Kudüs Tasvirleri: Kitâbu Evsâfı Mesâcidi’ş-Şerîfe ve Tuhfetü'l-Harameyn Örnekleri
Loading...
Date
2018
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Mukaddime
Open Access Color
OpenAIRE Downloads
OpenAIRE Views
Abstract
en önemli odak noktalarından biri hâline gelmiştir. Kudüs, bir taraftan farklı
din ve ırkların merkezi konumundayken öte taraftan da birçok medeniyete
ev sahipliği yapmıştır.
Şüphesiz Kudüs'le ilgili birçok eser yazılmıştır. Bu eserlerden biri XIV-XV.
asırlarda yaşamış olan Ahmed Fakîh'in Kitâbu Evsâfı Mesâcidi’ş-Şerîfe adlı
eseridir. Bir başkası da XVII. asırda yaşamış Nâbî'nin Tuhfetü'l-Harameyn
adlı eseridir. Ahmed Fakîh'in eseri manzum bir eserdir. Tuhfetü'l-Harameyn
ise manzum-mensur karışık olarak yazılmıştır. Bu eserlere göre müellifler,
İslâm dünyası için önemli olan üç kenti ziyaret etmiştir. Bunlar Mekke,
Medine ve Kudüs'tür. Bu şehirlerden başka Halep, Şam, Remle, Kahire gibi
önemli şehirler de bu yolculukta ziyaret edilmiştir. Bu eserlerde ziyaret
edilen kentlerin mimarî yapılarına ağırlık verilmiştir. Bunun yanında
şehirlerin dikkat çeken başka yönleri de izah edilmiştir.
Bu çalışmada bahsedilen eserlerde özellikle Kudüs şehri ile ilgili anlatılar
esas alınmıştır. Ahmed Fakîh, Kudüs'te iki ay kalmıştır. Nâbî ise hac
yolculuğu esnasında Kudüs’ü ziyaret etmiş, orada toplam üç gün kalmıştır.
Çalışmada müelliflerin Kudüs’le ilgili gözlemleri ve tespitlerine yer
verilmiştir. Müellifler bu şehri anlatırken hangi pencereden bakmaktadır?
Şehri tasvir ederken nelere yer vermekte, hangi edebî ifadeleri
kullanmışlardır? Tasvirler yaparken hangi edebî sanatları kullanmayı tercih
etmişlerdir? Neticede görülmüştür ki, her iki şâirin ya da nâsirin de anlattığı
Kudüs, Aksâ Harem-i Şerîf'ini merkeze alan bir Kudüs'tür. Bu eski şehir,
bugün âdeta Mescid-i Aksâ ile özdeşleşmiştir. Bunun yanında şehrin surları
ve Aksâ’nın doğu tarafında yer alan Zeytin Dağı, Kudüs'e ayrı bir değer
katmaktadır.
Bu çalışmada belge tarama, örnekleme, karşılaştırma yöntemleri
kullanılmıştır. Bu metotlarla Kitâbu Evsâfı Mesâcidi’ş-Şerîfe ve Tuhfetü’l-
Harameyn adlı eserlerdeki örneklerde Kudüs’ün tasviri ile ilgili hususlar
tespit edilmiştir. Kitâbu Evsâfı Mesâcidi’ş-Şerîfe, oldukça sade bir üslupla
yazılmıştır. Bu eserde ayrıca edebî sanatlara pek de yer verilmemiştir.
edilmiştir. Yazar bu eserde Kudüs'ü kendine has bir üslupla anlatmış,
bunun için Arapça ve Farsça kelimelerden oluşan terkipli ifadeler
kullanmıştır.
Ahmed Fakîh içinden geleni kâğıda döken bir şâirdir. Nâbî ise şehre tam bir
vakar, edep, saygı ile yaklaşmıştır. Bu da Şâir Nâbî'nin Kudüs karşısında tam
bir mümin şâir pozisyonunda olduğunu göstermektedir. Ayrıca her iki
müellifin eserleri Kudüs'ü o dönemlerde tam bir İslâm kenti olarak
sunmaktadır.
The Descriptions of Quds: The Examples of Kitabu Awsafi Masajid
Al-Sharifa and Tuhfat Al-Haramain
Abstract: Quds is a historical city which dates back to 3000 B.C. It has
become one of the most important focal points of the world nowadays. It
has not only been the centre for various religions and races but also
cradled many civilisations.
Undoubtedly there have been written up many works about Quds. One of
these works is Kitabu Avsafı Masajid al-Sharifa, written by Ahmad Faqih, a
poet who lived in the 14th-15th centuries. Another one is Tuhfat al-
Haramain by the poet Nabi who lived in the 17th century. While Ahmad
Faqih's work has been written in verse, Nabi's Tuhfat al-Haramain has been
written both in verse and prose. According to these works, the poets
visited three cities which are significant for the Islamic world. These cities
are Mecca, Medina and Quds. Other than these cities, the poets have also
visited some other cities like Aleppo, Damascus, Remle and Cairo during
their journey. In these works, they give some information about these
cities in many respects, namely, from architectural features to their
lifestyle.
The narratives, especially the ones regarding the city of Quds have been
based on in the works referred to in this study. Ahmad Faqih stayed in
Quds for nearly two months. Nabi, however, visited Quds during
pilgrimage journey and stayed there for only three days. We gave
coverage to the observations and determinations of the poets about Quds
in our study. What were their perspectives like, which places did they
mention and which literary expressions did the poets use while describing
this city? Which literary arts have been used and preferred by the poets
when making descriptions. Consequently, the Quds explained by each of
the poets or writers is the one that centres Haram-i Sharif of Aqsa as is
seen. Today, this ancient city is almost identified with the Masjid al-Aqsa.
Also, the city walls and Zeytun (Olive) Mountain, located in the east of the
Aqsa, make the Quds even puts more value to its sanctity.
In this study, we used the methods document scanning, sampling, and
comparison. By using these methods, we detected the aspects about the
description of the Quds exemplified in the works. Kitabu Avsafı Masajid al
Sharifa and Tuhfat al-Haramain. Kitabu Evsafı Masajid al-Sharifa has been
written in a quite simple style. Literary arts are not much covered
separately in this work. In his work Tuhfat al-Haramain, however, Nabi
prefers a heavy, fancy, and artful style. The writer describes the Quds with
a distinctive style, and thus, uses compounded expressions consisting of
the words of Arabic and Farsi origin.
Ahmad Faqih is a poet who writes impulsively. Yet, Nabi approaches the
city with a complete dignity, decency, and respect. This shows that the
poet Nabi is literally a sincere and faithful believer of the Quds. Besides,
the works of the two authors present the Quds as a typical Islamic city in
that period.
Keywords: Quds, Ahmad Faqih, Nabi, hadj, description, Turkish literature.
Description
ORCID
Keywords
Kudüs, Ahmed Fakîh, Nâbî, hac, tasvir, Türk edebiyatı.
Turkish CoHE Thesis Center URL
Fields of Science
Citation
WoS Q
Scopus Q
Source
Mukaddime
Volume
9
Issue
1
Start Page
111
End Page
132