlarının belirlenmesi ve çözümüne yönelik çalışmalar yapılması sağlanabilir.
This study aims to investigate the relationships between social capital and students' academic achievement. It is a qualitative study. 45 volunteer students (23 girls and 22 boys) from 9th, 10th, 11th and 12th grades, at Aziz Sancar Anatolian High School in the 2018-2019 academic year are taken for the study group. A semi-standardized interview form has been developed to find out the relationships of family social capital and school social capital between students' academic achievement. The interview form has been developed by inspiration from the questionaires prepared by Coleman and Byun, Meece, Irvin, Hutchins. The form is made of the personal characteristics of the students, structural and the process characteristics of family social capital, the structural and process characteristics of school social capital and the students' relations with knowledge. According to the findings of the research, it is seen that the school has a high structural social capital, and family and school social capital positively affect the academic achievement. As a result, it can be said that school and family social capitals as well as student-related factors affect student achievement. According to the results of this research, in order to increase the academic success, a sufficient and healthy communication should be established between the school administration, teachers and students; active participation of the families in the school activities should be encouraged, students' expectations, needs and problems should be sorted out.

Description

Keywords

Eğitim ve Öğretim, Education and Training, Akademik başarı, Academic achievement, Mardin, Mardin, Sosyal ağlar, Social networks, Sosyal sermaye, Social capital

Turkish CoHE Thesis Center URL

Fields of Science

Citation

WoS Q

Scopus Q

Source

Volume

Issue

Start Page

1

End Page

132
Page Views

1

checked on Oct 20, 2025

Downloads

207

checked on Oct 20, 2025

Google Scholar Logo
Google Scholar™

Sustainable Development Goals

3

GOOD HEALTH AND WELL-BEING
GOOD HEALTH AND WELL-BEING Logo

4

QUALITY EDUCATION
QUALITY EDUCATION Logo

6

CLEAN WATER AND SANITATION
CLEAN WATER AND SANITATION Logo

8

DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH
DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH Logo